halster of hoofdstel e.d niet omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique1995

halster of hoofdstel e.d niet omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:04

hallo,

ik heb dringend hulp nodig!!
Ik heb een paardje die ik zadelmak moet maken,
een 5 jarige merrie van 1,63.
Als ik haar een hoofdstel of halster of iets dergelijks om wil doen
loopt ze angstig achter in de stal gaat ze slaan,
draait ze rondjes in de stal of gooit haar hoofd omhoog.
Wat is dat en wat kan ik er aan doen?

Groetjes

Dani

Re: halster of hoofdstel e.d niet omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:44

Heb je ervaring met zadelmak maken, of goede begeleiding hierbij? Het klinkt alsof ze pittig kopschuw is; vooral véél geduld hebben is dan belangrijk, en niets gaan forceren. Mag je haar wel aaien over haar hoofd, of dat ook niet?

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:07

Dat vraag ik me ook af, mag je der wel aaien? Als dat namelijk wel mag, is ze niet zozeer kopschuw.

Je moet heel veel geduld hebben met zo'n paard, als je teveel gaan dwingen kun je het enorm verpesten! Je moet haar vertrouwen hebben, want vertrouwen ontbreekt blijkbaar bij dit paard.

Begin er eens mee om te doen 'alsof' je een halster/hoofdstel om wil doen, maar laat het halster/hoofdstel weg! Eerst vertrouwen, daarna kun je pas met het hoofdstel/halster gaan werken.

Veel succes ermee!

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 10:34

DaniBanani schreef:
Heb je ervaring met zadelmak maken, of goede begeleiding hierbij? Het klinkt alsof ze pittig kopschuw is; vooral véél geduld hebben is dan belangrijk, en niets gaan forceren. Mag je haar wel aaien over haar hoofd, of dat ook niet?

aaien mag ook niet

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:29

als je geen ervaring er mee hebt, begin er dan niet aan, ook voor je eigen veiligheid niet.. misschien heeft deze pony een naar verleden? vertrouwen opbouwen dat lijkt me dan eerst het beste...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:12

geduld hebben.
kun je wel voorzichtig een halstertouw om haar hals doen?
van daaruit kun je dan een halster om doen.

rustig bewegen, niet schreeuwen en vooral niet slaan bij dit soort paarden werkt het beste.
kriebel op haar schoft,dan naar hals en zo doe je dan een touw om haar hals.
maar beste is toch om iemand bij je te krijgen die je zo kan helpen,want uitleggen zo op bokt werkt niet echt
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-10-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:23

Als je al met iets dergelijks om hulp moet vragen, vraag ik me serieus af hoeveel ervaring jij hebt met paarden en met het inrijden van paarden. Ik zie in je profiel dat je 14 bent. Mijn advies is: niet aan beginnen, voor je eigen veiligheid en die van het paard.

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:16

Best eerst een maandje in een manege laten opleren!!
Dat het paardje de basis wat kent.... :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:18

Je moet een paard zadelmak maken maar weet niet hoe je dit 'probleempje' oplost? Goede hulp erbij nemen dus! Een paard is zo verpest. Je zegt dat je haar ook niet mag aaien, misschien even een stapje terug doen dus eerst de basis dingen, vertrouwensband, zorgen dat je haar overal aan mag raken.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:19

ik ga mee met de reactie van cassidy.Als je zo'n simpel probleem al niet kan oplossen,waarom denk je dan wel dat je genoeg in huis hebt om een paard zadelmak te maken??

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 07:03

ik heb al eerder 2 paarden zadelmak gemaakt en dat is heel goed gegaan en ik had al wat tips gekregen van mensen uit mijn omgeving maar ik vroeg me ook af wat jullie voor tips voor mij hadden dat ik dat ook toe kon passen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:33

Nou, uhm, ik vind eigenlijk ook, als je dit niet kunt oplossen moet je er al helemaaaal niet mee beginnen om dat paardje zadelmak te maken. Er zijn makkelijke en moeilijke types, dit lijkt me dan toch een wat lastiger categorie en niet echt geschikt voor jou om te doen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:50

het zou kunnen zijn dat die last heeft van zijn kiezen, dat het pijn doet als je er aan komt.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:08

tussen zadelmak maken en een paard op de juiste manier beleren zit een wereld van verschil.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:10

Dit heb ik ook met mijn merrie, Rondjes gaan lopen en hoofd naar boven, Maar ik kan haar goed aanraken op haar hoofd, overal, vind ze ook fijn.
Stel het paard gerust, probeer het eventueel eerst zonder neusriem ;)
Edit: zo heb ik het ook gedaan, maar bij mij is het een soort van uitproberen, want na een rondje weet ze dat ze niet wint, en laat ze het hoofdstel zonder probleem om doen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:20

Van wie is dit paardje? Is dit een paardje van jezelf of ben je door anderen gevraagd?

Het probleem met een paard dat ingereden moet worden, en dan helemaal op deze leeftijd - is dat je niet altijd weet hoe er voor die tijd mee is omgegaan, en of er al eerder is geprobeerd om het dier zadelmak te maken en op wat voor manier dat gebeurt is. Schrikreactie op stal kan duiden op een paard dat niets kent en weinig kan, of een paard dat al eerder nare ervaringen heeft gehad. Op grond van de beschrijving die jij nu geeft is dat heel moeilijk uit te maken.

Een 5 jarige waar al een (verkeerde) basis in zit, kan een probleem zijn. Een compleet groen dier is dat niet, die trekt snel genoeg bij als je regelmatig en met rust met hem of haar omgaat.

Als het een paard is van een ander, zou ik bedanken en zeggen dat hij of zij een ander en eventueel professioneel adres moet zoeken om het dier verder te beleren.

Als het paard van jezelf of van je ouders is, zou ik hetzelfde tegen mijn ouders zeggen. Geen enkel paard is het waard om je leven voor te riskeren. Echt geen enkel paard.

Een tip wil ik je geven voor het omdoen van het halster. Maak het halster los bij de gesp die achter de oren gaat, dan hoef je ook niet over die oren heen. En dan maakt het verder niet uit of het paard zijn hoofd omhoog doet. Dus: in de box, met de kont in een hoek parkeren. Ga links van hem staan, kriebel op de schoft en op de hals. Halster in je linkerhand, met nekriem los. Met rechter arm over de hals een, open flap vastpakken. Halster over neusje schuiven, nekgedeelte over hals heen, vastmaken.

Mocht je op een van deze punten weerstand krijgen, stop dan en ga terug naar een moment dat je geen weerstand krijgt. Laat hem het halster uitvoerig besnuffelen, raak hem er mee aan, aai hem ermee. Krijg je op sommige plekken weerstand, weer terug naar de plek waar je geen weerstand kreeg.

Is het halster eenmaal om, belonen, en halster weer af doen. Dit minstens 10 x herhalen. Het moeilijkste is het moment van omdoen, als hij hem eenmaal omheeft zal hij hem zo snel niet meer voelen.

En om het duidelijk te maken, hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Lk3l4vIO ... re=related .

Aan het omdoen van een hoofdstel ben jij voorlopig met dit paard nog helemaal niet toe.

En mocht je nog steeds het idee hebben om het dier zelf te gaan beleren, zou ik je even willen aanraden om dit topic even door te lezen:

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

En dan met name de reactie van Jasmijn78 op pagina 4.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:38

Ook ik zou zeggen , begin er niet aan als je met zoiets al problemen hebt, je hebt idd zeer brave paardjes die als het ware gewoon stil blijven staan als je er een zadeltje oplegt.
Deze paarden is er niks aan ze zadelmak te maken, maar dan ben je er nog iet hé, want de basis moet er ook inzitten.
En met basis bedoel ik ; allerlei oefeningen van grondwerk, nageeflijkheid, stoppen op jouw vraag en wel onmiddelijk en dus niet een halve stap verder en dit zou moeten lukken ook zonder halstertouw of teugels, dus ekel op jouw vraag (lichaamshouding), achterwaarts gaan, wijken voor druk, desensybiliseren, voeten geven, een beetje schriktraining, en dan pas is je paardje klaar tot de eerste stappen om onder het zadel bereden te gaan worden.