vraagje voor mensen wiens paard ook hele dag op zand staat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vraagje voor mensen wiens paard ook hele dag op zand staat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:20

naar aan leiding van dit topic
Bonny4life @ [VS] vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

vraag ik me af, hoe erg zijn jullie bezig met het binnenkrijgen van het zand,
staan jullie paarden de niet-weide periode ook de gehele dag op het zand?

mn paarden vinden het super, maar ja ik zie ze wel zand binnen krijgen.
wanneer is dat nu teveel en hoe schadelijk is het echt?
meer binnen zetten wil ik echt niet...
maar vind het wel moeilijk allemaal..
ze krijgen trouwens 2 keer per dag een grote portie hooi/kuil in de paddock in een ton.
waar ze ook mee knoeien maar ik ben rubberen matten voor eronder aan het regelen.

groetjees

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:46

Mijn paard staat van 's morgens 8 uur af in een zandpaddock, 's winters tot het donker wordt en zomers tot een uur of 8 meestal.

Ik voer compactgras in de speciale voerbak daarvoor, dus ze eet haar hooi niet (meer) uit het zand, dat scheelt al wel een stuk denk ik.
Voorheen voerde ik nat hooi in het zand, en toen kreeg ze naar mijn idee wel zand binnen, vooral omdat het hooi nat was.

Ze morst uit de bak wel wat, maar verder is het niet een hele erg scharrelaar in het zand, dus ik heb niet het idee dat zij teveel zand binnen krijgt...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:16

bij ons staan ze in de winter ook soms hele dagen in de paddock en geef Omega3 suppl deze garandeert dat de paarden zandvrij blijven.

=========================================================================
Diamond Omega is een rijke bron van Omega vetzuren op basis van gemicroniseerd
lijnzaad met gist, granen, vitamines, sporenelementen, mineralen,
MSM en prebiotics.
Diamond Omega voor een gezonde huid, glanzende vacht en een intense kleur.
Geeft ondersteuning voor een snelle verharing en houdt het maagdarmkanaal
absoluut vrij van zand.
Diamond Omega:
* 56% Omega 3 en 16% Omega 6.
* Voor een snellere verharing.
* Voor een gezonde huid, glanzende vacht, intense kleur.
* Houdt het maagdarmkanaal absoluut vrij van zand.
* Voor soepele spieren en ondersteuning van gewrichten.
* Minder kans op spierbevangenheid en kramp in de spieren.
* Verbetert het immuunsysteem.
* Zorgt voor een goede hoefstructuur.
* Topprestaties op het gebied van arbeid.
DOSERING: 1 afgestreken maatschep = 25gr.
Pony`s 1 maatschepje per dag (25gr).
Paarden 2 maatschepjes per dag.
grote paarden of herstellende paarden na ziekte 3 schepjes (75 gr).

DIAMOND OMEGA 5 kilo van Equimins.

Bonny4life

Re: vraagje voor mensen wiens paard ook hele dag op zand staat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:28

maar er zit niet iets van psyllium in toch?
weet jij wat het werkende bestandsdeel is voor het zand?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:34

Mijne staan in de winter ook hele dagen op zand. Eten hooi uit een grote trekkerband, zand in de inloopstal. Maar krijgen geen zand binnen. Heb het al getest maar is minder dan een theelepel. Ik heb wel een zak psyllium zaadjes in huis maar het is nergens voor nodig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:34

die van mij staan in de winter overdag ook op het zand.
een mooie manier om te controleren of ze teveel zand binnen hebben is het controleren van de mest.
zorg wel dat je een mestbal pakt uit de stal ofzo niet 1 uit het zand.
stop hem in een handschoen(zon lange van de da maar kan ook een gewone plastic zak)
doe daar water bij en laat het even hangen. kijk na een tijdje hoeveel mest er onderin het zakje zitten.
voor betrouwbaarheid doe het regelmatig. niet bij elke mestkeutel komt er zand naar buiten kan best zijn dat het bij de ene er wel bij zit en bij de andere niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:40

Bonny4life schreef:
maar er zit niet iets van psyllium in toch?
weet jij wat het werkende bestandsdeel is voor het zand?

ik denk dat daar het lijnzaad voor is, dat zie je in de emmer ook overduidelijk liggen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:44

Een van mijn paarden heeft ooit zandkoliek gehad, en dat was geen pretje, ze is daarvoor geopeerd in Utrecht.
In Utrecht werd ons aangeraden ze iedere dag een sheutje olie te geven.
Lijnzaad olie is natuurlijk harstikke fijn ook voor de vacht maar het is vrij duur (ik heb meerdere paarden).
Volgens de kliniek zijn allerlei soorten olie geschikt, zonnebloemolie, olijfolie etc.
Ik geef ze iedere dag klein scheutje (ongeveer 2 eetlepels) per dag over het krachtvoer heen.

@ikee je hebt gelijk, zo werd het door de Da in eerste instantie ook getest, toen ze koliek kreeg en we de slang niet door haar neus kregen, het vreemde was wel dat ze in Utrecht wit zand uit haar buik haalde, heel erg veel wit zand en ze op het land geen wit zand had, we hebben haar al bijna 9 jaar dus dat is wel vaag (ze staat niet op zand trouwens)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:49

mirgino schreef:
bij ons staan ze in de winter ook soms hele dagen in de paddock en geef Omega3 suppl deze garandeert dat de paarden zandvrij blijven.

=========================================================================
Diamond Omega is een rijke bron van Omega vetzuren op basis van gemicroniseerd
lijnzaad met gist, granen, vitamines, sporenelementen, mineralen,
MSM en prebiotics.
Diamond Omega voor een gezonde huid, glanzende vacht en een intense kleur.
Geeft ondersteuning voor een snelle verharing en houdt het maagdarmkanaal
absoluut vrij van zand.
Diamond Omega:
* 56% Omega 3 en 16% Omega 6.
* Voor een snellere verharing.
* Voor een gezonde huid, glanzende vacht, intense kleur.
* Houdt het maagdarmkanaal absoluut vrij van zand.
* Voor soepele spieren en ondersteuning van gewrichten.
* Minder kans op spierbevangenheid en kramp in de spieren.
* Verbetert het immuunsysteem.
* Zorgt voor een goede hoefstructuur.
* Topprestaties op het gebied van arbeid.
DOSERING: 1 afgestreken maatschep = 25gr.
Pony`s 1 maatschepje per dag (25gr).
Paarden 2 maatschepjes per dag.
grote paarden of herstellende paarden na ziekte 3 schepjes (75 gr).

DIAMOND OMEGA 5 kilo van Equimins.

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal een claim.... Hoe willen ze dat hard maken als een paard elke dag zand binnen krijgt? Wat ik begreep van de da die mijn paard heeft geopereerd en er 8 emmers zand uit heeft gehaald is er niets, maar dan ook niets wat een paard gegarandeerd zandvrij kan maken, het enige is het paard geen zand meer binnen laten krijgen. En zelfs nadat ze gespoeld was heeft het nog maanden geduurd eer ze geheel zandvrij was (4 maanden stalrust ivm de ok) en zodra ze naar buiten ging kwam er na een paar dagen alweer wat zand mee in de mest.

Edit: het enige wat je kan doen is zorgen dat het zand in beweging blijft en zoveel mogelijk wordt afgevoerd, maar tegen een notiore zandeter is weinig te doen....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:52

Onze paarden staan altijd in een paddock. Maar ze krijgen juist weinig zand binnen, aangezien het geen zandeters zijn en ze geen voer krijgen op het zand (krijgen ze in de loopstal). Ik controleer geregeld de mest om het in de gaten te houden en dat zit elke keer goed.

Meeste kans op zand binnen krijgen is op schrale weilanden of als je de pech hebt dat je paard zand eet/likt.
Hoe zie jij dat ze zand binnen krijgen?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:54

nou, die van staan ook grotendeels v/d dag in het zand en ze krijgen wel eens zand binnen, ik geloof dat een bepaalde hoeveelheid best kan, die van van mij hebben er iniedergeval nog nooit last van gehad gelukkig :D

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:03

die van mij heeft vaak een zandsnoet en ik zie haar graven dan peuzelen..ze vind het altijd heerlijk dingen te zoeken in het zand, het eten daarmee is ze vrijwel zandvrij ivm rubberen matten onder de ton, alleen met winderig weer dan ligt het wel op het zand. ik ben er gewoon wat huiverig voor....en voer nu die linosan, ze krijgen bijna onbeperkt kuil/hooi. maar ik dacht aan toch iets extra s geven zoals sand gard of psyllium husk alleen moet het niet teveel op sandclear lijken dat eet ze echt niet op... en verder ga ik nu regelmatig mest checken.

die van mij staan overdag op het zand, snachts binnen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:03

ik ben de Omega3 gaan geven nadat Cheyenne een lichte koliek had gehad door zand eten
zij nam hele happen van soort leemgrond
zij en nog andere paarden deden in de losgooi bak een kuil graven en aten dan echt happen van het groenachtige zand wat dan te voorschijn kwam
en de paarden roken het ,we gooien de kuil elke x dicht en stampte deze flink aan maar zodra ze in de bak kwamen gingen ze graven
ik ben haar dit supll gaan geven en ze heeft geen koliek meer gehad

moet ik wel vermelden dat ik zo`n 5mnd sandclear gegeven heb,elke maand een kuurtje van 7 dgn
en na die 5 mnd leerde ik dit spul kennen

en omdat ik nu op een stal sta waar een paddock is voor overdag blijf ik dit geven, de vrouw waar ik het bij gekocht hebt voert dit al jaren aan haar paarden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:06

mirgino schreef:
ik ben de Omega3 gaan geven nadat Cheyenne een lichte koliek had gehad door zand eten
zij nam hele happen van soort leemgrond
zij en nog andere paarden deden in de losgooi bak een kuil graven en aten dan echt happen van het groenachtige zand wat dan te voorschijn kwam
en de paarden roken het ,we gooien de kuil elke x dicht en stampte deze flink aan maar zodra ze in de bak kwamen gingen ze graven
ik ben haar dit supll gaan geven en ze heeft geen koliek meer gehad

moet ik wel vermelden dat ik zo`n 5mnd sandclear gegeven heb,elke maand een kuurtje van 7 dgn
en na die 5 mnd leerde ik dit spul kennen

en omdat ik nu op een stal sta waar een paddock is voor overdag blijf ik dit geven, de vrouw waar ik het bij gekocht hebt voert dit al jaren aan haar paarden.

dus puur voor het zand?
ik ken het niet, maar is misschien proberen waard..
die van mij wil niks met de sandclear te maken hebben.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:09

Mijn tinkermerrie heeft vorige week zandkoliek gehad... 4 weken ervoor was ze licht bevangen van een nieuwe weide, ze moest dus op een kale weide en hooi krijgen. Nadeel dat ze dus zand binnen kreeg... Nu is haar veulen afgespeend en staat mijn merrie lekker aan huis in een zandpaddock van ochtend vroeg tot laat in de avond. Daarna in haar box. Ik heb aan de paddock inloopstal bij waar ze een hele grote kunststof krat heeft waarin ik hooi geef. Werkt perfect. Deze week krijgt ze een zandkuur... ook wil ik wat lijnzaaddoppen bij gaan voeren... volgende maand gewoon weer eens testen hoe het met het zand staat.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:11

moeilijk allemaal hoor...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:14

Ondanks dat het erg vaak goed gaat schiet mijn hart alweer in mijn keel bij het lezen van de titel, omdat ik mijn paardje bijna dood heb zien gaan aan gaskoliek, dat veroorzaakt werd door zand.

Hij was een graver en dat zijn vaak ook de eters. Hij heeft een half jaar van 8 tot 17 op het zand gestaan en het had weinig gescheeld of hij had geopereerd moeten worden. Hij scheen er al maanden last van gehad moeten hebben, maar meneer liet niks merken, totdat hij op een dag compleet bezweet in de bak lag en niet wou komen eten. 's Avonds dus naar Lienden.

Sindsdien heb ik ze met een graaskorf in de bak gezet, omdat toen de weilanden nog niet helemaal klaar waren. Maarja, zoveel paarden overal op het zand, dat moet dan toch goed gaan?
Sindsdien geef ik ze iedere maand een SandClear kuurtje (99% psyllium = dus ook de werkzame stof), ook als ze op de wei staan, zeker omdat ze veel op een korte wei staan, omdat ze anders te dik worden. Daarnaast zorg ik dat ik altijd meerdere likstenen beschikbaar heb voor ze en voer ik 4 x per dag hooi (voor een paard en pony 1 baal per dag), zodat ze zich ook niet snel vervelen en ze staan altijd samen.
Daarnaast voer ik ze amper krachtvoer, maar wel een hele kleine korrel puur voor de vitaminen, mineralen en sporenelementen enz.

Sindsdien gaat het goed en het gaat ook erg vaak goed. Maar pfff, ik dacht echt dat ik na een half jaar afscheid kon nemen en sindsdien ben ik er echt para voor....

(Sorry voor dit 'zwartmaak' verhaal, maar het gevoel dat ik toen had gun ik niemand en mijn paardje en ik hebben nog geluk gehad, maar ik ken helaas verhalen waarbij dat niet het geval was...)

(Aangevuld met werkzame stof van SandClear)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:17