Van de winter veel en lang buitenrijden, halsterhoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Van de winter veel en lang buitenrijden, halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 18:41

Hoi :)

Omdat ik nu eindelijk alleen naar buiten kan met de knollie, gaan we van de winter lang en veel buitenrijden. Kan ik dan een halsterhoofdstel kopen, of gewoon met een leren hoofdstel? Wie zou wat aanraden en waarom? En waar rijd je zelf mee? :)

upendo

Re: Van de winter veel en lang buitenrijden, halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:43

Ik rijd zelf altijd buiten met een gewoon hoofdstel, maar als je je paard volledig vertrouwt en van tevoren genoeg oefent met een halsterhoofdstel zodat je paard gewend is aan het hoofdstel en aan de hulpen, waarom niet? :)

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:16

ik rijd met een gewoon hoofdstel , maar volgens mij kan het gewoon alle 2 hoor :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:44

ik rij met een touwhalster :-)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:46

Halsterhoofdstel is wel ideaal als je niet helemaal bitloos wilt. In een pauze kan je zo even het bit eraf klikken zodat je paard lekker kan eten. Ik rijd zelf met een monty roberts halster buiten waar die van mij top op reageert!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:47

Voor buiten heb ik zowel een halsterhoofdstel als een IJslands model. Twee verschillende hoofdstellen dus, die ik afwissel. Bij het halsterhoofdstel kan het bit er makkelijk af, handig!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:48

Ik ben overgestapt op een normaal, maar kunststof hoofdstel :) Het land is modderig en dat vond het leer niet zo fijn :+ Kunststof bevalt mij veel beter!
Halsterhoofdstel vond ik niet prettig :n

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:54

Ik rij met zo'n halsterhoofdstel, ideaal op wandeling, als je even afstapt en je wil paard vastbinden dan haal je gewoon het bit er uit en zet het erna weer in. Ook als hij wat rustiger is kan ik gewoon bitloos rijden, dat vind ik wel leuk om zijn mond te sparen aangezien hij nog jong is.
Ik vind het gewoon super dat ik er vanalles aan en af kan klikken zodat ik op men gemak kan vertrekken zonder nog speciaal aan dingen moet denken als halster meenemen enz.
Maar ik denk als je een touwhalster of een gewoon halster (hangt er van af hoe het gaat bitloos) onder het gewone hoofdstel doet of het meneemt het ook best gaat. Zeker op een lange rit is een halster dan wel handig.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:05

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 09:12

Welshcobfan schreef:
Halsterhoofdstel vond ik niet prettig :n

Kun je uitleggen waarom? :)

Bitloos gaat hier in de bak redelijk goed, maar als we naar buiten gaan kan ze een beetje fris worden, en dat vertrouw ik nog niet bitloos. We moeten namelijk ook nog langs de weg :) Ik heb nog iets meer controle met een bit, omdat we nog niet zo heel erg veel met bitloos hebben gereden.

Maar als we in het bos zijn ofzo vind ik bitloos ook wel fijn, en paardlief ook :)

Halsterhoofdstel dus? Een oranje, met oranje dekje op een zwart paard? :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:17

Ik heb een halsterhoofdstel. :j Vind hem erg fijn hoor, alleen ik ga nooit zo lang op buitenrit dus heb hem daarvoor ook niet. :+

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:58

Hoi,
Ik rij altijdmet een gewoon hoofdstel en dat bevalt prima, als we onderweg een (wat lagere) stop maken neem ik gewoon een halster met touw mee aan het zadel.