Paard wil het erf niet af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

16Eli

Paard wil het erf niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:56

Heey allemaal,

Mijn paard wil absoluut het erf niet af..
Ze komt niet verder dan een paar meter..
Dan begint ze ineens heel gemeen om te draaien..
Wat ik echt gevaarlijk vind..
Dus ben eerst aan de hand gaan oefenen..
Dit ging erg goed, maar ik had het een poosje niet gedaan omdat het al donker was als ik heen ging.. en nu begint ze al voor ik het erf af ben te klooien..
Met een zweepje is het veel minder.
Nu vraag ik me af is het gewoon omdat zij niet wil of is het toch de onzekerheid die ze heeft?

Groetjes

ingvdh

Re: Paard wil het erf niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:16

al ik je andere topic ook lees denk ik dat jullie een dominatie probleem hebben.

Voor beide problemen (alhoewel ze meer bekend staat om het trailerladen) kan je vragen of Petra Vlasbom (www.2moons.nl) kan langskomen om je ermee te helpen.
Het is niet goedkoop, maar je krijgt alle waar voor je geld.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:18

rustig opbouwen. veel oefenen aan de hand. als het nu niet kan omdat het donker is, wacht er dan mee tot na de winter. pak het dan meteen weer op als er meer licht is.
en misschien kan er een maatje mee? als het paard het eng vind zal hij steun zoeken bij een ander paard.
1 schaapje over de dam...

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:19

ingvdh schreef:
al ik je andere topic ook lees denk ik dat jullie een dominatie probleem hebben.

Voor beide problemen (alhoewel ze meer bekend staat om het trailerladen) kan je vragen of Petra Vlasbom (http://www.2moons.nl) kan langskomen om je ermee te helpen.
Het is niet goedkoop, maar je krijgt alle waar voor je geld.

Ja dat is zo. Maar zei zit in Rotterdam toch? Wat ik net op de site zag.
Weet je misschien ook zoiets dichterbij Noord-Holland?
Ik kan der zowiezo wel een mailtje sturen denk ik of ze dat eventueel zou doen.
Bedankt :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:06

Ik denk dat ze onzeker is. En denk dat ze ook nog niet genoeg vertrouwen in jou heb. Ik zou gewoon doorzetten en zorgen als ze niet loopt dat je ff boos word maar als ze wel loopt gewoon lekker doorlopen en soms beetje belonen. Het moet eigenlijk gewoon voor haar worden. En jij moet je ook gewoon zeker voelen en zeker niet bang zijn want dan gaat het niet werken.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 17:59

ja dat doe ik inderdaad zo..
laatst nam ze me wel in de maling want toen hadden ze net eten en ze moest van mij nog even een stukje wandellen en daar had mevrouw toen geen zin meer in.. dus bij de stal begon ze al te draaien enz

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:01

ik zou niet weten wat er aan de hand zou zijn miss vind ze het eng op straat

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:40

[TAO] > [OPG]

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:45

Ik denk dat je het rustig moet gaan opbouwen, steeds een stukje verder lopen, je richten op het belonen ipv het straffen want dan wordt er een plezier om het erf af te gaan. Als je merkt dat het goed gaat kan je het belonen minderen en dan wordt het een gewoontje, sterkte in ieder geval!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:11

Is ze je niet aan het uitproberen? Mijn vorige pony deed dit ook, als ik erop zat en ik was het erf af gingen we in rengalop weer terug.. Terwijl ze met een ander paard erbij juist voorop wou lopen. Heb je aleens geprobeerd om met een ander paard van het erf af te gaan als dit mogelijk is?

Anders zou ik zeggen gewoon doorgaan en steeds een beetje verder of iemand mee op de fiets en dan aan het touw.

Succes ermee.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:52

Niks niet opbouwen. Paard neemt je gewoon in de zeik. Je wordt niet als leider/baas aanvaard (zoals boven al met het dominantieprobleem wordt gemeld).
Kettinkje eronder, zware boze stem opzetten, je eigen houding verbeteren (rechtop lopen, iets vóór het paard uit). En hupsakee.
Lukt dit niet, dan zou ik zo wie zo al maar niet de weg met 'm opgaan. Als je al met allerlei truukjes moet komen om het erf af te gaan, dan denk ik niet dat je echt kan zeggen dat er sprake van voldoende controle is om veilig aan het verkeer deel te nemen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:58

dat gezeur ook altijd met rustig opbouwen, dat beest heeft gewoon een paar flinke klappen nodig ( jaja ik ben paarden mishandelaar van beroep :oo ) komop zeg hij wil gewoon niet werken en neemt je in de zeik. oohja en laat heel bokt maar komen wat dit is weer zieluuuuuug ja zal vast, maar daarna heb je wel een paardje die weet waar die staat.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:19

_danieke_ schreef:
dat gezeur ook altijd met rustig opbouwen, dat beest heeft gewoon een paar flinke klappen nodig ( jaja ik ben paarden mishandelaar van beroep :oo ) komop zeg hij wil gewoon niet werken en neemt je in de zeik. oohja en laat heel bokt maar komen wat dit is weer zieluuuuuug ja zal vast, maar daarna heb je wel een paardje die weet waar die staat.

sorry?
Een paard is bang of angstig en jij slaat hem er wel even doorheen?Beetje vreemd.
Wie recpect wilt, moet ook respect geven.

Ik had er een die zodra ie aan het eind van het pad kwam begon te steigeren, zo erg dat ie bijna omklapte.
Ik ben toen op dat punt steeds afgestapt en een stukje doorgelopen met hem en daarna beloond met een snoepje oid + m'n stem.
Ook ben ik vaak met andere paarden samen daarlang gelopen, wat ie in het begin ook niet vertrouwde, maar met mijn geruststellende/ aanmoedigende stemhulp erbij en wat beennatuurlijk, deed ie het uiteindelijk wel en toen prees ik hem de hemel in natuurlijk.
Geduld loont echt hoor. :o

Slaan/ schoppen iod is NOOIT de oplossing. Blijf eerlijk tegen je dier, dan is ie dat ook tegen jou.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:27

_danieke_ schreef:

Als jij ergens bang voor bent, word je dan ook verrot geslagen?
Ik hoop het, dan weet je hoe het voelt als jij het doet!
Dat werk alleen maar averechts!!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:11

komop zeg bang en angstig ? dit paard is gewoon aan het klooien, dan kun je wachten en wachten maar dat heeft geen donder zin.

tuurlijk als een paard bang is moet je hem niet slaan. maar deze is in mijn ogen gewoon aan het klieren. en ja als je dat niet aanpakt dat krijg je gewoon een gevaarlijk dier :j

dusja ik geef hem liever een pak rammel, dan dat ik in de kreukels lig, en het dier wordt er niet verkeerd van als die aan het klieren is ( wel zeker weten dat hij niks heeft ofzo )

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:30

Oh maar daar ben ik het wel mee eens hoor, maa weet de TS dan zeker dat het dier niets mankeerd of het niet bang is of bijv. trama's heeft van " vroeger" ?

bij gewoon staak gedrag uit dominantie bijv. moet je dat idd de op in druken.
Maar dan nog zou ik het eerst met normale hulpen/ stem en lichaamstaal proberen alvorens te slaan met zwepen oid.
Dat moet je te alle tijden proberen te voorkomen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:36

Op zich niet zo raar dat een paard niet graag weg gaat van stal... t zijn kuddedieren die zich veilig voelen als ze bij elkaar staan.

Maar ik ben net als danieke van mening dat als dit gedrag puur voorkomt uit klooien, gewoon geen zin hebben enz enz. je gewoon moet doorpakken.
Niet te veel trutten met zulke paarden, dat maakt het alleen maar erger.
Ik heb het zelf meegemaakt met een merrie van een vriendin van mij, die draaide zich ook telkens om en ging in galop richting huis. Kwam absoluut niet voort uit angst of iets anders, maar gewoon geen zin, bij haar vorige eigenaar mocht ze dat namelijk :(
Deze dame moest gewoon even duidelijk weten wie er de baas was en toen was het bij mij over. Later nog een keer met mijn vriendin buiten wezen rijden toen ze zelf op haar reed, begon ze weer, dus ik verteld aan vriendin hoe ze dit moest oplossen, en nu doet ze het ook bij haar niet meer.
Ik hoefde haar daarvoor niet in elkaar te slaan oid. maar wel gewoon zeer duidelijk en streng zijn.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:48

Mijn nieuwe paard doet het ook toen ik laatst van het erf af wou wou hij niet mee en begon hij een beetje te steigeren en ook om te draaien ik heb hem terug gedraait maar hij vertikte het maar als er iemand naast hem loopt gaat alles goed.

Ik denk idd ook dat je veel moet oefenen.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 16:52

Heey,

Laatst met een ander paard samen de weg opgegaan. Ze had dat stuk al tig keer gelopen met de vorige eigenaar. Dus ik wist dat ze me in de zeik nam, dus ik boze stem en been, tot ze half in de sloot stond, ben toen afgestapt voor onze veiligheid en het verkeer. Heb der toen wel een tik verkocht en zijn met het andere paard voorop gegaan. ik hoefde toen alleen me stem te verheffen en ze ging weer vooruit. Vandaag ook geoefent, maar ging helemaal niet goed. Ze kwam niet eens tot waar ik eerst wel kwam. Ik moet alsmaar streng zijn want vooruit gaat ze niet.. Ze wil telkens terug naar stal. Uiteindelijk dacht ik nou nog ene klein stukje dan, maar toen stijgerde ze en en draaide om. Ik had der niet meer en ze liep los. Had der gelukkig snel weer gevangen en gekalmeerd, want ze was in der teugel gestapt. Zelf was ik even helemaal van de kaart, want ik wil der echt geen pijn doen. Maar weet gewoon niet meer wat ik ermee moet doen. Iedereen zegt dat ze me in de maling neemt en uitprobeert. En dat zal ook wel zo wezen. Maar ik weet niet meer hoe ik het moet oplossen. Ik ga kijken of ik iemand kan vinden, maar anders wordt de kans groot dat ze weg moet.. Want met de lieve hand heb ik eerst telkens geprobeerd. ging toen heel goed en op een dag begon ze al voor we aan het eind van het erf waren al gek te doen. Sindsdien, doet ze alleen maar gekker en gekker en gevaarlijker.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:09

waar kom je vandaan dan?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:12

Ik heb ook maar een takje genomen en haar een beetje van het erf 'afgeholpen', hierna nog 3x gehad, nu nooit meer!
Verder is ze prima verkeersmak.

Succes, hoop dat je hulp kunt krijgen en je paard kunt houden.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:15

Er is een verschil tussen slaan en aanpakken. Als je paard schrikt en je geeft hem gelijk een oplawaai heb je het ideale recept om nog verder van huis te komen (of, in jouw geval, juist niet :+ )

Maar aanpakken is een ander verhaal. Zoals iemand voor mij al zei, hengstenketting erom, zweepje mee, en gaan! Gewoon lekker vlot doorstappen, komt ze omhoog heb je het kettinkje, blijft ze staan heb je het zweepje waarmee je haar achter je zelf langs een tik op dr kont kan geven. Denk erom dat je de ketting niet constant strak hebt staan maar alleen gebruikt als het nodig is. Dat wil zeggen, paard komt omhoog, rukje aan de ketting en weer los, paard loopt te ver voor je uit, rukje tot ze weer netjes naast je is en weer los.

Duidelijk zijn!

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:31

Is dit alleen wanneer je alleen op pad gaat? of ook wanneer er mensen/paarden meegaan?

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:50

Is je paard een lange tijd niet van het erf afgeweest?
Ik denk dat het verlatingsangst is. Ze vind het gewoon eng om haar vertrouwde omgeving te verlaten, wat ook eigenlyk niet zo raar is als ze er een tijd niet uit is geweest. Idd gewoon oefenen, met iemand anders erbij die ook kan ingrijpen als het nodig is en zweepje bijhouden als ze daar rustiger van word.

Mvg, xDarkness.