Help, geen verstand van dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Help, geen verstand van dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:55

Hallo,

Sinds vorige week maandag heb ik een ander paard :)
Mijn pony had nooit dekens op, dus dat hele deken gebeuren is voor mij allemaal nieuw dus ik hoop hier tips te kunnen krijgen

Mijn paard is een kruising tussen een fries en een groninger van 11 jaar, en stond bij de vorige eigenaren met deken op.
Ik heb een staldeken van hun te leen gekregen, die hij nu op stal om heeft.

Ik zou er eerlijk gezegd ook geen moeite mee hebben als hij een wintervacht gaat ontwikkelen, ik rij wel dressuur maar op een heel laag niveau.
Zijn dagschema: naar de wei - rijden -na het rijden op stal bij ons thuis.
Stel dat hij ooit bezweet wordt kan hij dus gewoon opdrogen onder een fleece dekentje zonder dat er haast bij is

Kan ik nu ineens dat deken aflaten, of zou ik gewoon deze winter nog met dekens in de gang blijven en dan gewoon volgend jaar in de zomer mee stoppen?
Is het toch beter als ik deze winter een staldeken (geen idee hoeveel grams, vrij zwaar) of een katoenen dekentje ophoud?
En raden jullie me aan om een 0grams regendeken aan te schaffen voor als het weer slecht wordt?

Helphelphelp ;)

Groetjes

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:50

Als hij nu al een tijdje een deken op heeft gehad zou ik het zo laten. En als je hem zelf dekenloos wilt kan je dat volgend jaar toch
proberen. Mocht hij dan niet genoeg vacht ontwikkelen of mager worden kan je altijd nog een deken op doen.

Ik zou een niet te zware deken nemen en een ongevoerde omdat je toch aangeeft hem niet dik in te willen pakken.

Kenzo

Re: Help, geen verstand van dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:29

Ik zou deze winter een deken op laten en volgend jaar zonder deken zetten als je dat liever hebt.

Ik lees ook dat je paard overdag op het land staat. Vindt je het dan niet fijn om een regendeken op te leggen? Ook met het oog op dat je overdag rijdt. Dan is hij paard altijd droog voordat je gaat rijden. Als je de deken op laat moet je er wel rekening mee houden dat het paard de deken alleen terug op kan krijgen als hij droog is. Dus is hij nat van het zweet of van een regenbui dan moet je hem eerst laten drogen en daarna deken op en weer het land op.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:43

bwa mijn paarden hebben nog maar amper wintervacht nu hoor en die blijven zonder deken... ik zou het zeker nog durven proberen... Mijn exceempony haalt de anderen bv op minder dan een week in eens ik haar deken afhaal, vacht aanmaken kan dus vrij snel gaan.

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:01

Er zijn al veel topics van deze dekens, lees die ook eens allemaal door voor je zelf een topic start.

dank u

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:04

Het wordt de komende dagen vrij warm, ca 14 graden en het is nog vroeg in het seizoen dus je kunt de deken er nu nog wel afhalen.
Desnoods even in het begin in de gaten houden of hij niet staat te rillen.

Kies je toch voor een deken, doe dan een waterdichte 100grams voor buiten en laat hem op stal zonder staan.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:09

Toen ik mijn pony kocht had zij ook een deken op (was in december).
Het deken was niet meer waterdicht (het zat vol gaten), maar ik kon mijn pony enkel op de wei houden.
Toen had ik dus de keuze of met deken en de kans dat het zeiknat wordt of deken eraf en een dag later een waterdicht deken gaan halen.
Ik ben voor het 2e gegaan. Volgende dag kwam ik terug en ze had helemaal niet koud. Ze stond niet te rillen ofzo, dus ben ik toen geen deken meer gaan halen. Binnen de week had ze al een lekkere wintervacht.
Volgens mij kan je het dus gewoon aflaten en idd regelmatig is kijken of hij niet rilt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:15

Hoi, mijn paard (Haf) staat nu nog dag en nacht buiten, en heeft sinds ong. half okt. weer een 0 grams regendekentje op, en ik denk dat ik begin nov. weer begin met zijn 200 grams deken, meer gaat er bij hem ook niet op. Hij heeft wel een wintervachtje, maar niet enorm doordat hij een deken om heeft. Met rijden valt het zweten ook wel mee, komt denk ik ook omdat de temperatuur laag is. Ik rij ook niet heel fanatiek met hem, lekker recreatief en vraag niet heel veel van hem. Ik denk dat voor het paard van de TS het beste is om deze winter een iets dunnere deken op te gooien en dan volgend jaar af te bouwen met dekens als je echt zonder deken wilt, maar ik vind persoonlijk dat het wel lekker is voor je paard en voor jezelf om er een dun regendekentje op te kunnen gooien als hij buiten staat met slecht weer. Of je moet die dekens niet erg vinden en je houdt het zoals het is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:51

Voor mij maakt het niet echt veel uit of ik er wel of geen deken op moet gooien, ik probeer eigenlijk het beste voor mn paard te bedenken maar echt ik zie door de bomen het bos niet meer haha

Dan zal ik sowieso nog een licht regendeken aanschaffen, heb nu wel een waterdicht deken maar die is echt heel zwaar.
Dan kan hij in ieder geval als het slecht weer is in de wei met het regendeken op, na het rijden op stal en drogen met fleece deken als hij bezweet is en dan daarna staldeken op
En wat ik volgend jaar dan doe zie ik dan wel weer, kan nooit kwaad om een aantal dekens te hebben liggen

Bedankt voor de berichten!