bovenbeenhulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

bovenbeenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:28

een paar weken terug ( toen het nog een beetje weer was :D ) heb ik een oefenproefje gereden met mn verzorgarabiertje. na afloop hoorde ik dat het haar eerste keer in een binnebak was en het was haar tweede keer op vreemd terrein. dus ik was best trots. eerste proef ging prima. punten waren terecht en het commentaar( je kreeg voor en na de proef wat aanwijzingen en tips) was precies waar ik met mn instructrice ook aan werk.
tweede proef ging minder,punten waren ook slecht, maar ik was alsnog heel tevreden.ze had zich braaf gedragen, ze werd alleen flink heet op de galop en middendraf. ik weet dat wanneer ze heet wordt dat ik dan voorover ga zitten. :o dus het commentaar was dan ook vooral dat ik meer op mn kont moest gaan zitten :D maar ik kreeg in de tips na de proef en ook op het protocol telkens te horen dat ik meer bovenbeenhulp moest geven. duw met je bovenbenen je zadel voor je uit. :?
ik heb het er later met mn instructrice nog over gehad en samen dachten wij dat het betekende dat ik mn bekken meer moest kantelen. en dus dieper moest zitten. maar op dat moment was dat echt niet duidelijk. sterker nog toen ik inverwarring ging knijpen met mn bovenbenen kreeg ik een luid "goedzo" te horen. :Y)

even voor de duidelijkheid dit is absoluut geen topic om te gaan zeuren over de jury en dramatisch te gaan doen over punten. ik weet hoeik gereden heb en dat de punten er naar waren. ik ben toen gegaan voor de ervaring en tips en om te zien hoe ze zich op vreemd terrein zou gaan gedragen. ik weet dat ik op de goede weg ben met de les die ik krijg.

maar ik ben wel geinteresseerd in dat bovenbeengedoe. ik denk dus dat het bekkenkantelen betekende. heeft iemand dit wel eens op z'n protocol gehad en er toen naar gevraagd. ( moet ook zeggen dat ik dat toen niet heb gedaan, die jury was later proeven met startkaart aant jureren en ik had op het moment zelf een heet paard onder me kont)

goldwing

Re: bovenbeenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:50

zo heb ik ook al twee keer ( overigens bij de zelfde knhs jury ) op mijn protocol als commentaar bij middendraf staan BOVENBEENHULP
Geen idee wat hij er mee bedoeld ( kn het 2 keer ook niet vragen omdat de jury al weg was voordat ik zag dat die opmerking er weer op stond
Heb het aan verschillende jury's gevraagd en aan verschillende instructeurs maar niemand snapt er iets van van die opmerking
Ben dus heel benieuwd wat daar nu eigenlijk mee bedoeld word

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:53

ik vind het maar een dubieus commentaar, mij is juist altijd geleerd om mn bovenbenen te ontspannen.
Was de jury er niet meer na de proef? Dan had je het kunnen vragen. Als het goed is, blijven ze vaak eventjes voor het beantwoorden van vragen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:56

ze waren na de oefenproefjes officiele proeven aant jureren. dan wilde ik niet storen. mijn instructrice had ook nog nooit van bovenbeenhulp gehoord :+

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:57

goldwing schreef:
zo heb ik ook al twee keer ( overigens bij de zelfde knhs jury ) op mijn protocol als commentaar bij middendraf staan BOVENBEENHULP
Geen idee wat hij er mee bedoeld ( kn het 2 keer ook niet vragen omdat de jury al weg was voordat ik zag dat die opmerking er weer op stond
Heb het aan verschillende jury's gevraagd en aan verschillende instructeurs maar niemand snapt er iets van van die opmerking
Ben dus heel benieuwd wat daar nu eigenlijk mee bedoeld word

ben ik niet de enige!!! :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:03

Ik gebruik een bovenbeenhulp vooral om inderdaad te zorgen in een verruiming dat mijn merrie niet harder gaat, maar ruimer. Ik doe dat door kort mijn bovenbenen aan te spannen, waardoor ze attent is. Als je doorzit kun je dit inderdaad combineren door dieper te zitten, maar dit is tot de M natuurlijk nog niet van toepassing. Ook als ze tijdens de middendraf harder wil (of in galop als ze verzameld moet blijven) span ik iedere keer kort mijn bovenbeenspieren aan zodat ze weet dat ze onder mij moet blijven.

Hoop dat dit verhaaltje een beetje duidelijk was voor jullie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:08

Ik sluit mijn bovenbenen en zit wel aan om meer te verzamelen, dus geen bekkenkanteling maar even een kneepje met de spieren aan de binnenzijde van mijn bovenbeen om aan te geven dat een paard moet doorsluiten.
Ik weet niet welke hulp je daarmee geeft om te verruimen, ik heb zelf geleerd dat je juist in het verruimen je bovenbeen los moet laten omdat een paard anders snel verkort in het voorbeen (vanuit de schouder).

Misschien dat de jury bedoelt dat je door voorover te zitten je paard wat blokkeert omdat je je bovenbeen aanspant? Anders heb ik ook echt geen idee.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:10

heel duidelijk, maar dit was een B oefenproefje :P
de jury jureerde wel tot Z volgens mij, hij heeft iniedergeval M2 nog gejureerd.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:12

urielle: dat zou ik heel logisch vinden. maar er werd juist gevraagd om meer bovenbeen. dan bedoelen ze toch meer aanspannen? inieder geval heel leerzaam dat het een manier is om je paard aantegeven dat je gaat verzamelen. bij ons nog niet van toepassing, maar leuk om te weten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:16

Ben nog steeds aan het nadenken, maar als ik met de achterzijde van mijn bovenbeen 'knijp' in het verruimen, krijg ik als resultaat een paard dat juist onder me uit loopt en daarmee uit elkaar en op de voorhand valt. Misschien als je daarbij weer meer hand inzet dat een paard wel weer meer gaat strekken.
* gaat vanmiddag testen *

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:11

ik ben heel benieuwd :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:30

Hm knijpen met je bovenbenen kan nooit goed zijn want dat heeft vaak een remmend effect op het paard.Ik denk dat ze bedoelen het bewust aanspannen van je bovenspieren.Als je die bewust kun aanspannen en ontspannen zonder met je knie''en in het zadel te knijpen.Dan kun je vaak je beter net wat beter onder je door laten lopen van achter naar voor.Wat inderdaad weer gebruikt kan worden bij de verzameling.Maar volgens mij is dat inderdaad ook je bekken kantelen..