Brand maar los!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)

zodiacje schreef:nadelen: de paardenvacht werkt uitstekend uit zichzelf. Door te scheren verpest je dit en kan je paard het zelf niet meer regelen.
Voordelen: Sneller droog. Zelf vind ik dit een egoistische reden. Dan maar even wat langer droog stappen en met zweetdeken op laten staan.
kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl
daar staat de werking van paardenharen uitgelegd.
Jibbel schreef:een veelgehoord excuus is: geen verkouden paarden
Wat een onzin!!
Verkouden wordt je paard niet omdat hij nat is. Verkoudheid komt door een virus.
De weerstand van een paard kan wel lager worden en dan is hij bevattelijker voor een virusje.
Maar zolang je een afgekoeld, nat paard niet op de tocht zet is er echt nix aan de hand.
Hier komt dus geen scheerapparaat in de buurt, want alle andere redenen zijn puur gemak voor mijzelf. Ga het paard daarom niet lastigvallen met 'mijn' wensen voor dat ene uurtje wat ik wil rijden op een dag.
senna21 schreef:Het nadeel van dekens is dat wij mensen vaak niet goed kunnen beoordelen of een paard te warm of te koud is. De menselijk maatstaf klopt niet bij een paard.
Een paard heeft eerder last van de warmte dan van de kou. Daar kan een paard echt ziek van worden.
Als je dekens gaat gebruiken, doe het dan zo 'zuinig' mogelijk.
.
zap schreef:naast dat ik wel van mening ben dat een nat paard buiten zetten hem zeker geen goed doet tov zijn gezondheid (heb het zelf meegemaakt en geen enkel paard was kucherig in de buurt,
dus waar komt het virus dan vandaan?)
. Die van mij staat ook weer met een teddyberenvacht op stal... niet scheren is voor haar zieliger dan voor mij
Jibbel schreef:En tuurlijk ligt het eraan hoe fanatiek je traint, maar zelfs dan kun je door dekens nog heel wat vachtgroei tegengaan, waardoor hij niet in zn dikke wintervacht aan het werk hoeft. Zo hoeft er dus niet meteen een scheerapparaat aan te pas te komen.
) , en 'bloot' naar buiten even lekker rollen zit er waarschijnlijk niet in met koud weer.
( vind ik)