Mag je zomaar over buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaimyTeun

Mag je zomaar over buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:33

Mag je zomaar overal buitenrijden?
Dit doe ik dan wel met een pony van 27 die super braaf is!

Bijke

Re: Mag je zomaar over buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:34

Bij ons zijn wegen die duidelijk met verkeersborden aangegeven zijn dat je er met je paard niet mag komen (bvb een aantal boswegen), dus ja, er zullen waarschijnlijk overal wel wegen zijn waar je niet mag rijden.

DaimyTeun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:36

Bijke schreef:
Bij ons zijn wegen die duidelijk met verkeersborden aangegeven zijn dat je er met je paard niet mag komen (bvb een aantal boswegen), dus ja, er zullen waarschijnlijk overal wel wegen zijn waar je niet mag rijden.

Maar als dat er niet staat betekend dat dat je er gewoon mag rijden?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:39

Nee, je mag niet zomaar overal rijden..zo heb je wandelpaden waar je niet met je paard mag komen..over het algemeen mag je alleen op de grote zandpaden en de ruiterpaden komen

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:18

Officieel is een paard bestuurder.
dat betekend dus dat je eigenlijk op de weg moet en niet op het voetpad, niemand heeft daar zin in dus ze rijden meestal in de berm.
Je hoort ook je hand uit te steken als je wilt afslaan, richting aangeven dus.
Officieel moeten ruiters op de verharde weg rijden. (of op ruiterpaden).
Maar ik heb zo vaak op het fietspad, of in de berm gereden terwijl er een agent langsreed, meer dan een vriendelijk knikje kreeg ik niet.
Er wordt wat dat betreft vaak een oogje dichtgeknepen, het staat dan niet in de regels, maar voor veiligheid is het soms gewoon beter, en dat begrijpt ook iedereen.

Het grootste probleem in het verkeer is gewoon dat veel mensen niet weten hoe ze met paarden om moeten gaan, ze passeren rakelings, of durven er niet langs etc. Wordt hier niet kwaad om, maar probeer juist met gebaren aan te geven wanneer een auto kan passeren (even vragen om te wachten als het smal is, zodat je een stukje verderop de berm in kan bijvoorbeeld). Dit wordt vaak in dank afgenomen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:46

hihi het paard is niet de bestuurder maar de ruiter!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:10

@ Labyrinth; tja, soms is het gewoon ook veiliger vind ik, om op het fietspad te rijden. Als ik moet kiezen tussen dat of de weg waar auto's met 60 km per uur voorbij razen, dan maar het fietspad toch?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:18

Idd,
Maar ik probeer wel altijd (nou kan ik makkelijk zomaar overal op en afstappen maar dat verschilt wel per paard)
Waar ik ook rij, de mest even het gras in te schoppen. wordt wel gewaardeerd denk ik, mensen kunnen altijd heel erg goed zeuren, dus is het ook wel goed als ze een ruiter een keer wat extra's zien doen xD

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:04

@ Labyrinth, dat word idd wel gewaardeerd denk ik zo! Ik heb dat zelf nog nooit gedaan, op de een of andere manier altijd het geluk gehad dat ze net lekker door t gras of de berm aan het banjeren was op zo'n moment :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:16

Je mag inderdaad niet overal rijden. Sterker nog, geloof dat je voor buiten eigenlijk een ruiterbewijs nodig hebt.
Let op de aangegeven ruiterpaden en de wegen die je overgaat. (veiligheid e.d.). Geef ook duidelijke signalen naar andere weggebruikers en zorg dat je goed zichtbaar bent met je paard.

edit- excuus, lees hier dat het niet verplicht is, met uitzondering van bepaalde gebieden: ezanden @ [BRT] wanneer mag je buitenrijden zonder ruiterbewijs??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:35

Een ruiterbewijs heb je alleen maar in bepaalde gebieden nodig,zeker niet overal.Daar zijn ze wel mee bezig maar zover is het nog niet.

Buitenrijden moet in princiepe op de rijbaan of de aangegeven ruiterpaden.Omdat de meeste van ons niet levensmoe zijn rijd met vaak op het fietspad of in de berm.Officiëel heb je toestemming van de gemeente nodig om in de berm te mogen rijden.
Als het geplenst heeft zal niemand het in dank af nemen als je met je paard de berm omploegt door er in volle galop overheen te scheuren :P
Als de rijbaan te gevaarlijk is,zal niemand je verwijten als je gebruikmaakt van het fietspad...er zijn echter wel een hoop regels waar je je aan moet houden.

1-niet op privé terrein komen...tenzij je toestemming hebt,dit geld ook voor weilanden,akkers en erf.
2- voetgangers stapvoets passeren en bij voorkeur niet te dichtbij en betreed het voetpad enkel in noodgevallen
3-houd rekening met andere dieren zoals honden.(dus niet snoeihard galopperen als je een aantal loslopende honden moet passeren)
4-ga ervan uit dat de tegemoetkomende partij niets van paarden begrijpt ;)
5-gedraag je netjes,groet andere ruiters,passeer stapvoets en bedank mede weggebruikers als ze rekening met je houden en/of voorrang verlenen.
6-Je bent bestuurder,of je nu op je paard zit,naast je paard loopt of hem aan de fiets meeneemt.
7-laat je paard niet aan openbaar groen kluiven
8-ruim je mest op als dit hinderlijk ligt (even in de goot schuiven of de bosjes in) als je op de openbare weg rijd...maar alleen als dit geen gevaar opleverd.

Kortom...rijd met gezond verstand,wees vriendelijk maar laat het kaas niet van je brood eten.Zorg voor een zo veilige mogelijke situatie voor je paard,jezelf maar ook zeker je mede weggebruikers ;)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 20-10-09 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:37

funnyhorses schreef:

Voor de wet ben jij een bestuurder. Het maakt dus niet uit of je in een auto zit of op een paard, voor de wet is dat hetzelfde.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:41

haha nou ik rij gewoon overal.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:41

duidelijk uitgelegd Tinky12!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:42

orange1 schreef:
haha nou ik rij gewoon overal.

Dan riskeer je een flinke boete, zeker als je in natuurgebieden zit waar je niet mag komen.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:19

nou ik rij al zo'n 6 jaar overal (als het niet meer is) en heb nog nooit een boete gekregen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:36

orange1 schreef:
nou ik rij al zo'n 6 jaar overal (als het niet meer is) en heb nog nooit een boete gekregen.

Dat kan.

Tot je een boswachter achter je aan krijgt en dan ben je de sjaak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:40

Vjestagirl schreef:
funnyhorses schreef:

Voor de wet ben jij een bestuurder. Het maakt dus niet uit of je in een auto zit of op een paard, voor de wet is dat hetzelfde.

Niet helemaal aangezien een auto een motorvoertuig is. Op de fiets ben je ook een bestuurder.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:40

In de wegen verkeerswet staat bij de plaats van de ruiter: ruiterpad
berm of rijbaan

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:22

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:43