Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maverick schreef:Je zou het bij het NRPS kunnen proberen.
Daar heeft mijn tante het laten doen. Die schrijven het paard gewoon in als ik me eigen niet vergis.
megahaf schreef:Als het paard tot een stamboek behoort dat in Nederland erkend is, kan je hem dan niet bij een Nederlands stamboek op jouw naam laten zetten? Ik dacht dat dat bij warmbloeden toch het geval was, of ben ik verkeerd (vb Westfaler of Holsteiner inschrijven bij KWPN ?).

Karin schreef:maverick schreef:Je zou het bij het NRPS kunnen proberen.
Daar heeft mijn tante het laten doen. Die schrijven het paard gewoon in als ik me eigen niet vergis.
Een paard inschrijven bij een stamboek en een paspoort aanvragen zijn twee verschillende dingen.
Het NRPS is een paspoortuitgevende instantie, net als de KNHS. Die mogen paspoorten uitgeven aan Fjorden, Shetlanders en wat voor andere rassen (of kruisingen) dan ook. Maar dat wil niet zeggen dat het paard dan ook ingeschreven staat bij het NRPS, het heeft dan alleen een paspoort dat is uitgegeven door dat stamboek.
Voor inschrijven bij het NRPS moet een paard/pony een x-percentage (Anglo-)Arabisch bloed voeren. Of je moet het in het hulpstamboek willen inschrijven. Dat lijkt me alleen een beetje zonde voor een paard waarvan de afstamming bekend is.
Maar om op je vraag terug te komen: in theorie zou je bij iedere paspoortuitgevende instantie een Nederlands paspoort kunnen aanvragen.
Kijk hier voor meer info: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=ktrkBsHs ... HsuOpbPREY