Wat vinden de juryleden nou van een pony tussen de paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Wat vinden de juryleden nou van een pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:14

Ik zie hier regelmatig discussie's voorbij komen over dit onderwerp.
En ben eigenlijk benieuwd wat de jury's hier nu zelf van vinden?

Ik hoor vaak mensen twijfelen om dit te doen, dus ben benieuwd naar de visie van de juryleden hierop?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:39

Vooral op wat hover nivo komt een pony gewoon beweging tekort op een paard.
Het is niet onmogelijk maar ik heb weinig pony's gezien die in beweging aan de paarden konden tippen. Dan verlies je altijd wat punten op de gangen.

MelodyT

Re: Wat vinden de juryleden nou van een pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:42

En vanaf welke klassen bedoel je dan met 'hoger niveau"?Is dat bijvoorbeeld al het M of praten we dan over Z of nog hoger?

Dit topic is trouwens niet bedoeld om mensen aan te vallen ben gewoon benieuwd naar de kijk die jury's er weer op hebben..

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:48

Mogen pony's sowiesow eigenlijk wel hoger starten?!
Volgens mij mag een D niet hoger starten tussen de paarden...
en een E is die regel net voor veranderd dacht ik...
Ik weet nog dat vorig jaar het in belgië enzo wel mocht en hier niet...maar weet niet hoe dat tegenwoordig zit??

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:04

ik ben hier eigenlijk ook wel heel benieuwd naar
ik heb een E pony en die start ik nu in het M2 tussen de paarden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:05

E mag in Nl starten in ZZ licht en zwaar..
D niet....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:11

Vanaf het M begin je het toch al wel goed te merken hoor. Maar een kleine pony is weer wat anders dan een grote E.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:11

even een stipje, ik ga volgend jaar ook tussen de paarden starten met m'n haf :)

Een meisje dat ik ken rijdt ZZ licht met haar haf tussen de paarden dus het kan wel ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:28

Je hebt natuurlijk pony's die veel korter lopen maar je hebt tussen de paarden ook paarden die veel korter lopen..

En dan vraag ik me af..ik rijd nu L1 (pas 1 wedstrijd)en haal eigenlijk altijd 7ens voor haar gangen (en middengangen)Zelfs voor de middendraf regelmatig 8en...als ik met haar hogerop kom zal dit dan neit meer genoeg zijn en veranderen in 6jes of nog slechter een 5?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:32

Ik rij en met een pony van 1,45 tussen de paarden en hij is nog half koud bloed ook :P
Dus ik zet hier ook een stipje ben wel benieuwd hoe jury´s reageren.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:12

ik rijd z1 met mn pony,
ik merk zeker het verschil ook in de punten, maar als je een strakke proef rijd kan je ook scoren.
het is zeker moeilijker maar niet onmogelijk!die van mij is 1.50!
en in jury's zit natuurlijk ook heel veel verschil.
de een waardeert het en de andere niet..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:49

MelodyT schreef:
Je hebt natuurlijk pony's die veel korter lopen maar je hebt tussen de paarden ook paarden die veel korter lopen..

En dan vraag ik me af..ik rijd nu L1 (pas 1 wedstrijd)en haal eigenlijk altijd 7ens voor haar gangen (en middengangen)Zelfs voor de middendraf regelmatig 8en...als ik met haar hogerop kom zal dit dan neit meer genoeg zijn en veranderen in 6jes of nog slechter een 5?

Hm kan ik niet zeggen zonder het gezien te hebben. Ik beoordeel een M of Z pony's anders dan een M of Z paarden. Je houdt rekening met het pony-zijn. Dat kan niet meer als je tussen de paarden start.
Ik zeg niet dat je niet kan scoren maar dan moet je van goede huize komen met een technisch goede proef en het liefst een goed bewegende pony. Met alleen een technische goede proef blijf je toch rond de 60% hangen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:12

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:51

Ik denk als je (e)pony goed aan het lopen hebt dat je de overstap naar paarden best kunt maken. Maar toch zal een jury er anders tegen aan kijken. Het blijft jury sport. Sommige jurys hebben dan al een prachtig beest gezien en dan komt een ponytje in de ring, hele andere gangen en ik denk dat sommige jurys die knop niet kunnen omzetten van o dit is weer een pony.
Als je pony bijvoorbeeld in het m1 rijd bij de ponys en je haalt af en toe is een winstpuntje maar meestal niet. Dan denk ik dat je het heel zwaar krijgt. Maar het hangt er gewoon ook echt af welke jury je voor je hebt...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:54

ik wil ook gaan starten met een haf tussen de paarden. Hij loopt wel al M voor de wagen. Maar onder het zadel is nieuw voor hem. Het is wel een haf met goede bewegingen. Als je in de ring komt komt er ook echt iets binnen zeg maar.

maar vind dit wel een intressant topic.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:50

@Tjitsbloody: heb je gelijk in! het hangt idd ook een beetje van de jury af...
ik rij met een D pony tussen de paarden ... maar voor haar gangen krijg ik soms achten maar soms ook zessen...
voor de veruimingen heb ik ook heel wat achten gehad maar ook heel wat vijven (meer veruiming) .... maar ik blijf gewoon lekker doorrijden :P

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:55

Dit is dus ook weer een van de redenen dat ik nooit aan dressuur wedstrijden zal meedoen.
Niet alleen dressuur, maar alle jury sporten, want je benjt veels te afhankelijk naar wat zij mooi, leuk en goed vinden.
Je hoeft maar 1 jury lid erbij te hebben die jou paard/pony niet leuk vind en daar ga je al.
Daar heb je dan helaas zelf helemaal geen invloed op.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:12

met een correct bewegende pony kan je best een hogere score halen dan een spectaculair paard omdat die vaak meer fouten in de proef maken..je moet dan natuurlijk wel een foutloze proef neerzetten.Ik heb wel eens dat een "pony" bij mij in de ring gewonnen had van alle grote paarden omdat er gewoon netter en foutlozer gereden werd. Trouwens...er lopen ook heel veel grote paarden rond met ontzettende korte gangen...dus niet ruimer dan de gemiddelde pony.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:40

Ik denk dat je wel een nettere proef/ foutlozere proef neer moet zetten met je pony dan een paard. Maar ik vind het zelf wel een hele uitdaging. Het belangrijkste vind ik dat je samen lol hebt. Jij en je pony. Het leukste vind ik nog als er een ruiter is van wat moet jij hier met je pony. Dat je die eruit rijdt. Vind dat altijd zon geneuzel, als je maar lol hebt.

ik ben ook benieuwd wat jury's vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:26

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:23

Interessant topic!

Ik rijd met mijn Arabische volbloedmerrie M1 tussen de pony's (met winst). Volgend jaar zal ik ook de overstap moeten gaan maken naar de paarden.

Zelf denk ik wel dat je in het nadeel bent als je met een pony tussen de paarden komt rijden. Als ik zeker weet dat ik een winstpuntwaardige proef kan rijden tussen de paarden, en tuurlijk gaat het ook af en toe minder, ga ik pas starten!
Ik denk ook dat het door de ene jury meer gewaardeerd zal worden dan door de ander.
Ik ben benieuwd volgend jaar :)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:30

Ik rij met m'n Epony tussen de paarden :) Maar zoals hier gezegd wordt, dressuur is nu eenmaal een jurysport...

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:41

Ikzelf rij met mijn pony Z2 tussen de paarden (met meer dan tien winst) en als je weet waar je goede en slechte punten liggen is het echt haalbaar om met een pony tussen de paarden te starten in de basisklasses. Mijn pony heeft niet de gangen van een echte dressuurtopper, hij zal ook nooit uitstrekken zoals een paard. Dat weet ik. Daarintegen kan die wel hele fijne proeven lopen. Met een goede verzameling en correct uitgevoerde oefeningen is het zeker haalbaar om minimaal 60 procent te scoren. Voor zijn gangen krijg ik inderdaad geen zevens en achten, maar dat zijn maar drie onderdelen onder aan je protocol. Aan de overige meer dan 20 onderdelen kun je zelf heel veel doen door de oefeningen netjes en correct uit te voeren.
Natuurlijk zijn er altijd jury's die liever geen pony tussen de paarden zien, maar daar mogen ze je proef niet lager op beoordelen. Ik start mijn pony nu iets langer dan een jaartje tussen de paarden en heb nog geen negatieve reacties gehad. Natuurlijk krijg je wel eens een opmerking te horen, maar ik heb het nog niet gemerkt dat ik afgestraft werd op het feit dat mijn beestje gewoon iets van 20 cm kleiner is dan een paard.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:54

Ik heb al vaak pony's gezien die zich beter kunnen presenteren dan hun grote medesoortgenoten. Het loonde dan in hun protocol, en waarom niet? Als ze goed lopen verdienen ze ook hun punten, net als de paarden het verdienen wanneer zij goed lopen (en omgekeerd natuurlijk).

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:04

een D-pony moet gewoon bij de paarden maar een E-pony mag zowel bij de paarden als bij de pony,s het is een soort tussenmaat , en als de pony goed kan presteren , maakt het niet echt uit.