Zweetdeken dik genoeg van de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Zweetdeken dik genoeg van de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:39

Mijn paarden staan 's winters goed in de dekens omdat ik het gewoon onpraktisch vind en oneerlijk vind om ze goed te werken met een dikke wintervacht.
Maar nou zit ik te denken hè, wij pakken ze allemaal wel leuk, dik in de dekens, maar als ze gewerkt hebben, dan gaat er een dun zweetdekentje over al dan niet van fleecestof. Nou deed ik er bij
kou weer wel al 2 over elkaar. Maar is dat wel genoeg? Ik bedoel, het is het vatbaarste moment voor
een paard, lijkt mij. Bezweet op stal staan onder zo een dun fleecedekentje.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:41

Barvrouwke schreef:
Mijn paarden staan 's winters goed in de dekens omdat ik het gewoon onpraktisch vind en oneerlijk vind om ze goed te werken met een dikke wintervacht.
Maar nou zit ik te denken hè, wij pakken ze allemaal wel leuk, dik in de dekens, maar als ze gewerkt hebben, dan gaat er een dun zweetdekentje over al dan niet van fleecestof. Nou deed ik er bij
kou weer wel al 2 over elkaar. Maar is dat wel genoeg? Ik bedoel, het is het vatbaarste moment voor
een paard, lijkt mij. Bezweet op stal staan onder zo een dun fleecedekentje.

bedoel je dan een cooler of een dunne zomer deken?

Marieke_K

Re: Zweetdeken dik genoeg van de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:43

Idee van een zweetdeken is juist dat ze hun warmte kwijt kunnen op een gereguleerde manier :) Ik zou geen twee dekens over elkaar doen (dat werkt denk ik tegen elkaar in en wordt te warm), een zweetdekentje om met uitstappen is voldoende om ze rustig uit te laten zweten.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:45

Ik zet hem na het werk onder een fleece zweetdeken. Na ong. 20 minuten wissel ik deze zweetdeken in voor een gewone deken. Dan zie je dat de fleecedeken al het vocht opgenomen heeft,en mijn paard droog is. Heel veel langer laten liggen vind ik dan ook niet fijn, omdat de fleece dan echt heel nat wordt.
Dan lekker warme deken op, en paard is blij....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:04

Ik deed altijd na het rijden (paard met langere vacht dus flink nat na de les) twee wollen halsdekens op en na het uitstappen de winterdeken er nog overheen. Paard moest dan nog een half uur op de trailer (achterzijde geheel dicht bij koud weer). Thuis was ze dan dusdanig opgedroogd dankzij de wollen dekens, dat ze alleen nog een wollen droge deken zonder hals en de winterdeken er overheen kreeg. Ook werd ze dan nog even goed geroskamd. De volgende ochtend ging de wollen deken er pas af en kreeg ze weer alleen de winterdeken op na een flinke poetsbeurt.

Als ik je zo hoor heb je gelijk, normaal een dikke deken en wanneer het paard bezweet is alleen een fleece; veel te koud.
Ga jezelf maar na als je bezweet bent en even met een fleece stil gaat staan.

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:00

ik gebruik fleece enkel wanneer m'n paard bezweet is, is hij weer droog leg ik
zijn ongevoerd deken op.
Is het kouder, leg ik hem een 200grams op.

x

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:01

HindaFree schreef:
bedoel je dan een cooler of een dunne zomer deken?

Zomerdeken? Een zweetdeken is een zweetdeken simpelzat. Van wol of fleece.

Marieke_K schreef:
Idee van een zweetdeken is juist dat ze hun warmte kwijt kunnen op een gereguleerde manier :) Ik zou geen twee dekens over elkaar doen (dat werkt denk ik tegen elkaar in en wordt te warm)

De condens ligt mooi op de bovenste deken, dus het werkt wel gewoon zoals een zweetdeken hoort
te werken. Ze moeten inderdaad hun warmte kwijt, maar als het rond bijv. 2 graden is... dan lijkt mij 1 zo stom dun dekentje mij niet zoveel voorstellen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:58

Ik gebruik altijd een wollen zweetdeken, scheelt alweer. Maar je paard zal toch een beetje af moeten kunnen koelen na het werk dus als je er een dik deken overheen gooit duurt het opdrogen volgens mij alleen maar langer.
Zolang je het zweetdeken er niet te lang op laat liggen en hij niet in de toch staat vat je paard geen kou.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:20

Ik heb dat ook altijd hoor, dat ik een dun fleece dekentje wat karig vind. Tenzij je aan het stappen blijft.

Voor de winter zou een dikke wollen deken warmer zijn, liefst zuiver scheerwol (geen mix). Ook heb je tegenwoordig mooie zweetdekens met een borg voering, die zijn ook fijn.

Ik doe zelf ook altijd een halsdeel van fleece om, zodat ze ook op de hals (waar ze vaak toch het meeste zweten) lekker warm blijven.

Dat je een zweetdeken puur gebruikt om te zorgen dat ze hun warmte kwijt kunnen ben ik het niet helemaal mee eens. Kijk maar eens naar jezelf. ALs je zelf erg gezweten hebt en je trekt na het rijden niet snel een dikke warme jas aan, verkleum je ook helemaal. Vaak krijg ik het daarna ook niet meer warm, tenzij je onder de douche stapt. Ik merk ook altijd aan mijn paard dat hij na een zware training en veel zweten extra snel koud is.