springdebuut

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

springdebuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:18

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en me opgegeven met mijn friesje voor de [evenement] (60 cm het valt mee haha)
Nu heb ik zelf nog nooit parcours op wedstrijd geleden dus ( 6 jaar geleden op de manege of zo een keertje haha)
Waar moet ik nu precies op letten bij ons 'debuut' (van die stomme dingen die je vergeet tijdens het rijden en zo :o )
En hoe was jullie springdebuut? :P

essie_blue

Re: springdebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:21

hahah ik heb dezelfde vragen _O-

ik heb me alleen nog niet opgegeven,
wil het wel heel graag :)
durf het nog niet echt denk ik :')

wat leuk dat je met je fries gaat springen :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:26

Misschien kan je eerst les nemen ? De instructeur kan je dan vertellen waar je op moet letten.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:31

waar op letten, bedoel je met parcours lopen/inrijden/spullen meenemen ?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:42

manutjuh schreef:
Misschien kan je eerst les nemen ? De instructeur kan je dan vertellen waar je op moet letten.

Ik heb les gehad me haar ;) ik redde het alleen qua tijd gewoon niet meer en voor haar werd het ook wat zwaar omdat ik dan vrijdag les had zaterdag 1x in de twee weken allebei dressuurles en dan zondag concours maandag springles en dinsdag dressuurles op de club. Daarom ben ik daarmee gestopt. het ging overigens wel goed hoor en vond het harstikke leuk!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:42

Zepjuh schreef:
waar op letten, bedoel je met parcours lopen/inrijden/spullen meenemen ?

Ja dat bedoel ik en dan met name parcours lopen en inrijden :o

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:45

Heel belangrijk: zorg dat je, als je de bak inrijd, niet door start rijd. ;) Anders begint de tijd al te lopen. ;)
Met het parcours lopen kun je vooral letten op hindernissen waar je denkt, waar je paard van schrikt. ;) Hier kun je je paard in het parcours, dan extra steun geven. :)
Met inrijden moet je je paard niet al te moe rijden, hij zal zijn kracht nog hebben voor het springen. ;)

Ben je als 1e aan de beurt? Anders kun je nog naar de rest kijken. :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:48

essie_blue schreef:
hahah ik heb dezelfde vragen _O-

ik heb me alleen nog niet opgegeven,
wil het wel heel graag :)
durf het nog niet echt denk ik :')

wat leuk dat je met je fries gaat springen :D

Dankje, ja je ziet niet bepaald vaak een fries in de springring maar die van ons kan behoorlijk goed springen haha los springt ze 1.40m en onder het zadel 1.20 het enigste is dat ik alleen niet zo'n held ben :o
Nee ik eigenlijk ook niet, maar we hadden [evenement] en als ik het nu niet had opgeven had ik het denk ik nooit gedaan haha
want om nou direct in het BB mee te doen vond ik eerlijk gezegd nog een beetje teveel van het goede :o
En nu kun je ook bijv. een rondje extra rijden als het niet helemaal super gaat of zo...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:49

RenWaBl schreef:
Heel belangrijk: zorg dat je, als je de bak inrijd, niet door start rijd. ;) Anders begint de tijd al te lopen. ;)
Met het parcours lopen kun je vooral letten op hindernissen waar je denkt, waar je paard van schrikt. ;) Hier kun je je paard in het parcours, dan extra steun geven. :)
Met inrijden moet je je paard niet al te moe rijden, hij zal zijn kracht nog hebben voor het springen. ;)

Ben je als 1e aan de beurt? Anders kun je nog naar de rest kijken. :)

Dat is een goede haha daar was ik nog niet opgekomen! :o

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:50

Graag gedaan en natuurlijk veel succes. :D Laat je even weten hoe het ging? :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:56

Tuurlijk ! Hoe zou ik met het parcourslopen kunnen zorgen dat ik de volegorde niet vergeet? misschien een stomme vraag maar toch.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:57

Heel erg veel herhalen. :j Misschien op je hand schrijven en daar een paar x naar kijken? En naar degene kijken die voor je moeten, als je niet als 1e hoeft. ;)

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:49

en in je hoofd (desnoods met je ogen dicht) je parcours gaan rijden, een paar keer herhalen als je onder het inrijden even stapt oid ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:52

Bij mijn "officiele' springdebuut (B springen C ponies) was ik in het eerste pacours niet officeel door de tijdsmeting heen gegaan (en dus gediqualificeerd) de tijdsmeting stond echt super vaag, en meer mensen hadden dat probleem! Ik mocht mijn pacours HC afmaken, en had een weigering, een balk, en viel er bijna af :') Great dus! Dezelfde dag had ik daar een tweede pacoursje: foutloos, 50 stijlpunten en eerste plaats :D

We zijn er dus wel gekomen ;)

Let ook goed op of je wel door de tijdsklok heen gaat, als die er is ;)

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:54

Zepjuh schreef:
en in je hoofd (desnoods met je ogen dicht) je parcours gaan rijden, een paar keer herhalen als je onder het inrijden even stapt oid ;)

en oja mijn eerste springwedstrijd was ik foutloos :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 17:27

RenWaBl schreef:
Heel erg veel herhalen. :j Misschien op je hand schrijven en daar een paar x naar kijken? En naar degene kijken die voor je moeten, als je niet als 1e hoeft. ;)

\
Ik hoop inderdaad dat ik niet als eerste moet. op mijn hand schrijven wordt denk ik een beetje moeilijk met handschoenen haha ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 17:27

lieziej schreef:
Bij mijn "officiele' springdebuut (B springen C ponies) was ik in het eerste pacours niet officeel door de tijdsmeting heen gegaan (en dus gediqualificeerd) de tijdsmeting stond echt super vaag, en meer mensen hadden dat probleem! Ik mocht mijn pacours HC afmaken, en had een weigering, een balk, en viel er bijna af :') Great dus! Dezelfde dag had ik daar een tweede pacoursje: foutloos, 50 stijlpunten en eerste plaats :D

We zijn er dus wel gekomen ;)

Let ook goed op of je wel door de tijdsklok heen gaat, als die er is ;)

ah gelukkig maar dat je tweede parcours wel goed gegaan is toen ;)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:57

ninz schreef:
RenWaBl schreef:

\
Ik hoop inderdaad dat ik niet als eerste moet. op mijn hand schrijven wordt denk ik een beetje moeilijk met handschoenen haha ;)

Dan kun je, als je het parcours ik gaat, ze weer aantrekken. :P Tenminste zo zie ik het wel eens op concoursen. :) Ik kon het zelf altijd goed onthouden door vaak te herhalen. ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:02

Men eerste wedstrijd was ik foutloos en eerste :D
Je moet vooral veel opletten en je zelf niet gek maken, al gaat het goed vooral niet boos worden.

Met parcour lopen lekker de tijd nemen, tijdens het inspringen ga gewoon heel vaak je parcour herhalen in je hoofd.
(ik kan meestal men parcour met men ogen dicht springen omdat ik hem zo goed onhoud) Dus zoals al gezegt wordt veeeeel verhalen.

Je zelf niet onzeker maken van ik kan het niet, gewoon voor gaan.
Succes verder

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:04

Rustig de tijd nemen voor het parcours lopen. Loop de lijnen zoals je ze zelf zou rijden, zodat je ook kunt zien hoe je het beste op een hindernis aan kunt komen rijden. Onder het lopen rustig het parcours herhalen af en toe.

In het parcours inderdaad niet te vroeg door de start rijden. Als je over een hindernis gaat vast kijken en blijven kijken naar de volgende hindernis.

Voor de rest, rustig blijven en vertrouwen hebben en dan komt het vast goed. :)

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:12

Zoals appieee ook zegt, neem de tijd. Probeer er niet te zwaar aan te tillen, en rij plezierig een rondje. Probeer in een bepaald ritme te rijden, dat is makkelijker voor het paard. En als je het niet vertrouwd kun je ook nog vanuit draf rijden.

Succes

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:45

dankjewel! we zullen wel zien zaterdag al heel erg bedankt voor alle goede tips!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:54

ik ben tweede geworden van de 7 heb uiteindelijk maar 90 cm gestart 70 was toch wel erg laag haha! had een foutloze ronde zonder weigeringen o.i.d. alleen in de barrage waren we 2 seconde langzamer dan de winnaar!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 07:19

Wow super goed zeg! :D Gefeliciteerd!!! :D