hoe chaps en jodphurs netjes houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saaarr

hoe chaps en jodphurs netjes houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:27

Hallo,

Ik had even een vraagje,
ik heb van het merk Ariat jodphurs en chaps en ik heb er een cream en een cleaner bij gekregen.

Mijn vraag is nu hoevaak moet ik ze schoonmaken en moet dat elke keer met de cream en cleaner ?
Ik rijd nu maar weer 1x in de week.
Moet ik ook nog schoensmeer gebruiken?

Hoe houden jullie ze netjes en schoon ?

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:29

ja hele goeie vraag, :D ik weet het ook niet.
ik heb ze zelf ook,
en probeer ze schoon te houden met water en ledervet maar ik denk niet dat dat helemaal super is.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:14

Okee, hopen dan dat iemand het wel weet :P

ik zou toch zweren dat er gister nog 2 reacties stonden :o

Dewii

Re: hoe chaps en jodphurs netjes houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:19

Van de cleaner en creamer heb ik geen verstand, maar mijn jodhprus maak ik gewoon schoon met water en een doekje en bij wedstrijden vaak met zwart schoensmeer. Mijn chaps krijg ik ook niet schoon dus ik volg dit even :+

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:06

Die cream is waarschijnlijk ook al een soort schoensmeer (wellicht kleurloos) en houdt het leer goed vet zodat er geen scheurtjes in komen. Het is een aanrader om zowel je jodphurs als chaps in te spuiten met een water- en vuilafstotende spray. Die spray kun je ook voor andere leren schoenen/laarzen gebruiken. Het water/vuil blijft dan op het leer liggen en trekt er niet in.

Verder kun je je chaps eens meenemen naar een schoenmaker of degelijke schoenenwinkel om advies te vragen. Het soort leer bepaalt hoe je ze het beste kunt onderhouden.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:45

jodphurs doe ik eerst met water schoonmaken en daarna met schoensmeer. even laten staan en dan met een borstel erover. chaps doe ik ook met water en dan met ledervet. even laten intrekken en dan afvegen met een schone doek.

allemaal gewoon van de schoenmaker of uit een gewone winkel.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:01

Schoonmaken met zadelzeep en daarna in de ledercreme zetten doet het bij mij prima! Maar ze hebben de producten niet voor niets meegeleverd toch? Staat er toevallig niets op de verpakking? Of anders even navragen bij het verkoop adres? En na het rijden met een doek het vuil eraf halen scheelt ook al een heleboel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:07

Belangrijkste is dat je goed smeert met vet of schoensmeer. Zeker als je veel met water of vieze stallen te maken hebt. Van ammoniak en water droogt het leer uit en komen er snel scheuren in. Chaps niet teveel dragen wanneer je niet op het paard zit, doe ze aan vlak voor je gaat rijden en na het rijden af. Zo blijven ze het langst mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:40

Ik haal eerst het vuil eraf met een doek, daarna met schoensmeer erover heen, dan nog een borstel eroverheen en klaar :)
Chaps haal ik altijd een doekje overheen, die zijn bij nog redelijk nieuw ;)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 16:11

Heel erg bedankt voor jullie reacties !
Ik ga even kijken wat ik ga doen :j