Welke dekens kan ik nu op doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Welke dekens kan ik nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:50

Hoihoi..

Even een vraagje aan de bokkers :D
Voor mn vz pony heb ik tot beschikking aan dekens;
-Zomerdeken
-Fleecedeken (zonder singels)
-Regendeken( 0 grams)
-Winterdeken(was 350 grams, maar zou wel wat minder zijn geworden..)

Ik heb sinds een maandje ongeveer de regendeken op gedaan, maar ik merk dat haar vacht toch steeds wat langer wordt. Zou ik nu al de winterdeken opdoen? Of een zomer/fleece deken onder de regendeken doen?

Ze staat 's nachts gewoon binnen. En nog even een vraagje; Als ik de fleece deken er onder doe, blijft hij dan wel goed zitten zonder singels?

Bedankt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:53

eh géén deken opdoen?

Wel zo makkelijk, de vacht is er niet voor niets en werkt prima als regelbaar dekbed en thermostaat in één voor een paard.

Lees dit even door voordat je een deken op gaat doen

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html

Citaat:
De wintervacht van je paard maakt je beste winterkledij ten schande. De lange, dichte, fijne beharing is doorspekt met langere, borstelachtige beschermharen die z'n pels stutten; ze creëren een dikke bovenlaag met stilstaande lucht op lichaamstemperatuur, vlakbij de huid, die de afkoeling door straling, convectie en geleiding sterk vermindert. De neerwaartse helling van de haren leidt vallende regendruppels en sneeuwvlokken af voor ze de huid bereiken, waar ze anders grote hoeveelheden warmte van het lichaam weg zouden geleiden en stuurt ze naar de haartoppen, vanwaar ze vervolgens onschadelijk op de grond vallen. Daarom blijft de huid van je paard meestal droog, zelfs in matige regen of hevige sneeuwval. En tenslotte is de dikke haarvacht een uitstekende windbreker. (Het is dan ook niet ongewoon om paarden met een laagje sneeuw op hun rug te zien staan - de sneeuw smelt niet, omdat hij niet in aanraking komt met het lichaam zelf (de haren vormen een afwearlaag) en het warmteverlies zelf is zo klein dat de sneeuw niet gesmolten wordt - vergelijk met goed geisoleerde daken waar de sneeuw blijft liggen - ongeïsoleerde daken smelten de sneeuw van hun pannen door warmte van binnenuit).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:55

Popstra

Re: Welke dekens kan ik nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:41

Is heel leuk Arabesk maar een niet grazend paard die op stal stil staat (zoals velen) en het bij toerbeurd een plak hooi krijgt doe ik liever wel een deken om.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:07

Arabesk schreef:
eh géén deken opdoen?

Wel zo makkelijk, de vacht is er niet voor niets en werkt prima als regelbaar dekbed en thermostaat in één voor een paard.

Lees dit even door voordat je een deken op gaat doen

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html

Citaat:
De wintervacht van je paard maakt je beste winterkledij ten schande. De lange, dichte, fijne beharing is doorspekt met langere, borstelachtige beschermharen die z'n pels stutten; ze creëren een dikke bovenlaag met stilstaande lucht op lichaamstemperatuur, vlakbij de huid, die de afkoeling door straling, convectie en geleiding sterk vermindert. De neerwaartse helling van de haren leidt vallende regendruppels en sneeuwvlokken af voor ze de huid bereiken, waar ze anders grote hoeveelheden warmte van het lichaam weg zouden geleiden en stuurt ze naar de haartoppen, vanwaar ze vervolgens onschadelijk op de grond vallen. Daarom blijft de huid van je paard meestal droog, zelfs in matige regen of hevige sneeuwval. En tenslotte is de dikke haarvacht een uitstekende windbreker. (Het is dan ook niet ongewoon om paarden met een laagje sneeuw op hun rug te zien staan - de sneeuw smelt niet, omdat hij niet in aanraking komt met het lichaam zelf (de haren vormen een afwearlaag) en het warmteverlies zelf is zo klein dat de sneeuw niet gesmolten wordt - vergelijk met goed geisoleerde daken waar de sneeuw blijft liggen - ongeïsoleerde daken smelten de sneeuw van hun pannen door warmte van binnenuit).

Bedankt maar het is niet mijn keuze om een deken op te doen ;)

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:04

fleece mét singels gebruiken.