Strandrit met jonge pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__nina

Strandrit met jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:14

Hallo,
Ik wil graag een keer met mijn pony naar het strand.
En nu had mijn vriendin gevraagd of ze op een oudere poy naar het strand/ bos zou mogen.
Alleen mijn pony is 4 jaar en nog niet helemaal verkeersmak grote trekkers enzo vind hij nog eng.
Als hij met een andere pony is is hij superbraaf en we hebben al een keer in een weiland gegalopeerd.
Nou wou ik weten hoe jullie eerste keer op het strand ging met je jonge pony en of iemand nog tips heeft.
We willen de eerste keer niet meteen keihard in galop maar het gewoon rustig opbouwen en kijken wat wel gaat en wat niet. Ik hoor het graag van jullie.

MissPippin

Re: Strandrit met jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:17

Dat kan goed hoor. Mijn merrietje is voor eerst op strand geweest toen ze 3 was. Je moet inderdaad alleen wel zorgen dat ze niet van kiet gaat en hara wel onder controle houden. Ook stukjes stappen tussendoor, anders leren ze dat strand alleen crossen is, heb je later weer iets om je aan te ergeren als je ff wil stappen om te kletsen, hahaha

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:19

Okee dank je wel.
Ik hoop dat het gaat lukken om een trailer en alles te regelen.
Is er nog een strand die je als tip hebt om heen te gaan?
En je mag nu toch de hele dag op het strand?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:20

Hoek van Holland! :D

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:21

BertBaley schreef:
Hoek van Holland! :D

Okee dank je wel.
Is daar ook een plek om je trailer neer te zetten?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:22

Ik ben afgelopen zomer voor het eerst met mijn jonge paard naar het strand geweest.
We gingen samen met een ander paard en zijn rustig aan het strand opgegaan, eerst maar eens kijken wat ze deed op de muién, maar daar liep ze gewoon door heen,niets bijzonders.
Later die week ging ze ook gewoon door de zee heen.
Wel vond ze de schuimkoppen in het begin wat eng.
En linksom bijv. ging ze wel het water in,maar als we dan omdraaien dan wilde niet.

Maar vooral niet dwingen het water in te willen,dat komt vanzelf.
Verder hebben we gewoon een lekker galopje gemaakt enzo.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:22

Nou naast Hoek van Holland is het strand van 's-Gravenzande.
En daar is iig genoeg plek! :j Groot stuk parkeer terrein gelijk naast het strand! :)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:23

Wat ze trouwens wel een beetje eng kunnen vinden is het "fluiten"onder de ijzers, de mijne keek er niet naar,maar die vna mijn moeder vond dat in het begin wel wat eng.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:23

ijmuide is heeeel mooi. Heel breed strand en als het vloed is kan je daar nog rijden. de trailer kan je er makkelijk parkeren, er is een heel groote parkeerplaats... Kan je ook gewoon opzadelen enzo.

ik weet niet waar je woond, maar dat is voor mij een 3 kwartier a een uurtje rijden met de trailer..

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:25

Mijn pony staat in de omgeving gouda.
En we willen liever niet langer dan een uur in de auto zitten.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:25

curly2day schreef:
Wat ze trouwens wel een beetje eng kunnen vinden is het "fluiten"onder de ijzers, de mijne keek er niet naar,maar die vna mijn moeder vond dat in het begin wel wat eng.

Onze ponys hebben allebei geen ijzers dus daar kunnen ze niet van schrikken

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:28

Inderdaad, zolang je met een wat oudere en brave pony mee gaat kan het prima! Pony moet het toch een keer leren, en of ze nu jong of oud zijn, de eerste keer vinden ze het toch bijna altijd spannend.. Voordat je erop gaat kan je hem eventueel nog even longeren, zodat alle gekheid er uit kan.

Veel stappen, lekker rustig aan doen en zo af en toe een drafje is prima voor de eerste keer.. Mijn jonge pony is in de galop altijd erg heet met buitenritten dus dat vermijd ik op dit moment nog het meest. Eerst moet hij lekker ontspannen aan zowat een 'los' teugeltje kunnen lopen :j

Edit: Mijn pony vond het trouwens wel eng om de eerste passen in het mulle zand te maken.. Maar waarneer de oudere pony er in gaat, volgen ze al snel!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:35

Oja en houd rekening met hoog en laag water, ook wel handig.
Want met laag water heb je veel breder strand en het is lang niet zo zwaar en mul !

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:44

curly2day schreef:
Oja en houd rekening met hoog en laag water, ook wel handig.
Want met laag water heb je veel breder strand en het is lang niet zo zwaar en mul !

Okee en hoe weet je of het hoog of laag water is?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:37

Is ergens wel een site van te vinden denk ik, op ons vakantie adres hing er een lijst met de waterstanden per maand.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:39

Okee ik ga wel even op zoek.
En hebben jullie nog iets speciaals mee naar het strand,
dus peesbeschermers ofzo?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:42

Als je bij Gouda staat..
Noordwijkerhout of zo, ook een optie?
kunt er bij strand. langerslag (of zo) goed parkeren.
Altijd even eb vloed tijden controleren.

En lekker ervaren soortgenootje meenemen is vaak wel handig.
En dan rest er nog maar 1 ding, veel plezier hebben.
(ook slim om niet de eerste keer met een berg storm en reuzegolven te gaan)

(en niet die eerste keer meteen alles willen!)

Heb je normaal gesproken peesbeschermers of zo om?
Zo nee, zou ik het ook dan niet doen.
Dingen worden (stel dat je dappere dodo wel zo de zee inloopt) nat en zwaar, kan zand
tussen gaan zitten en ze kunnen los gaan.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:50

Wij reden wel met alles om, zijn ook niets kwijt geraakt die 2 weken. Het kan wel schuren,maar bij ons niet (gelukkig)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:54

Okee heel erg bedankt voor de reacties en ik doe denk ik zijn peesjes gewoon af.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:24

je kan het beste bij een manege/stal parkeren, kan je daarna goed de benen van je paardje afspuiten. de mijne heeft er gelukkig nooit last van, maar sommige paarden reageren nogal heavy op zeewater op de benen, krijgen allemaal korsten enzo. bij noordwijkerhout kan je bij (ik geloof) manege bakker parkeren. bij kijkduin/hoek van holland/scheveningen zitten ook zat stallen. bij alle stallen moet je eerst klein stukkie door de duinen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:31

mijn allereerste keer met toen jonge pony ( 24 jaar geleden :+ ) liep helemaal fout, pony bleef eerst stokstijf staan, ging daarna vreselijk aan de hol, botste vol op een ander paard, mijn pootje ertussen, pony ging linksaf vol de zee in, kukelde van de zandbank in het diepe. ik lag eronder en verzoop echt bijna. gelukkig was er iemand zo bijdehand om me uit het water te sleuren.

daarna wachten op de ambulance om me af te voeren. pootje was goed gebroken en na de operatie mocht ik weer naar huis. nu nog is het rijden op het niet mijn favoriet

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 09:07

MissPippin schreef:
je kan het beste bij een manege/stal parkeren, kan je daarna goed de benen van je paardje afspuiten. de mijne heeft er gelukkig nooit last van, maar sommige paarden reageren nogal heavy op zeewater op de benen, krijgen allemaal korsten enzo. bij noordwijkerhout kan je bij (ik geloof) manege bakker parkeren. bij kijkduin/hoek van holland/scheveningen zitten ook zat stallen. bij alle stallen moet je eerst klein stukkie door de duinen.

Okee dank je voor je tip!

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 09:08

sassefras schreef:
mijn allereerste keer met toen jonge pony ( 24 jaar geleden :+ ) liep helemaal fout, pony bleef eerst stokstijf staan, ging daarna vreselijk aan de hol, botste vol op een ander paard, mijn pootje ertussen, pony ging linksaf vol de zee in, kukelde van de zandbank in het diepe. ik lag eronder en verzoop echt bijna. gelukkig was er iemand zo bijdehand om me uit het water te sleuren.

daarna wachten op de ambulance om me af te voeren. pootje was goed gebroken en na de operatie mocht ik weer naar huis. nu nog is het rijden op het niet mijn favoriet

Dan hoop ik dat die van mij een stuk rustiger is.
Lijkt me niet echt fijn als ze zo gek doen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:24

Eb en vloed kun je nakijken op http://www.getij.nl en dan 'getijtafels Nederland'. Wijst zich verder vanzelf :))

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 09:28

Okee dank je!