bilkoorden probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

bilkoorden probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:23

ik heb een probleempje; Eigenlijk ben ik anti-bilkoortjes. helemaal de nylon versie (als ik ze gebruik, zijn het de elastische). een paard van een kennis heeft daar zn been mee gebroken toen hij er in bleef hangen na het rollen.
daarnaast is 1 van mn pony's vorig jaar ook nog eens met 2 voorbenen in de bilkoortjes van een ander terecht gekomen met het spelen. gelukkig werd dit meteen opgemerkt en bleven beide pony's helemaal stil staan tot er hup kwam, maar dit had ook anders kunnen gaan....
Alleen nu heb ik mn ruin geschoren en hij staat dus onder een deken. en mn jonge hengst loopt er bij. nu ben ik bang dat hij in de bilkoorden komt, omdat hij nogal vaak op de ruin springt. Ik heb de bilkoorden er dus af gehaald, maar het hengstje trekt de deken nu ook voorover, waardoor de ruin in zn blote kont komt te staan (en de deken dus ook nat kan worden van binnen). ook komt de wind nu heel erg onder de deken.

weet iemand een oplossing?

ClaudiaHS

Re: bilkoorden probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:26

Ik had aan mijn deken altijd elastische bilkoorden zitten. Ook deed ik ze altijd gekruist vast zodat ze er minder snel inkomen met de benen..
Misschien kan je een koortje aan de deken maken die alleen onder de staart door gaat??..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:28

ik heb ze inderdaad ook altijd gekruist en eerder strak dan los.
koortje onder de staart heb ik ook al aan zitten denken. daardoor gaat de deken niet meer voorover, maar kan de wind er nog wel onder komen aan de zeikant.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:29

Ik heb een deken die sowieso geen bilkoorden heeft en super blijft liggen, van Eskadron meen ik, met een koortje onder de staart door. Maar als het andere paard de deken eraf trekt weet ik niet of dat wel gaat werken.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:48

een koortje onder de staart door, lijkt mij wel handig, als ik mijn pony met een zweetdeken na het rijden op wei zet, heeft hij alleen voor vast en een koortje onder de staart, meestal gaat dat wel goed :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:58

koord achter de billen onder de staart. Mijn regendeken heeft zelfs geen lieskoorden alleen eentje achter de billen door en het ligt altijd goed

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 18:00

een lage staartriem is zeker geen oplossing. daar komt de andere nog makkelijker met de benen in. een hoge heb ik over gedacht, maar dan waaien de zeikanten nog wel op.

het zou een oplossing zijn als ik iets had wat los knapt als er druk op komt. een soort veiligheids sluiting dus. maar wat???

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:03

Mijn deken heeft onder de staart door zeg maar een koortje van de ene naar de andere kant lopen. Blijft prima liggen.
Misschien is dat iets?

Mijn paard krijgt snel schuurplekken van de bilkoorden, dus daarom heb ik ze er nooit meer om.

Edit: Ik lees dat je dat ook gevaarlijk vind. Veiligheidssluitingen dan aan de uiteindes? Schiet die makkelijker los.
Elastiek aan de staartflap en daar staart door heen(heeft mijn deken ook nog).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:29

Klein staartriempje maken net onder de staart.Zorg dat er een een kant een klipje zit zodat je hem eenvoudig vast kunt maken.
Dit kun je ter hoogte doen van de coupe-naden...kan niets in blijven hangen en de deken schuintrekken gaat ook niet.Wij hebben dit zo bij meerdere paarden.Werkt super ;)

Edit:Het opwaaien valt mee,evt kun je die delen nog wat verzwaren door er iets van zand/grind in te naaien

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:35

verzwaren is wel een idee, maar dan ben ik bang dat ik de deken verniel :=

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:35

ijssnuiver schreef:
Edit: Ik lees dat je dat ook gevaarlijk vind. Veiligheidssluitingen dan aan de uiteindes? Schiet die makkelijker los.

wat voor een sluitingen zijn dan? degene die ik ken moet je met de hand los maken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:37

Pak een strotouwtje en trek daar wat dunne draadjes uit (rafel hem dus een beetje uit), maak die vast tussen je elastische bilkoord en de deken, de einden afknippen. Als de hengst nu met zijn been ertussen springt, knapt het touwtje.
Zo zette ik mijn paard ook altijd vast, als ie ging hangen knapte dat touwtje ipv mijn halster of halstertouw.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:41

Misschien een postbode elastiek tussen het ringetje en de knip.rekt iets mee en bij teveel spanning kan het knappen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:45

xElienx schreef:
ijssnuiver schreef:

wat voor een sluitingen zijn dan? degene die ik ken moet je met de hand los maken

Ik bedoelde het meer ook als idee, ik ken ze ook alleen maar dat je ze met de hand los moet maken. Wellicht zijn er losse veiligheidssluitingen te koop die je er dan met hand op kan zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:50

Ik heb ze niet gekruist, maar wel redelijk strak. Ik heb altijd het idee dat ze juist sneller met de benen in de kruislingse bilkoorden blijven hangen dan in de normale stand. Ik haal stugge bilkoorden er altijd af en ik gebruik altijd elastische met vrij fijne sluitingen. Die knappen. Ik heb ook al een drukknopen in de deken en op de bilkoorden genaaid, gaat niet te snel los, maar wel bij veel druk, het is namelijk ook niet de bedoeling dat bij elke rolbeurt de knoop los gaat.
Ik vind de achterbeensluitingen van de eczeemdekens ook niet verkeerd, maar die kunnen zo losschieten, omdat de stof van de deken ook niet al te stevig is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:55

die van de eczeemdekens ken ik niet
verder gebruik ik ook de smalle elastische bilkoorden, maar dat is omdat mn paardjes ook heel klein ziijn. de grove gaan niet passen. hun moeten alleen wel flink trekken, wil zo'n sluiting kapot gaan.

dat met de strotouwtjes of postbode elastiek zou nog wel eens wat kunnen zijn.
veiligheidssluitingen die je met de hand moet openen, heb ik niet veel aan. het is niet mijn bedoeling er de hele dag achteraan te lopen ;)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:43

Klitteband!!.
Als hij er ter hard aantrekt dat hij los schiet maar dat hij wel blijft zitten bij het rollen?
En dan elastiek dat heel snel kort word (bellaberde uitleg xD)
Ze hebben ook touwtjes met klitteband voor paarden die gaan hangen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:20

@pippie: dat vind ik ook een goed idee!

Het is een lastige situatie elien...ik vind het ook doodeng met bijv. een veulen, haal dan die riemen eraf. Maar zoals je aangeeft, ligt de deken dan niet zo lekker meer.
Ik heb 2 dekentjes die perfect liggen zonder de kruissingels (voor de veulens)
Gekocht bij stal Hazelberg...die hebben diverse maten.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:27

Misschien uiteinde vastmaken met strotouwtjes? die knappen wel, of schieten wel los...

Sorry.. zie net dat dat al gemeld is.. haha :+

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:26

Heb zelf noodhalsters gemaakt. Gesp eraf, en een stuk klitteband opgenaaid.
Blijft fantastisch zitten, alleen als ze echt vast komen te zitten is met 1 ruk het halster los en af.
Zou je zoiets niet ook met bilkoorden kunnen doen ? Gespen vervangen door stuk klitteband ?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:33

Of de bilkoorden vast maken met soort van drukknoopjes?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:37

fijn dat jullie zo goed meedenken. er zitten volgens mij al een aantal bruikbare tips bij :j meer is altijd welkom :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:35

En als je nu elastiekjes om de manen in te vlechten door het oog haalt en daaraan de gesp bevestigd, die rekken 1 heel erg en 2 breken ook bij "grote kracht"

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 23:39

ik heb het nu een tijdje geprobeerd met 4 manenelastiekjes per kant, maar die moest ik toch wel bijna elke dag vervangen.
nu heb ik er hele smalle tie-rips aan zitten. tot nu toe werkt dat goed. gisteravond zat ik toevallig te kijken hoe leuk ze samen aan het spelen waren. Mylo springt achter op vulcano en glijd met 2 voorbenen in de bilkoortjes van caan. je hoorde de tie-rips knappen.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:38

Ik heb ook bilkoorden om. Elastische en geen elastische. En heb ze altijd gekruist. En doe ze zo strak dat het kan. Dus niet dat het in zijn vlees snijd natuurlijk. Maar dat ze maar een beetje hangen. En de deken blijft altijd op zijn plaats. Gaat nooit scheef. Veel hebben de koorden wel 30 cm hangen. En dan is het idd heel gevaarlijk. Maar als je ze mooi aan de onderkant laat aansluiten dan kan het bijna niet fout gaan. lijkt mij.