Moeilijke keuze, paard verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Moeilijke keuze, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:50

Sinds een paar maanden gaan de gedachten van verkopen van mijn paard door mijn hoofd. Pas sinds gisteren was het de druppel en begon ik er serieus over na te denken.

Ik heb een ruin van 7 jaar. Een kruising tussen arabier en welsh. Hij is altijd wel wat drukker dan zeg maar andere paarden. In de zomer valt het best mee en kan ik wel goed met hem rijden. Buiten rijden zit er helaas niet in want hij is daar gewoon zo druk en enthousiast dat ik het eigenlijk niet durf. In de winter is hij niet meer te genieten. Ik blijf gewoon rijden zoals altijd, maar hij wordt dan gewoon bijna gevaarlijk druk. Ik ben er in de afgelopen een paar keer goed vanaf gevallen waardoor ik niet veel meer durf met hem. Ik vind namelijk dat ik ook aan mezelf moet denken.
Niet alleen met rijden is vervelend. Ook gewoon met naastlopen gaat het wel mis.
Tuurlijk heeft hij ook zijn geweldige goede momenten. Als hij rustig is, dan is hij een geweldig knuffelbeest en gewoon zo leuk. En ondanks alles houd ik zoveel van hem. Maar ik wil ook graag vaak gewoon kunnen rijden zonder in angst ofzo te zitten. We hebben nog een paard wat totaal het tegenovergestelde is en als ik dat zo zie lopen, wil ik dat ook zo graag.

Maar het is zo moeilijk. Ik ben natuurlijk aan hem gehecht geraakt in de afgelopen vier jaar en het voelt zo gemeen dat ik hem weg wil doen. Het is alsof je een vriend zomaar wegdoet.
Maar ik weet ook wel dat er echt iets in hem zit. Ik kan het er alleen gewoon niet uithalen.

Hoe maken andere deze keuze?
Wanneer weet je het zeker dat je je paard toch wilt verkopen?

Ik heb geen idee meer wat ik moet doen of denken :n
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 25-10-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

chocobroodje

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:55

Heb je vanaf het begin af aan problemen met hem? En komt hij wel in de wei? Kijk soms maak je de verkeerde keus, dat gebeurt gewoon wel eens. Wil je dan een ander paardje of wil je "paardloos"bblijven dan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:57

Ik herken het wel..mijn merrie is nog maar 3,5 en net onder het zadel, ben al met paard en al achterover gegaan en een keer op de kop er af..ook ik dacht op een gegeven moment 'laat maar, hier heb ik geen zin in' nu staat ze een maand op rust en ben ik zo blij dat ik dr nog heb..Ik wil er wel samen voor gaan en geloof er nog steeds wel in dat het goed komt!

Heb je les? Wat zegt je instructrice er van?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:01

Hij heeft eigenlijk altijd wel raar gedaan. Ik heb wel eens periodes met hem meegemaakt dat hij keihard iedere keer weer dezelfde hoek in rende of sowieso plotseling op hol sloeg. Vaak zijn het van die periodes dat hij weer iets nieuws bedacht heeft wat hij kan uithalen.
Hij komt zeker in de wei. Hij staat iedere dag gewoon buiten in het weiland of anders in een groot genoege paddock. Bij mooi weer staat hij 's nachts ook buiten. Hij heeft alle ruimte om zich uit te leven. Ik snap dan ook niet waar hij altijd die energie vandaan haalt :P
Ik zou wel weer een nieuw paard willen.

@Jeanine84
Het probleem is, is dat ik dat ook gedacht heb, maar dan heel vaak al.
Ik heb met hem les gehad. Mijn instructrice zag er zeker wel wat in.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:05

Als je het al zo vaak hebt geprobeerd misschien moet je dan gewoon eens rustig gaan rond kijken naar een nieuw huisje voor hem..je moet wel beiden gelukkig zijn!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:06

Ik vind dat zo'n moeilijk keuze! en helemaal om een mening over te geven..
De verkoop van een paard is voor iedereen anders.. voor de een een makkelijke keuze, voor de ander een moeilijke.

Ik heb in mijn leven 2 paarden verkocht, de eerste omdat ik verder ging in de paarden, de tweede door persoonlijke redenen, en wat heb ik daar een verdriet van gehad! ook al had ik een erg fijn plekje voor haar gevonden, toch liet ze me niet los.. En eenmaal verkocht kan je niet zomaar even terug ;)
Denk er heel goed overna.. een paard voor altijd beloven dat het bij je blijft geloof ik persoonlijk niet in ( er kan zoveel veranderen in je leven) maar vergeet niet dat een keuze moeilijk terug te draaien is, en sta er helemaal achter op het moment van verkoop.

In geval van geen klik met rijden, kun je dat proberen op te lossen met bijv lessen etc, maar als je echt bang bent, is het mss verstandig iemand te vinden die jou paardje op dat gebied wel aan kan, de hobby is immers een kostbare ;)
Luister naar je gevoel, die geeft uiteindelijk wel aan wat de beste keuze is.
Succes..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:10

Ashley5 schreef:
Hij heeft eigenlijk altijd wel raar gedaan. Ik heb wel eens periodes met hem meegemaakt dat hij keihard iedere keer weer dezelfde hoek in rende of sowieso plotseling op hol sloeg. Vaak zijn het van die periodes dat hij weer iets nieuws bedacht heeft wat hij kan uithalen.
Hij komt zeker in de wei. Hij staat iedere dag gewoon buiten in het weiland of anders in een groot genoege paddock. Bij mooi weer staat hij 's nachts ook buiten. Hij heeft alle ruimte om zich uit te leven. Ik snap dan ook niet waar hij altijd die energie vandaan haalt :P
Ik zou wel weer een nieuw paard willen.

@Jeanine84
Het probleem is, is dat ik dat ook gedacht heb, maar dan heel vaak al.
Ik heb met hem les gehad. Mijn instructrice zag er zeker wel wat in.

Als jij het vertrouwen er niet meer in hebt zou ik ermee stoppen. Na 4 jaar kun je niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt. Soms kies je gewoon het verkeerde paardje, dat gebeurt gewoon wel eens. Maar het is natuurlijk mijn mening, maar meestal als je al zo'n tijd het vertrouwen niet hebt dan komt het ook niet meer.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:20

Hartstikke bedankt!
Worden een paar moeilijke dagen met goed nadenken dan maar.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:09

Het zou natuurlijk kunnen dat het gewoon niet lekker zit oid...
of dat je idd een 'verkeerde' keus heb gemaakt..
maar omdat het specifiek in de winter is. zou het wel kunnen dat hij fris word! en een kruising tussen arabier en welsh is ook niet niks...
Mijn pony heeft er ook last van dat ze in de winter druk word en vervelend.. mijn oplossing was lang longeren van te voren!!
niet dat het zou lukken bij jou (hoop het wel natuurlijk! ;) ) maar het kan een oplossing zijn,
eerst aan de longe lekker hard laten draven, daarna uitgalloperen (gewoon hard speren :+ ) en dan het laatste kwartiertje-halfuurtje serieus lopen. evt met hulpteugel, dat hij even weet dat hij ook normaal kan doen. ;)
bij mij was het echt dé oplossing!
het word nu ook weer frisser, dus heb het van de week weer even geprobeerd, maar het dollen was over. :)
ik heb het de hele winter (en herfst :o ) vol gehouden met van te voren longeren, en daarna kan je lekker rijden. :)
maar er zit wel een nadeel aan: hij krijgt een hééééééle goede conditie!!!!
het longeren kan je dan na verloop van tijd wel afbouwen, dat je bijv eerst 5 minuten uitrazen, en daarna 10 minuten serieus lopen. en dan erop rijden :)
echt hoor, bij mij werkte het als een tierelier :D (ben er gewoon nogsteeds enthousiast over :+ )

(het idee met 'ik zet hem op de marktplaats en er komt een andere' heb ik ook zoooo vaak gehad. was ook gewoon in de zomer ;) nu heb ik het nogsteeds vaak :o maar ik merk dat er verbetering in zit. :) dus dan word je daar weer blij van :+ :+ )

ik hoop dat het nog goed gaat komen! ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:26

Tja wel herkenbaar. De 1e pony van mijn dochter was ook zo'n druktemaker en deugniet, iedere keer keer verzon hij wel weer wat. Hoe vaak die meid al niet gelanceerd is (en ze kon toen echt al lekker rijden hoor). Hij is zelfs al eens met haar op de rug over het deurtje van de binnenbak gesprongen, om daarna in het halletje te belanden. De laatste wedstrijd was de druppel. Hij heeft haar tot 3x toe (mocht 2x over nieuw beginnen met de proef) het hele wedstrijdterrein laten zien. Bijna op een juryauto belandt etc.
We hebben 'm verkocht aan een jongen die met hem wilde gaan crossen. Dit heeft giga uitgepakt, pony was helemaal in zijn element. De combi van lekker vlot tempo in combinatie met natuurlijke hindernissen was iets waar hij zijn ei in kwijt kon. We hebben daarna een fijne, betrouwbare al iets oudere Epony terug gekocht en dat was een lot in de loterij.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:11

Jouw paard moet wrs heropgevoed worden, hij toont totaal geen respect voor jou, zoals jezelf zegt, als je ernaast loopt , loopt hij je ziowat omver, dat mag niet gebeuren, vel te gevaarlijk.
Ik heb een behoorlijk hete spanjaard, die in de winter ook graag stuitert, dor de kou of de wind, maar doordat ik de baas ben en dat ook uitstraal, houd hij zich in en blijft zowel ondser het zadel als naast me, controleerbaar.
Dat was wel anders toen ik hem net had, hij was wel heel goed opgevoed, week voor druk en had respect, maar doordat ik gespannen was, werd hij totaal onberekenbaar het 1e jaar, ik kreeg hem ook nog es hartje winter en heb die winter ook echt gedacht, waar ben ik aan begonnen.

Ik heb daarna bij Marijke de Jong van paardenbegrijpen.nl eerst trailerladen gedaan, zelfde verhaal, ik die geen overwicht had en paard wat daar misbruik van maakte, en daarna nog join up en loswerken gedaan.
Daarna was de ballans hersteld, ik kan vragen wat ik wil en hij doet het, geef dus niet op, maar steek er wat geld en tijd in, er is hulp zat, bij mij is het gelukt, waarom bij jou niet?

Nu heb ik dus een heerlijk paard, kijkt nog wel steeds als er wat wappert,. maar ik ben relaxt en rijd buiten met een los teugeltje, daardor voelt hij zich ook geborgen en gaat het vrijwel nooit meer mis, ook al blijft het een vluchtdier......
Succes

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:26

Komt hij 's winters ook genoeg buiten? Dat kan nl. al een hoop schelen, veel stallen hebben die mogelijkheid helaas niet (wij zijn net verhuisd waar het wel kan, en ik merk al zo'n verschil!). :-)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:33

De reactie van Mammaslamma was ook gelijk mijn gedachte. Hij heeft geen respect voor jou en loopt dus over je heen. Een cursus leidinggeven van bijvoorbeeld Ylvie Fros zou je daarbij al een heel stuk kunnen helpen. Heeft bij mij in ieder geval erg goed geholpen. Maar als je bang bent, stap er dan voorlopig niet op. Laat dit door een ander doen en ga zelf aan de slag met grondwerk en leiding geven. Zo bouw je weer een band op en komt het vertrouwen hopelijk weer terug. En als dat er niet komt, is het denk ik beter om hem toch maar te verkopen.

Succes met je keuze.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 16:43

Bedankt allemaal voor de reactie's! :)

Ik heb vandaag besloten om hem de winter nog een kans te geven. En we gaan er dan nog eens goed aan werken! Ik heb genoeg tips gelezen wat we kunnen doen!

@Marrit13
Ja, ook in de winter gaat hij 's morgens de paddock in en 's avonds pas weer op stal. Tenzij het echt heel erg slecht weer is.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:04

Veel problemen worden veroorzaakt door er teveel energie in te stoppen en te weinig te verbranden.
Dus van het winter enkel ruwvoer geven en brok oid achterwege laten.
Meetsal is dat al een hele grote stap de goede richring in.
Kruising welh-arabier moet zeer sober gevoerd worden,anders kunnen ze vreemd en te druk gedrag laten zien.
Laat een kenner eens meekijken,en volg goede les en gooi dit dier ook winterdag zoveel mogelijk naar buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:59

Krijgt je paard in de winter voordroog (droge kuil) of droog hooi? Arabieren (en kruisingen daarmee) willen nog wel eens overgevoelig reageren op voordroog en kunnen dan hyper-actief worden.
Als er op jouw stal voordroog wordt gevoerd, zet hem dan een week of 2 op droog hooi en weinig brok (een handje) en kijk of hij daar van opknapt.

Overigens is het geen schande om na 4 jaar te besluiten dat jullie niet de ideale match zijn. Best mogelijk dat er een geschiktere baas voor hem rondloopt en een geschikter paard voor jou. Het kost vaak meer moed om toe te geven dat je geen goede combi bent dan om maar door te rommelen. Uiteindelijk is dit ook je hobby, daar mag je plezier aan beleven. Op het moment dat zowel jij als je paard er geen plezier aan beleven om samen te zijn, kun je je inderdaad afvragen of je hem niet beter kunt verkopen.

Ashley5

Re: Moeilijke keuze, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:14

Mijn paard krijgt iedere dag genoeg hooi en maar een halfje biks. We rijden niet erg zwaar, waardoor ik hem nooit aan de kilo's biks heb gezet.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:01

Waratje schreef:
Overigens is het geen schande om na 4 jaar te besluiten dat jullie niet de ideale match zijn. Best mogelijk dat er een geschiktere baas voor hem rondloopt en een geschikter paard voor jou. Het kost vaak meer moed om toe te geven dat je geen goede combi bent dan om maar door te rommelen. Uiteindelijk is dit ook je hobby, daar mag je plezier aan beleven. Op het moment dat zowel jij als je paard er geen plezier aan beleven om samen te zijn, kun je je inderdaad afvragen of je hem niet beter kunt verkopen.

Mooi verwoord! ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:52

Ashley5 schreef:
Mijn paard krijgt iedere dag genoeg hooi en maar een halfje biks. We rijden niet erg zwaar, waardoor ik hem nooit aan de kilo's biks heb gezet.

Is het hooi bij jullie op stal ook echt hooi of komt het uit plastic? Heel veel mensen noemen voordroog namelijk ook hooi, dus dat kan verwarrend zijn.
Als je paard hier gevoelig op is komt dat er heel snel uit als je hem een week of 2 op echt droog (=niet in plastic verpakt) hooi zet. Het effect kan echt heel erg heftig zijn, veel heftiger dan bijvoorbeeld op een dubbele portie brok.
Halve kilo brok zou moeten kunnen, wat je ook nog even kunt uitzoeken is of er haver in die brok zit verwerkt en zo ja, probeer eens een brok zonder haver uit. Ook daar zijn sommige paarden gevoelig op.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:29

Er zit geen haver in zijn brok. Daar hebben we wel al snel opgelet. En het hooi komt niet uit plastic.

Wat zijn precies de verschillen tussen voordroog en zeg maar gewoon hooi?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:40

Ashley5 schreef:
Er zit geen haver in zijn brok. Daar hebben we wel al snel opgelet. En het hooi komt niet uit plastic.

Wat zijn precies de verschillen tussen voordroog en zeg maar gewoon hooi?

Bij voordroog is er een lichte fermentatie opgetreden, dat geeft een iets andere smaak en geur (zuur is een groot woord ervoor). Om voordroog te krijgen wordt het gedroogde gras nog net een beetje vochtig ingepakt.

Maar goed, zoals ik het lees lijkt het niet direct met aanpassen van voeding en beweging te verbeteren, dat is gewoon goed zoals je het beschrijft. Dan heb je eigenlijk maar 2 opties open: of je zoekt veel betere begeleiding en gaat een intensief en confronterend traject in of je verkoopt hem. Het is alleen voor jou mogelijk om deze keuze te maken en voor ons, als buitenstaanders, is niet aan te geven wat "de juiste" is.
Succes met het maken van jouw keuze.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als het al gevraagd is, maar heb je les met hem?
zo ja en het lukt nog niet, dan denk ik eerlijk gezegd dat je gewoon niet goed bij je paard past.. misschien is het dan inderdaad beter om op zoek te gaan naar een paard waar je je veiliger op voelt.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:45

Citaat:
Maar goed, zoals ik het lees lijkt het niet direct met aanpassen van voeding en beweging te verbeteren, dat is gewoon goed zoals je het beschrijft. Dan heb je eigenlijk maar 2 opties open: of je zoekt veel betere begeleiding en gaat een intensief en confronterend traject in of je verkoopt hem. Het is alleen voor jou mogelijk om deze keuze te maken en voor ons, als buitenstaanders, is niet aan te geven wat "de juiste" is.
Succes met het maken van jouw keuze.

In ieder geval bedankt! :)

Ik ga deze winter nog even er hard aan werken en heb besloten dat ik na deze winter toch maar mijn keuze ga maken. Zo heb ik nog even de tijd om er serieus over na te denken en wie weet gebeurt er een wonder :P

Citaat:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als het al gevraagd is, maar heb je les met hem?
zo ja en het lukt nog niet, dan denk ik eerlijk gezegd dat je gewoon niet goed bij je paard past.. misschien is het dan inderdaad beter om op zoek te gaan naar een paard waar je je veiliger op voelt.

Ik heb wel les met hem gehad, maar op dit moment les ik niet.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:29

Die twijfel is er zeker ook lang geweest.
Helaas ben ik toch tot het besluit gekomen om hem te verkopen. Donderdag gaat hij weg.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:19

Misschien kun je eerst eens proberen een ander op jou paard te laten rijden die veel ervaring met durkke paarden heeft, en hem anti-stress voor geven,van CAVALOR, helpt onwijs, is ie stuk rustiger.

Ik zou hem nog niet metteen verkopen, tenzij het heel erg is

succes

xx