In de vakantie heel veel rijden, oneerlijk tegenover paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

In de vakantie heel veel rijden, oneerlijk tegenover paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:16

Hallo :)

ik heb geen flauw idee waar dit moet staan, dus dan maar bij overig :=
Normaal rijd ik doordeweeks in de herfst/winter 2 keer per week. Dit omdat ik met school zit en wij geen licht bij de buitenbak hebben.
Nu, in de herfstvakantie, heb ik natuurlijk veel meer tijd om te rijden :D En ik zou ook graag elke dag rijden, maar is dat niet heel oneerlijk tegen het paard? Normaal hoeft hij maar 2x per week en nu zou hij ineens 6/7x in een week moeten..
Dat lijkt mij niet helemaal eerlijk, dus ik rijdt nu 2x vaker, maar echt niet elke dag dus.
Mijn vader vindt dat ik wel de hele week kan rijden..

Wat vinden jullie?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:17

Er zijn toch ook heel veel andere leuke dingen die je kunt doen nu je tijd extra hebt? Rijden lijkt me geen noodzaak als ze normaal ook maar 2 keer gereden wordt. Dan zou ik nu de tijd gebruiken voor andere dingen. Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb dan wel de mogelijkheid om vaker te rijden, maar doe dat niet.
Nu ik lekker overdag kan gaan doen we allerlei andere dingen en gaan ook een paar dagen met ons paardje op vakantie.
Laatst bijgewerkt door Silence op 23-10-09 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:18

Ik denk niet dat het zo'n probleem is, als hij moe is heeft hij ongeveer 23 uur om uit te rusten... :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:19

ligt eraan hoef je heel intensief rijd. Misschien kun je ook gewoon een keertje een lekkere buitenrit gaan maken? (of doe je dat al? )

Mijn paard wordt nu maar 1 keer perweek bereden, maar dalijk in de kerstvakantie ben ik 2 weken thuis dus dan ga ik toch wat meer rijden hoor! dat kan ze best wel hebben ;)

joyfordogs

Re: In de vakantie heel veel rijden, oneerlijk tegenover paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:21

lekker elke dag rijden, geen uren en niet intensief, maar ik zou er geen moeite mee hebben als je het een beetje met beleid en gezond verstand doet.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:43

Bedankt voor de tips!
Ik zou hem dan ook zeker niet elke keer intensief rijden hoor, soms een halfuurtje en soms wel even wat meer doorpakken :)
Normaal heb ik woensdagavond altijd les, maar die viel deze week op het laatste moment helaas uit.. Dus woensdag heb ik hem niet gereden.
Daarom heb ik hem gister wel gereden en ook redelijk intensief, dus ik denk dat ik hem vandaag maar even kort ga longeren en dan zie ik morgen wel weer. :) Misschien dat ik dan wel even een blokje om ga of gewoon even rijden.
Maar ik denk dat het deze week 4x rijden wordt, dus dat valt nog wel mee toch?

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:29

Meid, ze zijn niet van suiker hoor !
Ik zie er niet zo'n probleem in. Als je inderdaad ineens elke dag flink gaat trainen is het een ander verhaal, maar keertje trainen en een goede buitenrit is in mijn ogen geen probleem.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:31

weet je dat maar 2 keer rijden per week veel oneerlijker tegenover je paard is? Ik neem aan dat je paard dan wel lekker in de wei loopt en niet op stal staat en er maar 2 keer uit komt...

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:39

Nee hoor.
Hij gaat elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds naar buiten en bij goed weer zijn ze 24 uur per dag buiten. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:40

het is niet oneerlijk, het is pas oneerlijk als je hem in de
vakantie vergeet :)
alleen denk er wel om dat je hem niet na een flinke training
ineens weer een halve week stilzet want dan krijg je de kans
op een maandagziekte (spierbevangenheid)

Wacari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:25

wat een lucky paard met n luizeleventje heb jij!! is toch heerlijk, hele dagen op de wei!! Maar zoals eerder gezegd is, hij heeft weer 23 uur om uit te rusten... ben k t helemaal mee eens, gewoon lekker rijden!!!

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:59

ik vind dat het wel zou kunnen alleen je moet het verzichtig opbouwen

een pony die ik rij reed ik eerst 4x in de week halfuurtje 20 min,

nu rijdt ik die pony elkedag,

alleen deze pony is vet druk als je een x niet rijdt

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:19

Mijn ervaring is dat paarden die 24/07 buiten staan of lange tijd van de dag buiten staan, best wat kunnen hebben.

Mijn paard staat zomer en winter op de wei, 's winters overdag en zomer dag/nacht bij goed weer.
Hij staat op een groot weiland van ruim 1 hectare. Voldoende om te bewegen dus en dat doet hij ook volop.
Ik kan in de winter helaas maar 3-4 keer per week rijden/longeren en de rest staat hij gelukkig wel op de wei. Zomers rijd ik 5-6 keer per week.
Ondanks dat ik niet veel rijd in de winter, merk ik nooit dat hij moeite heeft met opbouw van training in de lente.

Ik heb de luxe dat ik werk in het onderwijs en de vakanties vrij ben. Ik geef mijn paard dus ook extra beweging in vakanties. :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:21

met twee keer in de week rijden is je paard al behoorlijk in conditie. Je kunt dus gerust elke dag rijden.