ik heb een dravers ruin van 8 jaar en 1,79 m hoog , hij heeft helaas last van een wat zwaardere vorm van hoefkatrol ontsteking.
Hij heeft slechte en goeie dagen , maar doe mijn best om zo min mogelijk werk met hem te doen , of alleen heel licht werk .
het leek een tijdje erg goed te gaan , kon een paar pasjes draven zonder enige problemen en beloonde hem daar ook op alsof hij leerde lopen zegmaar
Zijn probleem is , is dat hij behoorlijk dominant is en de touwtjes al snel in handen neemt , ik kan hier moeilijk iets aan doen , want hij is gewoon onwijs sterk 
dat is het probleem alleen niet , als je denkt dat hij zo goed loopt , ga je 1 dag met hem '' werken ''( wat dan een rondje stappen inhoudt en 3 passen draven ) dan laat je hem een dagje staan ( even rust ) en dan ga ik altijd met hem aan de hand een rondje door de buurt stappen , dit is het probleem want , als hij even wil grazen laat ik hem dat doen , niet te lang want ik wil op een gegeven moment weer doorlopen ... Dat is wat meneer een enorm probleem vindt ! hij gaat altijd als ik zijn hoofd omhoog begeleid ( trek
op een gegeven moment xD ) gaat hij Onwijs lopen stijgeren en bokken ! het is zelfs een keer zover gekomen dat ik hem niet meer hield en dat hij zo graag naar het gras wou dat hij gewoon een drukke weg over is gelopen om bij het gras te komen en is daarbij op een motorkap is gaan '' zitten '' .hij heeft mij ook een keer in mijn buik getrapt en is daarna vrolijk door gaan grazen ( had een gekneusde rib maargoed :S )... klinkt onwijs leuk allemaal , maar het is wat minder leuk
nu heb ik rare dingen meegemaakt met paarden , maar dit vind ik gewoon niet meer zo grappig ...
ligt het stijgeren aan de pijn of aan de onwil , het gras eten aan de pijn of een verslaving , en het onvoorzichtig doen aan het ras zelf of aan het karakter ... ben best een beetje bezorgd ... en hoe handel je hiermee ?
dit paard is niet echt van mij en ik stop er ook binnenkort mee , maar ik moet mijn opvolger(ster) wel hierover inlichten en dat hij ook wel gevaarlijk kan zijn
veel reacties PLEASE

Groetjes ,
Valéry
p.s. het is het leuke sperzieboontje op mijn profiel !