overige kosten trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

overige kosten trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:41

hallo,

ik zit er aan te denken om toch eens een eigen trailer aan te schaffen.
dus wil me er wat meer gaan in verdiepen.
ik wil dan zowieso voor een 2 paards gaan en 2dehands.

maar welke kosten komen er nog meer bij buiten de aanschafprijs van een trailer?
dus wegenbelasting etc.

Amalarab

Re: overige kosten trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:43

Goede vraag, wil ik ook weten!

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:11

Als je een trailer aan gaat schaffen kost je dat 0,0 aan wegenbelasting. Geen verplichte verzekering of APK.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:12

mijn vraagje :P als je de weg op wilt moet je trailer dan ook geen verzekering hebben ?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:15

Elegance schreef:
Als je een trailer aan gaat schaffen kost je dat 0,0 aan wegenbelasting. Geen verplichte verzekering of APK.

dit is toch alleen voor trailers onder de 750 kg en zonder rem?
de zwaardere moeten toch een kenteken dus ook apk enzo.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:16

een verzekering is niet verplicht maar wel verstandig om te nemen op je trailer, zou ik trouwens wel afwegen of het de moeite nog waard is met een tweede hands. dus welk bedrag krijg je uitgekeerd als het ding total loss wordt verklaard. weeg dat af tegen de kosten die je maandelijks moet betalen en dan zie je zo of het de moeite waard is.
Het is zeer aan te raden om je trailer regelmatig na te laten kijken door een garage. de politie doet nog wel eens controles op paarden trailers, ook wel eens bij grote evenementen, en dan bekeuren ze toch best vaak op te oude banden of banden met te weinig draagvvermogen, het ontbreken van de breekkabel of hulpkoppeling, versleten lagers, remmend die niet in orde zijn en verlichtign die niet in orde is. en dit terwijl je toch je paardje veilig denkt te vervoeren, dus ik zou zeker al is het alleen al om boetes te voorkomen maar ook zeker ongelukken je trailer regelamtig laten nakijken. dit is ook voor de levensduur van je trailer bevorderend.
wegenbelasting hebben ze volgens mij afgeschaft voor paardentrailers, dit heb ik eens ergens gelzen, maar dit kan je natuurlijk zo navragen.

wat ik wel zou doen, en zeker bij een tweede handsje, weet niet hoe oud de trailer is, maar controleer echt of de bodem goed is. want als die niet goed is en je komt er pas achter nadat je paard erdoorheen gezakt is dan voel je je ook zo l*llig. plus dat een nieuwe bodem ook niet de goedkoopste is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:17

cherish schreef:
Elegance schreef:

elke trailer moet een kenteken, zelfs de lichste aanhanger moet er 1 maar dit is een eenmalige apk die ze krijgen voordat ze de nederlandse wegen opgaan. wel kan je dus bekeuringen krijgen als je de aanhanger niet goed onderhouden hebt.

[edit] even gegoogled; Alleen aanhangwagens zwaarder dan 3.500 kg moeten, zoals nu ook gebruikelijk is, verplicht een jaarlijkse APK-keuring ondergaan. Aanhangwagens tussen de 750 en 3.500 kg moeten meeverzekerd zijn op het trekkend voertuig.
Laatst bijgewerkt door blue_kim op 20-10-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:19

ik vind ook dat je je trailer geregeld moeten laten nakijken, voor de veiligheid van me paardje want die gaat boven alles!

ja inderdaad die bodem is erg belangrijk!
nu heb ik wel een hele handige vriend maar als ik er toch 1 koop moet hij wel helemaal in orde zijn.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:20

Bij onze verzekering is het zo, dat als de trailer achter de auto zit hij automatisch is meeverzekerd MET de auto.
Desondanks hebben wij toch een aparte verzekering afgesloten alleen voor de trailer. Het is een nieuwe trailer maar het gaat, zeker in verhouding met een auotverzekering, om een klein bedrag.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:24

oke bedankt voor alle reacties tot nu toe.

denk er echt serieus over na maar me vriend zei ja en al die kosten die erbij komen dan

maar dat valt dan best wel mee

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:26

de kosten zullen meevallen, mits de trailer dus goed onderhouden is, want als de banden, remmen ed dus verslten zijn, dan gaat het je nog een duit centen kosten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:05

bij ons is het wel een gebeurt, een paard door de trailerbodem gezakt. 2 gebroken voor benen en een gebroken nek. is dus ter plaatse afgemaakt echt heel treurig :(

ik en mijn vriend zitten er ook aan te denken om een trailer te kopen. maar wat ben je nou ongeveer kwijt aan een nieuwe bodem ? (even ruim geschat )

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:08

@damariis tegenwordig zijn er trailers verrijgbaar met kunstof bodem. rot dus niet.

verder betaal ik per jaar aan verzekering voor mn trailer 70,- dit wel omdat er een goedgekeurd slot op zit.
meestal laat ik hem 1 x per jaar helemaal nakijken door een dealer. zodat ik zeker weet dat alles nog goed is

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:27

blue_kim schreef:
cherish schreef:

elke trailer moet een kenteken, zelfs de lichste aanhanger moet er 1 maar dit is een eenmalige apk die ze krijgen voordat ze de nederlandse wegen opgaan. wel kan je dus bekeuringen krijgen als je de aanhanger niet goed onderhouden hebt.

[edit] even gegoogled; Alleen aanhangwagens zwaarder dan 3.500 kg moeten, zoals nu ook gebruikelijk is, verplicht een jaarlijkse APK-keuring ondergaan. Aanhangwagens tussen de 750 en 3.500 kg moeten meeverzekerd zijn op het trekkend voertuig.

Elke aanhangwagen met een gewicht boven de 750 kg moet een eigen kenteken hebben, onder de 750 kg mag je de 3de kentekenplaat gebruiken(witte met zwarte cijfers en letters).
"Alleen aanhangwagens zwaarder dan 3.500 kg" Denk hierbij dus niet aan een simpele 2-paards trailer want die weegt geen 3500 kg dat geldt voor die grote 2-paards trailers met zadelkast, kleedruimte oftewel die hele luxe. Wel is het verstandig om je trailer te laten nakijken door een bedrijf dat meer paardentrailers doet. Ook kan je om te besparen op die kosten en verrotting tegen te gaan een hoes voor je trailer te kopen, stond laatst iemand op marktplaats die die dingen aanbood.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:29

ikke20 schreef:
@damariis tegenwordig zijn er trailers verrijgbaar met kunstof bodem. rot dus niet.

verder betaal ik per jaar aan verzekering voor mn trailer 70,- dit wel omdat er een goedgekeurd slot op zit.
meestal laat ik hem 1 x per jaar helemaal nakijken door een dealer. zodat ik zeker weet dat alles nog goed is

TS wil een 2de hands en dat zijn toch wel heel vaak die met houten bodem. Ook zijn er veel houten bodems waar een rubberen gietlaag overheen gestort is. Kijk dus goed onder de trailer.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:39

ja wij zijn idd ook opzoek naar een 2e hands.!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:29

als ik ga kijken gaat me vriend mee en die kijkt zeker goed naar de bodem.

is zon rubbere gietlaag goed?

wat vreselijk zeg van dat paard die er doorheen is gezakt!!

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:50

Inderdaaad! Kijk heel goed naar de bodem!

Pfff dat wil je toch niet meemaken dat je paard erdoor zakt:(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:19

daffie1986 schreef:
Elke aanhangwagen met een gewicht boven de 750 kg moet een eigen kenteken hebben, onder de 750 kg mag je de 3de kentekenplaat gebruiken(witte met zwarte cijfers en letters).
"Alleen aanhangwagens zwaarder dan 3.500 kg" Denk hierbij dus niet aan een simpele 2-paards trailer want die weegt geen 3500 kg dat geldt voor die grote 2-paards trailers met zadelkast, kleedruimte oftewel die hele luxe. Wel is het verstandig om je trailer te laten nakijken door een bedrijf dat meer paardentrailers doet. Ook kan je om te besparen op die kosten en verrotting tegen te gaan een hoes voor je trailer te kopen, stond laatst iemand op marktplaats die die dingen aanbood.

Ehm, voor trailers boven 3500kg TMM gelden nog veel meer regels! Zo moet de trailer een autonoom remsysteem hebben (vaak op luchtdruk) en moet de combinatie van auto en trailer speciaal gekeurd worden. Ook is een speciale, gekeurde koppeling nodig.

Om kort te gaan, in paardenland bestaan geen standaard trailers van >3500kg TMM; dat is altijd special madespul en in gebruik bij prof's zoals veehandelaren.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:50

bestaan er dan wel auto's die meer als 3500 mogen trekken?
ik dacht dat je dan toch bij vrachtwagens uit zou komen en dus CE rijbewijs nodig hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:35

biancavos schreef:
ik dacht dat je dan toch bij vrachtwagens uit zou komen en dus CE rijbewijs nodig hebt.

Mijn Defender bijvoorbeeld, die mag 6000kg trekken, mits de combi gekeurd zou zijn.
Voor de grens B of C geldt alleen de TMM van het trekkende voertuig. Nu bestaan er wel Defenders die 3600kg TMM mogen zijn, maar helaas, de mijne behoort niet tot dat selecte groepje.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:42

biancavos schreef:

Deze zijn er zeker wel.

Bekendste is wellicht de BE combinatie.
Dit is in principe gewoon een bestelbus waarvan de laadruimte of laadbak is vervangen door een schotel waaraan een oplegger kan worden gekoppeld (zelfde als bij vrachtwagens).

Ook worden deze opleggers d.m.v. lucht geremd.
Laadvermogens lopen op tot wel 10 ton.

Verder zijn er ook nog mogelijkheden om zware auto's (terreinwagens) aan te passen. Dan mag hier afhankelijk van soort auto e.d. vaak zo'n 5 a 6 ton mee getrokken worden.
Wel moet dan de auto ook aangepast worden. De standaard kogelkoppeling mag dan namelijk niet meer. Dit wordt een vangmuilkoppeling en ook hier zal er weer een luchtremsysteem in de auto ingebouwd moeten worden.
Een redelijk dure investering al met al.

Voorwaarde is dat het trekkend voertuig niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg. Aan het gewicht van de aanhanger is geen limiet gesteld. En daar hebben sommige fabrikanten (voornamelijk Veldhuizen) heel handig gebruik van gemaakt ;)

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:50

Je moet in iedergeval aan je verzekering melden dat je met een paarden trailer gaat rijden.
Wij laten onze trailer elk jaar nazien,
Wij wonen nu in Duitsland en daar ben je verplicht om de twee jaar te laten keuren, ik moet zeggen heel verstandig.
Want ik heb wel mee gemaakt dat een paard spontaan door de bodem zakt, het zal je toch gebeuren op de grote weg.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:48

daffie1986 schreef:
ikke20 schreef:

TS wil een 2de hands en dat zijn toch wel heel vaak die met houten bodem. Ook zijn er veel houten bodems waar een rubberen gietlaag overheen gestort is. Kijk dus goed onder de trailer.

hangt er ook maar weer net vanaf hoeveel geld je uit wilt geven voor een 2e hands. er zijn ook een hoop nieuwere 2ehandsjes te vinden op internet, die hebben geen houten bodem. of waar de bodem al van vervangen is voor kunstof. maar hoe dan ook, goed op de bodem letten dus, zal je maar gebeuren he, 2 benen en nek gebroken. brrr moet er niet aan denken!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:52

Wij hebben er helemaal geen kosten aan, behalve jaarlijkse controle :)
Ik weet niet zeker hoe het met de verzekering zit, regelt mijn vader... maar volgens mij valt dat ook wel mee.