Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:30

Tegenwoordig wordt bijna ieder jurylid bestempeld als een strenge jury.
Toevallig vandaag een korte discussie gehad met iemand die vroeger goed heeft gereden en zich aardig heeft bewezen, maar ook jury is geweest.
Deze gaf aan dat er tegenwoordig vreselijk slecht paard gereden wordt en dat het vaak voor jury's gewoon niet meer leuk is om te "beoordelen" (Deze persoon is ook gestopt met jureren omdat hij het niet meer leuk vond om aldoor zo laag te cijferen) mensen denken vaak al klaar te zijn voor een klasse, terwijl er gewoon vele malen beter getraind moet worden.

Dit zien ze dan ook terug op hun protecol en dan wordt er vaak gezegt MAAR ik had een strenge jury, dus ja jammer maar helaas....

Ben wel benieuwd hoe jullie bokkers het zien :j

daffodil

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:38

Ik weet heel zeker van mezelf dat ik echt geen strenge jury ben. Ik jureer B, L1 en L2 en je moet toch wel heel vreselijk rijden wil je bij mij echt laag zitten.

Maar ook mij valt het op, vorige week nog een sessie gezeten en in de pauze kwam ik boven en zelfs het secretariaat zei tegen me: Dit is niet leuk jureren he...en ik kon dat alleen maar volmondig beamen. Heb zelfs iemand met 146 punten in de L1 naar huis gestuurd, nou dat is echt mijn bedoeling niet hoor!

Gelukkig kreeg ik aan het eind ook superleuke en lekker lopende pony's die ik met punten dik in de 200 naar huis kon sturen!

Maar inderdaad, soms is het echt heel heel erg en jureren doe je voor je lol, maar lol is op zo'n moment echt heel ver te zoeken!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:06

het valt me op dat het ook aardig stil blijft over dit onderwerp :=

Het is gewoon vaak makkelijk te zeggen dat iemand een strenge jury is, terwijl het vaak aan de ruiters zelf ligt :o

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:10

Natuurlijk is de ene jury wat strenger dan de ander.
Maar als je echt goed rijdt krijg je toch meestal ook wel goede punten.
Vaak wordt het als excuus gebruikt ofzo, als mensen geen winst rijden..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:13

Hmm. Ik vind het fijn als ik een 'strengere' jury heb, zodat ik weet waar ik aan moet werken. Juist als iemand me een 6 geeft ipv een 8, motiveert het me om nóg harder aan dingen te werken, zodat ik mezelf blijf verbeteren. Ik krijg ook vaak genoeg hoge punten (in de 190, 200) en dan vraag ik me ook wel af of ik het verdient heb :+ maar ik denk dat dat ook het verschil is, wat de jury het liefst wil zien.
Maar als ik een keer 'slechte' punten heb, ga ik niet de jury de schuld geven, alleen maar mezelf. En heb ik voor de volgende keer weer meer dingen waarop ik moet oefenen :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:17

Ik vind dat eerlijk gezegd nogal meevallen. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik kan toch regelmatig zelfs tot 2 of 3 wp per proef kwijt.
Natuurlijk geef ik ook wel eens mindere punten maar ik vind het te algemeen om te zeggen dat er nu slechter gereden wordt dan 'vroeger' (en over hoeveel jaar geleden hebben we het dan? ) Ik jureer nu een jaartje of 8 en ik heb echt het niveau niet naar beneden zien gaan.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:27

Mij zul je ook niet gauw over een strenge jury horen hoor.. Als ik lage punten rijd dan zal ik die wel verdient hebben maar vaak zit ik wel redelijk goed met mijn schatting..

Waar ik mezelf wel aan kan storen is het punt dat een jury jouw proef beoordeelt met punten tussen de 170 en 180 dus zeg maar net geen winstpunt en er dan niks op het protocol staat. Dan weet je dus wel dat het nog niet helemaal goed is, maar waar je op moet letten en hoe je moet trainen weet je dan eigenlijk nog niet..

PuuNGekk13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:25

Soms snap ik er helemaal niets van, heb een keer een waardeloze proef gereden, wordt je 1e met 190 punten.! :D

En een andere keer rij je weer heel goed, krijg je 178 punten. :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:32

Ik vind mijn punten juist vaak aan de hoge kant, zeker nu met mijn 4-jarige.

Fitzroy schreef:
Ik jureer nu een jaartje of 8 en ik heb echt het niveau niet naar beneden zien gaan.

De kwaliteit van de paarden vind ik over het geheel wat beter geworden, maar het rijden laat vaak nog wel te wensen over.
Gelukkig zijn er meestal wel een paar combinaties die wel fijn door de baan gaan.
Afgelopen zomer heb ik een keer een Z2 ring gehad met veel goede combinaties, dat was een keer een erg leuke middag om te jureren. :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:34

Maar vind je het niveau van rijden van de ruiters omlaag gegaan in de tijd dat je jureert?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:37

Nee, dat niet. Ik zag laatst dat ik het alweer 10 jaar doe!

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:39

Tja ik heb wel eens dat de ene jury een hele spectaculaire proef wil zien, en de andere juist een brave proef.
En dan kunnen je punten nog wel eens tegen vallen mocht jij een spectaculaire proef rijden bij een jury die juist een lief gereden brave proef wil zien.
Maar als jij dan met je spectaculaire proef als nog alle onderdelen netjes rijd, dan heb je als nog geen slechte punten.
Ik vind dus ook dat veel jury's het moeten ontgelden, want er zijn helaas echt minder goede combinaties die nog lang niet toe zijn aan wedstrijden of hun niveau.
Maarja, soms is een jury het ook gewoon niet eens met joun manier van rijden, dan denk ik altijd maar, ach het is een jury sport en ik kan me niet altijd boven aan rijden. :D

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:45

Ik kan mij wel in jou verhaal vinden, ik ga vaak met mijn instructie mee als zij moet jureren.

Het is jammer maar waar, dat je vaak combinaties tegen komt die eigenlijk thuis de dingen net iets beter voor elkaar moeten hebben.
Maar ook als het gaat om simpele dingen als bijv. een gebroken lijn rijden. Niet door de eertse hoek rijden, vér voor x omzetten en dan alsklap op de vuurpijl nog de hoek afsnijden om dan vervolgens het paard nog eens flink door het binnenschouder laten vallen. Sorry maar als je die oefening van de 30 combies 25 zo ziet uitvoeren dan zakt je broek op den duur wel af.
En dan achteraf in de kantine nog van die gemene opmerkingen maken als de jury langs loopt (zal geen voorbeelden noemen, die zijn echt verschrikkelijk) omdat ze "slecht"gereden zouden hebben.
Nou leer dan eerst maar eens rijden voordat je de baan ingaat.

Als het rijden zo moet tegenwoordig vraag ik mij af of ze dat dan zelf niet in de gaten hebben dat je als je gewoon de oefeningen correct rijd je al hele leuke punten kan halen.
En de fout echt niet altijd bij de jury ligt......

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:51

Ik denk dat er altijd een verschil zit tussen de ene jury en de andere. Het blijven immers mensen en mensen verschillen. Ik heb zelf de ervaring dat een jury die oordeelt goed=goed en fout =fout, heel prettig werkt. Iets wat niet goed is gewoon zo beoordelen en wat wel goed is ook belonen.

Ik vind het vooral komisch dat veel mensen het slechte resultaat van een proef bij de jury leggen en niet naar zichzelf kijken. Ik denk dat we allemaal wel eens een protocol hebben met opmerkingen die je niet snapt, maar vaak kan ik me er wel goed in vinden.

Wat mij ook opvalt is dat mensen die op wedstrijd geweest zijn vaak "ontzettend tevreden" waren over hun proef maar dan toch geen punten hebben gereden. Waarom kan het niet gewoon een keer slecht zijn gegaan?? Waarom krijgt de jury dan de schuld??? En waarom niet zelf zorgen dat je je paard voor elkaar hebt voor je een wedstrijd in gaat? Overstappen naar een nieuwe klasse pas als je er klaar voor bent en niet omdat je nu eindelijk 10 punten hebt.....

In mijn ogen rij je voor jezelf en niet om je tegen over buitenstaanders te bewijzen of juist te verdedigen. Sinds ik voor mezelf ben gaan rijden gaan mijn wedstrijden een stuk beter en heb ik een veel rustiger gevoel. Nu rij ik voor mijn lol!! (en ook nog eens met een leuk resultaat)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:52

Muga, helemaal mee eens!! _/-\o_

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:08

Ik gebruik dat eigenlijk altijd als compliment richting de jury.

af en toe wel eens het idee gehad dat de jury naar een andere pony heeft gekeken, maar dat mag de pret dan weer niet drukken :D

Ik zie ook liever een protocol terug waar een slecht onderdeel ook laag gepunt wordt, en er ook een voldoende wordt gegeven als het goed gaat. van 5-jes en 6-jes jury wordt je niet veel wijzer vooral als er weinig tot geen commentaar bij staat.
En jammer is dat een jury soms al weg is voor de prijsuitreiking/protocol teruggave.

want een protocol terug krijgen waarop staat dat de pony meer moet scharen in een B proef vraagt om opheldering. :o :D

nee liever strenge jury dan sinterklaas jury.

en als je nog niet wilt promoveren, zijn winstpunten helemaal niet belangrijk. Als de klassering maar klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:12

Op de FNRS wedstrijden heb je dit wel nog weleens duidelijk moet ik zeggen. Afgelopen wedstrijd een goed voorbeeld, normaal rijdt vrijwel iedereen ruim boven de 210 (nodig om een promotiepunt/winstpunt te halen) maar nu was ik de enige in 4 klasses :) .... Er zaten er zelfs onder de 200.
Dus ja, dan vind ik wel dat je kunt zeggen dat het een strenge jury was :+ Helaas weet ik niet precies hoe het zit bij de KNHS-wedstrijden, maar ja, de ene jury is neem ik aan strenger dan de andere... Als je daar niet tegen kunt.... Dan weet ik niet waarom je nog dressuurwedstrijden zou rijden :))

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:17

Heb liever een jury die streng en rechtvaardig is dan een waar ik punten bij krijg die ik niet verdiend heb...ZO laatst bij de 1ste proef een 5 bij halsstrekken, ging ook echt niet en bij de 2de proef een 8, terwijl het daar niet heel veel beter was...ja ok 4 passen gingen echt superfijn maar daarna kwam ze weer met hoofd omhoog. Had er zelf een 6 verwacht een zeker geen 8.

Zolang er maar wordt bijgeschreven waarom je ergens een 5 of lager op hebt dan kan je daar thuis lekker mee aan de slag. Verder zie ik het wedstrijd rijden als training en dat werkt wel goed!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:50

Veel mensen richten zich ook op net een winstpunt maar dan heb je nog maar een 6 gemiddeld en ben je dus nog geen hoogvlieger...
Ik heb wel het idee dat er naarmate je dichter bij het Z komt er steeds slechter gereden wordt.Mensen blijven maar promoveren bij 10 pnt maar je kunt beter zorgen eerst een paar keer op een rij 65% te rijden,dan ben je er eigenlijk pas echt klaar voor!

Strenge jury's zijn prima,beter dan van die feestjury's waarbij je de volgende keer de deksel op je neus krijgt.

Wat ik ook jammer vind is dat er vaak zo weinig op je protocol staat.Ik had laatst bij een subtop wedstrijd geen 1 onvoldoende maar wel een lijst vol geschreven!!!Daar heb je nu eens wat aan.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:06

Ik heb ook liever een strenge jury. Punten, prijzen en klassering maken me niets uit als mijn gevoel niet klopt met het aantal punten. Vandaag in Luttenberg erg veel goeie combinaties gezien, mijn paard liet het geweldig afweten. Maar wel dat ik dikke punten reed en de andere combi's niet. Maar voor mijn gevoel ging het waardeloos. Dat snap ik dan niet. Overigens had ik geen commentaar op mijn coupon en bijna alleen maar 7ens.

Over dat 10 punten en overgaan gedoe, tja, met 1 paard heb ik dit ook gedaan. Maar tot de M2 vloog ik de klassen door, met meerdere keren 2 winst per keer. Dan ga ik wel over. Maar in de M2 ging het niet meer.
Hoop nu na een sabbatical :+ van een jaar weer een keer een winstpuntje te rijden :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:07

Niet herkenbaar.

Meestal kom ik thuis dat ik slecht gereden heb of 'het ging wel aardig maar dit en dat moet ik nog hard aan werken' en valt de score me alles mee. Heel incidenteel heb ik een goed gevoel en een lage score. Op dat moment wel even balen, maar ik kan het al vrij snel daarna relativeren want het is immers ook heel vaak andersom!

Waar ik meer moeite mee heb is dat er op Bokt al snel te lezen is over slechte proeven 'dat je dan maar thuis moet blijven en je paard beter voor elkaar hebben'.

Ten eerste: het is maar voor de hobby en plezier bij het grote gros van ons. Dus who cares of je 160 punten rijdt of 210, behalve jijzelf en evt. de eigenaar van het paard? Je hebt toch nota bene geen verplichting naar de jury om een Olympiadeproef weg te zetten? Je betaalt 10 Euro om gedurende een paar minuten wat figuurtjes en oefeningen te kunnen rijden op andere locatie waarbij iemand opschrijft wat er aan mankeerde zodat jij met je instructeur kunt gaan analyseren hoe je verder moet trainen, meer of minder is het niet in de basissport.

Ten tweede weet je niet met welk doel iemand daar komt. Ik ga momenteel bijv. veel weg met de jonge hengst van Neonlight om simpelweg kilometers te maken en ervaring op te doen. Thuis is ie braaf, op locatie nog niet altijd even geconcentreerd. Nou, dat moet ie dan maar leren door heel veel mee te gaan. Ik weet ook mensen die gaan omdat ze nergens de kans hebben tussen andere paarden te rijden, mensen die gaan omdat ze het leuk vinden om eens een proefje te rijden in competitie ook al weten ze dat ze niet bovenaan zullen staan en mensen die gaan omdat ze daaruit motivatie en trainingsdoelen halen, ook al rijden ze geen deuk in een pakje boter. Is dat nou zo'n probleem?

Ten derde is een proef toch de vorm van de dag. Door wat voor redenen dan ook, of gewoon een offday kan het echt vreselijk slecht gaan.
Ik heb zelf afgelopen weekend nog onstuurbaar rondgevlogen door een B-proef. Nog niet eerder gebeurd met dit paard en hopelijk gebeurt het ook niet meer. Slechte dag, c'est la vie. Ik maak me echt niet boos op mijn paard, wel op mezelf dat ik het niet adequaat heb opgelost maar niet vanwege de wedstrijd, verwacht geen goede scores meer en ga gewoon naar huis en verder oefenen voor de volgende keer.
Overigens kreeg ik nog 156 punten ervoor dus de jury heeft me nog gematst ook

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:39

Ik sluit me bij Urielle aan. Er zijn zat mensen die hun paard thuis uitstekend voor elkaar hebben maar waarbij het door wedstrijdspanning van paard en/of ruiter niet uit de verf komt. Thuisblijven is dan niet de oplossing.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:35

Haha :P ik geef ook met regelmaat het commentaar, ooh wat een soepele jury.

Maargoed je hebt soms echt wel een jury die flink afwijkt. Zo had ik weken varierend tussen de 195 en 199 punten gereden. Ik reed een proef die best gelijk was aan voorgaande, maar nu slechts 178punten. Dat wijkte toch wel af. Het algemeen resultaat (ook van collega ruiters) wijkte behoorlijk af dan mag je toch wel zeggen dat die jury vrij streng is?

En ja bij mensen waarbij het altijd aan de jury ligt die moeten zich eens achter de oren krabben en zich af gaan vragen waar ze mee bezig zijn. :+ (het is immers jurysport).

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:16

Ik ken hier in de buurt wel 1 jury, daar kan ik niet bij rijden. Momenteel hoor ik van verschillende kanten dat mijn paard toch redelijk wat kan qua bewegingen en zo. Rij ik een goeie proef bij die jury krijg ik 177-179. Veel zessen, aantal 5en, maar nooit staat er commentaar bij. Rij ik een slechte proef bij haar, dan ligt het tussen de 175-179. Mijn proeven zijn bij haar niet winstpuntwaardig. Maar rij ik een 2de proef na haar bij een andere jury, wordt ik vaak bovenaan geplaatst. Vind ik dan toch vreemd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:19

Je hebt meer aan een jury die je oprecht commentaar geeft en de daarbij behorende punten dan 1 die je extra punten geeft vanwege je lieve lach....
Het nooit leuk om lagere punten terug te vinden op je protocol en soms best wel confronterend commentaar. Het is in mijn ogen wel de beste leerschool.