Wat te doen met erg schuwe 2jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_M_arieke

Wat te doen met erg schuwe 2jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:21

Ik zit met een probleem, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik loop op het moment een half jaar stage op een varkenshouderij.
De boer heeft ook 2 pony's staan, ik schat ze ongeveer C/D.
Hij weet dat ik paarden zelf thuis heb, en rijd, hij heeft me gevraagd om wat met die paarden te gaan doen. dat wil ik best proberen.
Het gaat om 2 merries, van ongeveer 2 en 4 jaar oud, de 2jarige is een veulen van die 4jarige.
Moeder en dochter dus. Eerst even over de moeder, heeft een halster om in de weide, (gelieve hier geen commentaar op, keuze van de eigenaar) en is vroeger wat mee gepoetst ed, maar nu al 1.5 jaar geleden, deze pony is redelijk handelbaar, kan je mee kroelen (tot haar hals, verder vind ze spannend.)
maar verder eigenlijk weinig mee.

Maar het gaat me vooral over de 2jarige. Ze is erg onzeker, komt wel naar je toe als je wat bij je hebt, eet het dan erg voorzichtig van je hand af, maar komt ook zeker niet dichtbij. Als je alleen maar je hand uitsteekt, deinst ze al vlug achteruit, ik denk dat ze niets gewend is. Door haar onzekerheid wil ze ook nog wel eens wat bokken als ik in de buurt ben of te dicht bij kom.
Ze is wel erg nieuwschierig, als ik haar moeder wat aan het aaien bent, gaat ze er op een afstandje wel erg aandachtig naar staan kijken.

Ik wil dit graag proberen, omdat hun manen ook erg in de klit zitten, staarten op de grond hangen ed.
Weten jullie hoe ik dit het beste op kan lossen? het liefst dmv kopieren van natuurlijk gedrag.

Ik heb met de eigenaar afgesproken, dat ik het best wil proberen, maar het moet me niet gevaarlijk worden.

ps, dit is geen penny de beestjes hebben hooi/water/ruimte genoeg. maar gewoon gebrek aan sociale contacten met mensen.

Caira

Re: Wat te doen met erg schuwe 2jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:27

stoel pakken, goed boek meenemen en lekker in de weide gaan zitten!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:30

ik ga regelmatig gewoon in de weide staan, (bewust op 'rust' met een been gebogen) maar dan komt die 4jarige wel ff buurten of ik eten heb, en als ik dat niet heb gaan ze beide rustig staan grazen. :+

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:31

Misschien gewoon een keer of 3 per week een halfuurtje in het weiland rondhangen(Verdiep je in het kuddegedrag van paarden, en probeer het eens, ze zullen dan heus wel interesse in je hebben!), zo wennen ze een beetje aan jou.
Als ze(de 2 jarige) je wat beter kent laat ze het vast ook wel toe als je voorzichtig een halster omdoet, en zo ga je steeds een stapje verder... Heb vooral geduld en laat je niet zomaar uit het veld slaan. Als je haar overal mag aaien kun je misschien wat grondwerk(Parelli is erg natuurlijk) gaan doen om jullie band te verbeteren. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor de moeder, rustig kennismaken en misschien wat grondwerk. ;)
Heb je een bak of paddock tot je beschikking? Kan namelijk handig zijn als je grondwerk wilt gaan doen.

Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt! :o
[edit] Vaak vinden ze het heel erg fijn om gekroeld of gekrabt te worden op hun schoft, misschien is dat iets?
Laatst bijgewerkt door tjitze op 20-10-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:31

De manen en staart lekker zo laten,das van latere zorg.
Wat Caira zegt is'n goed idee,trek dan wel ff een warme trui aan! hahaa

Wat lekkers kan positief zijn maar let op dat het geen schooien wordt.
Als moeders wel komt,die lekker kroelen en evt wat uitbouwen dan ziet die jonge wel dat het goed is en kan die rustig observeren en laat die het volg wk/maand (lekker rustig blijven,niks moet) makkelijker toe.

Evt opsluiten in de box mogelijk? Dan kan je sneller/makkelijker contact krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:13

ik zou me eerst richten op de oudste pony.
als je haar vertrouwen helemaal hebt, ziet de jonge pony dat het vertrouwd is, en doordat je vaak aanwezig bent kom je gaandeweg ook wel meer met haar in aanraking, op een ongedwongen manier.

zorro13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:19

hoi dit heb ik met mijn pony ook mee gemaakt toen ik hem kreeg je moet gewoon dingen doen waar hij nieuwsgierig van wordt dan komt die naar je toe en dan moet je hem wat lekker geven en zo elke x weer dan worden ze van zelf minder bang en als het lukt gewoon veel aaien enzo

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:29

Pony in de stal zetten, er bij gaan staan met een dun stokje, proberen aan te raken als hij het eng vind en weg wil lopen stokje weer weg, dit net zo lang doen tot je hem kan aanraken, zo ook kan aaien, lukt dat neem je een korter stokje, doe dat net zo lang tot je hem kan aanraken met je hand dan probeer je een touw om zijn hals te doen om hem vast te kunnen houden, dat doe je met je rug naar zijn lichaam toe soort van stiekem , maak een lus om zijn neus met het touw en je hebt een halster, is hij een beetje te controleren in zijn, snelle angstige bewegingen, zo rustig verder aaien.
de volgende dag doe je dit weer. 8-)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:41

Monty Jansen,

dan vraag ik mij sterk af hoe jij de pony in een stal zet :D
Kun je toveren? Leer mij dat ook eens :D ??

Marieke, je bent al goed bezig, probeer eens wat Approach and Retreat, dat zal ik je zodadelijk uitleggen ;)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:48

Verdiep je eens in de lichaamstaal van paarden, je hand uitsteken is namelijk ook niet zo'n goed idee!! Als je hem al benaderd moet je je zijkant naar hem toe bewegen en niet recht op hem af. En misschien bedoeldt Puchje het zelfde maar wat erg belangrijk is is om weg te lopen! Dus benader of laat je benaderen door de 2 jarige en loop weg, klinkt misschien raar maar daarmee dwing je niks, push je niks, haal je zijn angst weg door aan te geven dat je niks meer dan dat van hem wilt. Dit kan je natuurlijk steeds meer gaan rekken. Eerst alleen ruiken van grote afstand en dan weglopen en naar verloop van tijd kan je (proberen) dichterbij te staan, aan te raken enz. en dan pas weg te lopen. Kost enkel wat geduld :)
Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:27

Puchje schreef:
Monty Jansen,

dan vraag ik mij sterk af hoe jij de pony in een stal zet :D
Kun je toveren? Leer mij dat ook eens :D ??

Marieke, je bent al goed bezig, probeer eens wat Approach and Retreat, dat zal ik je zodadelijk uitleggen ;)

Sommige zeggen van wel,als ik met paarden om ga. 8-)
je mag langs komen :D
Kudde gedrag ,1 pony binnen zetten de andere volgt wel( meestal) . :(:)
Heb wel paarden een halster om gedaan die nooit mensen gezien hebben, kost een paar uur maar dan heb je ook wat. *D