paard 24/7 buiten laten staan? Wel of niet?!?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missie1985

paard 24/7 buiten laten staan? Wel of niet?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:17

hoi bokkers,

Ik hoop dat het goed staat... Anders excuses!!

Ik zit met een rottige situatie... Het zit namelijk zo...Ik heb een Lease paardje (draver) staat op de stal van mijn keuze,maar ik wil
haar graag naar een andere stal of beter gezegd weiland verhuizen want ze weeft als een gek op stal, en aangezien ik dit zo zielig
vind!! Ben ik aan het zoeken naar een weiland waar zij 24/7 buiten kan staan... Ik heb miss wat gevonden, daar staat ze 24/7 buiten
met andere paarden. Hier is alleen geen schuil gelegenheid... Dus ik weet niet of ik dat wel moet doen, maar aan de andere kant,
als ik een goeie winterdeken/regendeken op doe... Is dat dan ook voldoende? Paard word niet intensief gereden maar gewoon recreatief.

Ik weet dat het geen optie is om haar op deze stal te laten staan want hier kan ze niet buiten blijven staan. En als ze op stal staat
begint ze meteen al te weven, Maar nou hoor ik ook maar niks van de eigenaaresse( ik weet dat ze et druk heeft) maar ik hoor niks..
Ik heb er al gemaild, of het mag of dat ze het liever niet heeft,en of zij dan miss nog een oplossing heeft.

Wat moet ik doen!? Help!! Ik wil alleen het beste voor het paard!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:19

Wij hebben ook geen schuilgelegenheid voor de paarden. Gaat hartstikke prima er staan er zelfs twee zonder deken. Ik vind het heel goed dat je voor je paardje opzoek gaat naar een plek waar die langer naar buiten kan :j +:)+

corinep

Re: paard 24/7 buiten laten staan? Wel of niet?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:23

Mijn paard en shetlander staan altijd buiten, aan 1 kant van de wei zijn overhangende bomen waar ze wat kunnen schuilen en hoor ze tot nu toe niet klagen. Beiden geen deken om.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:51

een schuilstal kan voor sommige paarden wel fijn zijn. Als je de keuze hebt op stal of 24/7 buiten zonder schuilstal, kies ik toch voor het laatste. Je kan altijd eventjes een ongevoerde regendeken opdoen als het echt pist van de regen. Voor kou hoef je niet bang te zijn, dat redden paarden prima.

WIj hebben een draver, een arabier en nog wat kwpn kruisingen 24/7 buiten staan 8-)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:17

Het is wel jammer dat er geen schuilstal is , die van ons maken er veel gebruik van , maar ik hoor heel vaak dat paarden die wel een schuilstal hebben er geen gebruik van maken , ik zou dus absoluut voor de weide kiezen en dan zou ik alleen bij langdurige regen een dek op doen ,net wat arabesk zegt want ik denk dat de wintervacht beter functioneert dan een deken , 1 van onze pony's heeft een heel bescheiden wintervacht , maar heeft het nooit koud .
zelfs niet afgelopen winter met -18 , al dacht ik wel aan ze hoor die koude nachten ,[ maar dat is denk ik een menselijk trekje, ik heb het koud , dus het paard ook , :D

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:26

Ik vind het ten eerste al top dat je naar een betere locatie op zoek gaat! Zelf staan de meeste van onze paarden ook 7/7 buiten maar wel met schuilstal. Sommige van hen gebruiken het, andere niet. Paarden die in training staan (intensief) komen 's nachts gewoon naar binnen.

Ik vind dat je deze kans moet grijpen. Ik vind persoonlijk alles beter dan een lange tijd op stal staan. Misschien moet je eens bekijken of er bomen zijn waar de paarden onder kunnen schuilen? Dit kan al meer dan voldoende zijn voor hen..
Verdere keuze is aan jou. Succes! ;)

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:36

hoi mensen, allemaal bedankt voor de reacties die ik nu al heb gekregen. De reden dat ik opzoek ben naar een weide voor mijn paardje is gewoon omdat ik het zo sneu vind dat ze weeft op stal. Als ik mezelf na ga (tja ik weet et klinkt miss stom) maar ik zal ook niet graag ergens opgesloten zitten waar ik et niet naar mn zin heb.

En als ik mijn paard er een plezier mee kan doen,om op een weide te zetten met een aantal andere paarden... doe ik dat met alle liefde, want ik wil net zoals ieder mens et beste voor zijn/haar paard of dier.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:06

hier staan ze vaak buiten als het regent, ik vind de schuilstal vooral in de zomer fijn tegen de dazen en dat ik het hooi op een droge plek kan voeren.
Een schuilstal voelt voor mij prettig, wetend dat ze kunnen schuilen, maar ik zie ze er niet superveel in staan.
Ik zou ook kiezen voor de wei zonder schuilstal, bij bar en zuur weer, een regendekentje opdoen en zorgen voor ruim voldoende ruwvoer om zichzelf warm te kunnen houden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:13

Super dat je verder denkt! Gewoon buiten zetten, goed in de gaten houden en als je denkt dat het te nat is; dan gewoon even kort de regendeken op. Succes!

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:08

ik zou het gewoon doen en kijken hoe het gaat!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:41

Zou het ook gewoon doen. Als het kan en ze met andere paarden op dat weiland staat is het alleen maar goed. Ze kan er niet slechter van worden :)

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:21

Het is inderdaad fijn voor je paard als hij 24/7 buiten kan staan maar schuilplaats vind ik eigenlijk wel iets wat erbij moet horen.
Dat kunnen ook bijvoorbeeld bomen zijn.. Maar dat is mijn mening, in praktijk zou het makkelijk zonder kunnen denk ik :)

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:40

hoi bokkers,

Nou ff een update, ik heb de eigenaaresse gesproken van mn lease paardje, en ik mag em verplaatsen naar 24/7 weide.
Ik heb er vandaag ook al gekeken. En het is 20 min fietsen bij mn huis vandaan,ideaal dus. En ze komt met 2 2 jaarlingen in de weide
worden gewoon bijgevoerd. En ze gaan naar binnen als het weer echt te extreem word, zoals hevig sneeuwen, ijzel etc...
Ze hebben beschutting van de bomen die daar staan. Dit lijkt mij ideaal voor mijn paardje... aangezien hij nu op stal staat en
dit dus echt niet kan! Ik denk dat ik dit ga doen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:07

Ik zou het ook doen als ik jou was, mijn paard verhuist zondag naar een nieuwe wei, daar komt hij met twee ruinen te staan. Nu staat hij 17/24 op stal, geen doen voor hem. Hij heeft zijn hele leven altijd buiten gestaan. Als het paard niet heel intensief gereden wordt en dus na het rijden niet kleddernat is zou je de wintervacht er gewoon aan kunnen laten zitten, dat is de beste winterjas die het paard kan hebben. Controleer natuurlijk wel regelmatig of ze het niet koud heeft, wanneer de onderkant van de oren koud is heeft het paard het koud. Maar nattigheid is veel erger. Een ongevoerde regendeken lijkt dan handig maar wanneer je die deken oplegt kan het paard de haren niet meer overeind zetten en zal het dan dus koud hebben. En staat dan met 0 gram. Zulke dekens zijn handig voor aanhoudende regen in de zomer, maar niet voor nat winter- of herfstweer. Hij kan best een buitje hebben, een natte vacht is minder erg dan dat het paard verkilt zonder isolerend luchtlaagje tussen zijn haren.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:27

hestejente: mijn paard word niet intensief gereden, een x een les, en voornamelijk lekker buiten rijden (ben recreatief ruiter). Dus ik laat de wintervacht er ook gewoon aanzitten. Ik was van plan om haar een 300 grams deken op te doen, wind en water dicht, is dat een goed idee?

Als het goed is word mn paardje vandaag verhuisd naar de andere stal waar ze 24/7 buiten kan staan. Ik ben benieuwd en hoop dat ik er goed aan doen, volgens de eigenaaresse wel, want zij zegt ook al: welk paardje wil dat nou niet lekker op de weide..? En ik heb gehoord dat ik haar eventueel ook mag kopen van haar :D Dus daar ga ik hard over nadenken!!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:28

Mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal of bomen, gaat prima ookal stond er iets, ze zou er toch niet in gaan. Ook gebruik ik geen dekens.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:54

denisee11, bedankt voor je reactie...Ja ze heeft wel bomen om onder te schuilen. Mn paardje die is niet gewend buiten te staan, in de winter want tot nu toe stond ze op stal in de winter s'avonds. Dus miss wel handig om een deken op te doen en dan langzaam afbouwen of beter van niet... Advies????

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:33

300 grams is aardig dik, dat heeft mijn paard nu nog niet op terwijl hij al geschoren is.
Ik denk dat je best zonder deken kan proberen, of anders 150 of 200 grams deken.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:49

Als je paard gewoon een wintervacht heeft aangemaakt zou ik er geen deken opgooien. Als je er een deken opgooit zit je er tot de lente aan vast dus dat zou ik niet doen alsj e alleen maar recratief rijd.

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:12

eerst een wintervacht aan laten maken en daarna een dunne deken erop kan best ..
dan is het geen probleem hoor, in ieder geval beter dan dat ze te vaak op stal staat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:42

Super dat je een beter plekje voor jhe draver hebt gezocht!!
Onze draver staat ook 24/7 buiten zonder schuilgelegenheid, alleen als het echt dagen regent gaan ze naar het weitje bij de stal zodat ze zelf naar binnen kunnen als ze willen.
Mijn fjord en mini paardje gaan dan wel naar binnen maar de draver zal het niet snel doen.
Zij vind het vreselijk op stal.
het feit dat jouw paard weeft op stal zegt ook al dat ze niet graag op stal staat.
echt toppie dat je zo aan je paard denkt en voor hem de beste plek zoekt,zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen!!

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:06

hoi bokkers, nou paard is verhuisd, naar de andere stal...Ze liep netjes mee de trailer op. En ik heb vanavond ff gebeld naar de desbetreffende stal, waar ze op et land staat, en ze rustig met de 2 andere paardjes... Dus k ben blij!! :D:D

colunder: bedankt... Ja ik vond het niet echt fijn dat ze weefde op stal. Dus ik kon der wel laten staan want de mensen van stal hadden er niet echt problemen mee, maar vond het toch sneu.. En 24/7 buiten was daar niet mogelijk dat liet het land daar niet toe...Als het gaat sneeuwen en hagel etc dan gaan ze naar binnen... Dus vandaar dat ik dit besluit heb genomen, ik bedoel paard moet het er wel mee doen... en kan niet praten dus tja dan moeten ze het op een andere manier laten zien...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:09

hier staan ze ook 24/7 zonder schuilstal buiten.
mijn pony heeft een hekel aan op stal staan en maakte ook geen gebruik van haar schuilstal.

voor de rest lopen er nog 2 gelderse paarden, wat merensen, shetlanders en arabieren 24/7 buiten zonder schuilstal.
gaat allemaal erg goed.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:17

hoi bokkers, nou ik ben net ff bij mn paardje wezen kijken...op haar nieuwe plekkie..toen ik aankwam stonden ze lekker met zn 3en te grazen :D... En heb der nog ff een aai over der neus gegeven. Maar de appels vond ze wel lekker :D Voor de rest was ze volgens mij wel tevreden... Ze is ondanks dat ze er net bij staat volgens mij wel de baas over de andere 2 (die zijn 2 jaar)... Maar gaat allemaal goed... Pfff hele opluchting voor mij want ja et is altijd maar afwachten hoe het gaat...

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:51

Goed dat je voor je paard kiest!
Die van mij staan (nu) ook 24/7 buiten met schuilstal. straks gaan ze 's nachts wel naar binnen. maar op dit moment vinden ze dit echt het lekkerst!