Pony stampt bij het voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lienlien

Pony stampt bij het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:22

Hallo,
Ik zal proberen mijn probleem uit teleggen.
Ik heb een shetland ruin van 8 jaar en sinds vorige week heb ik daar een shetland merrie bijgezet van 2,5 jaar.
Het gaat allemaal prima behalve als het op voeren aankomt,de ruin krijgt zijn eten in de stal en de merrie krijgt haar voer buiten (eerste keren samen in de stal maar dat was een stamp wedstrijd van haar kant om de ruin eruit te krijgen)
Nu als ik ze eten ga geven moet iemand de merrie vasthouden en ik vlug de ruin eten geven en dan het voer in haar bak doen, als ze haar dan los laten komt ze eerst achter mij aan omdat ik de emmer vast heb en draait dan haar achterkant na me toe en stampt dan gaat ze naar haar voer bak, en gisteren was ik niet optijd weg en scheelde het maar een haar of ze had me vol geraakt met haar achterbenen.

Verder is ze heel braaf alleen met het eten gaat het iedere keer zoals hier boven,
Ik hoop dat iemand me kan helpen ik heb niet gek veel ervaring met ponys maar dit moet worden opgelost.

Alvast bedankt!

WendyBZ

Re: Pony stampt bij het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:15

VS > OPG

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:03

Ik denk niet dat de merrie veel respect heeft voor je. Kan me wel voorstellen dat als je de ruin langer hebt die eerst zijn eten krijgt maar de merrie zal er toch aan moeten wennen. misschien kun je haar eerst vast zetten of een aantal keren oefenen met een emmer zonder eten (met een zweepje in je hand) dus je geeft de ruin een emmer met een heel klein beetje wat die zo op heeft. En dan "voer" je de merrie met een lege emmer en als ze op je af komt hou je haar de emmer voor en laat je zien dat er niets in zit. Draait ze dan haar kont weer om dan zeg je nee en geef je haar een tikje op de kont. Zorg dan wel een een lange zweep zodat je vergenoeg weg staat. waarschijnlijk stuift de merrie dan weer naar de ruin maar die heeft het kleine beetje dan al op. De merrie moet leren wachten op haar eten en ze moet door krijgen dat haar gedrag fout is.
Stel dat dat goed gaat kun je het proberen met voer, als ze het dan nog steeds doet wil ze jou waarschijnlijk weg jagen.

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:52

Dank je, dat zal ik eens proberen op die manier.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:35

ikw eet niet precies wat te doen. maar het heet in ieder geval voernijd. xD

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:42

Je pony een schop terug verkopen! Voernijd is een heel lastig iets. Afleren zal je niet lukken maar je kunt het wel zo veranderen dat ze mensen met rust laat. Je moet langs haar om hem te voeren? Geef haar dan eerst het eten, als zij hoger in rang staat moet ze ook het eerste te eten krijgen. Ik voerde altijd in de wei, ik had de emmers klaar als ik aan kwam en hoefde het dus alleen uit te delen. De hoogste in rang eerst, en dan de rangorde af. Zorg wel voor een zweep ze mag nooit naar jou slaan. Verder is misschien wat rondwerk geen slecht idee, jij moet de leider zijn en dat ben je nu niet. Mijn pony heeft 1x naar mij uitgehaald, dikke pech voor haar dat ik toevallig een longeerzweep bijme had (toeval) Ik heb haar een mep verkocht, en meteen de zweep neer gelegd. Ze heeft volgens mij nooit begrepen waar het nou vandaan kwam maar ze heeft nooit meer naar mij uitgehaald!

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:45

voernijd is een lastig probleem bij pony's en paarden.zorg dat je ten alle tijden aangeeft dat je boven aan de rangorde staat en blijft staan desnoods met een tik van de zweep,van nature meppen ze elkaar ook als het om rangorde gaat!

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 23:45

Het gaat al een heel stuk beter gelukkig!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:25

Wat heb je nu veranderde/gedaan?

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:07

vervelend die voernijd

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:15

Let op dat je niet eerst dat gedrag van de merrie hebt en erna eten geeft... da's dan gelijk een beloning.
Mocht de merrie naar je toe willen draaien, geef je haar gelijk een schop onder dr buik bijv. Als ze naar je toekomt terwijl je niet wil.. loop je naar haar toe of blijft staan. Mocht ze niet aan de kant gaan, kan je bijv even op de hoeven tikken met je voet. Eerst baas worden en dan de rest proberen op te lossen.

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:58

chocobroodje schreef:
Wat heb je nu veranderde/gedaan?

De methode zoals Pearlfrontu die hierboven beschrijft. En dat werkt goed, nu nog steeds, de merrie wordt geduldiger. Dank daarvoor!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:48

Ik denk inderdaad dat het voernijd is,
Dit heeft mijn pony namelijk ook.
Ik denk dat de pony toch met het ruintje een nare ervaring heeft gehad, en daardoor haar eten gaat beschermen tegen iedereen die erbij komt. Mijn tip is gewoon, voeren en met rust laten.

Mvg, xDarkness.