mest niet opruimen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

recrea

mest niet opruimen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:15

Op stal hebben wij een goede gedraineerde rijbak, met zand en tapijtsnippers.
De bak is zomers en s'winters goed te gebruiken, en iedereen is er blij mee.
Maar....er zijn altijd mensen die na het rijden, de mest van hun paard, NIET OPRUIMEN uit de bak.
Dit tot ergernis van de personen die het wel altijd netjes opruimen.

Mijn vraag is:

Hoe gaat dat op andere stallen?

Iedereen hier op stal weet, dat het belangrijk is voor de drainage, maar hoe krijg je bepaalde personen zover, dat ze wel de mest opruimen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

HindaFree

Re: mest niet opruimen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:16

hier in de buurt op stal moet je 15,- betalen als je het niet gedaan hebt... het werkt daar wel :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:17

Hier zijn er een aantal mensen die de mest in de spuitplaatsen laten liggen, zeer frustrerend!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:18

He, vervelend!!
Wij hebben geen bak ofzo, maar op de manege moest iedereen het gewoon zelf opruimen. Dat deed iedereen ook gewoon.
Als je hiet niet deed, kon je er ook niet op rekenen dat andere het opruimden. Dus als je er de volgende dag weer ging rijden, had je er zelf last van :+

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:21

Ik heb ook een tijdje in zo'n bak gereden waarin iedereen telkens zijn mest moest opruimen, er stond gewoon een mestboy in de bak dus dat was na het rijden zo gebeurd.
Echt irritant als mensen het gewoon niet opruimen! Zo'n boete erop zetten als je het niet doet lijkt
me een goed idee! ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:27

bij ons moesten we het ook opruimen (heb ze nu aan huis)
hadden 1 meisje die dat niet deed :S was zoiezo een raare
op school altijd opscheppen dat ze ZZ reed met haar pony
maar was haar eerste paardje had hem al een halfjaar en durfde er niet eens op
jaagde het dier altijd op door de bak heen waar door ook altijd de helenbak overhoop lag
en als wij dan aan het rijden was zei ze ik laat hem los en ging ze kei hard naar hem schreeuwen en met een zweep er achter aan
dus die van ons werden er ook heet van en jel is al zo een heet hoofd ben er daar door vaak zat af gestuiterd stond ze stom te lachen en dan zei ik maar meteen jij durft er niet op ik stapete er daarna weer op en ging verder
ze is door de eigenaar van de stallen weg gestuurd oor die geintjes van d'r

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:29

Pff wat een raar kind dan! Opgeruimd staat netjes ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:29

Hier moet ook iedereen zijn mest oprapen (in de bak, poetsplaats, erf etc.). Dit gebeurt meestal ook. Een boete lijkt mij niet zo een goed idee want ik moet zeggen dat ik en ook andere stalgenoten het wel eens vergeten, om dan meteen te gaan beboeten komt de sfeer niet ten goede. Maar miss is dat ook omdat ik op een kleine, gezellige pensionstal sta waar niet zoveel problemen gemaakt worden.
Ik kan me wel voorstellen dat het op een grotere stal of bij meermaals "vergeten" het wel vervelender wordt.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:30

Palouse schreef:
Pff wat een raar kind dan! Opgeruimd staat netjes ;)

dat was het zeker
zat ook bij haar op school vandaar dat ik die opschep verhaalen ken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:11

VSW --> TAO

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:22

een boete lijkt me idd niet helemaal handig. op de meeste stallen iig niet. de stalhouder die de boetes uitdeelt zit natuurlijk niet de hele dag met zn neus op de bak te kijken, en als je stalgenoten je gaan 'verklikken' helpt dat natuurlijk niet echt mee aan de sfeer...

zelf zorg ik altijd dat mijn stukje netjes is, en als daar toevallig ook nog een drol van een ander ligt dan pak ik die gewoon ook even mee. een wanneer mn paard losstaat in de bak en ik heb even niks te doen schep ik even een mestboy vol, ook als mijn paard geen drol gedaan heeft.

wat de rest doet trek ik me eigenlijk niet zoveel van aan, dat is een taak voor de stalhouder. ik zorg zelf dat ik een nette klant ben, en hoop dat de rest mijn voorbeeld volgt.
overigens, als ik zie dat iemand op een poetsplaats oid een drol laat liggen dan zeg ik er wel wat van. in de bak ga ik niet achter elke kont aanhollen om te kijken of ze toevallig een hoop neerleggen. daar is natuurlijk geen beginnen aan...

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:39

ja erg irritant als er mensen zijn die hun rotzooi niet opruimen.
vind dat de staleigenaar haar erop moeten wijzen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:47

hier op stal ook er is altijd maar 1tje die haar troep niet opruimt in de rijbak
echt zo onrespect vol vind ik dat aangezien we op een zorgboerderij staan en niet eens op een grote luxe stal zal ze wel zoiets hebben van acht wat maakt het dan ook uit

maar ik ga wel een A4 tje uitprinten en plastificeren of iedereen hun eiegn zooi wil opruimen aub
ik werd er laatst namelijk op aangesproken (ik rij namelijk iedere dag) maar die van mij mest niet onder het rijden. en als wel
ruim ik nestjes op

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:03

Ik vind het ook niet meer als normaal dat iedereen zijn eigen rommel opruimt (dus ook mest).
Ik sta ook vaak de rommel van een ander op te ruimen, omdat ik me er aan erger dat iedereen z'n dekjes op de grond pleurt, z'n borstels overal liggen behalve in de poets, dekens overal rondslingeren, overal hooi en stro ligt etc.

Het is toch geen grote moeite even je spullen weer op de haak te hangen, je borstels direct terug in je koffer te gooien, en even een veger door de stal te halen??

Een boete gaat direct wel wat ver. Wellicht eerst 2 maal een waarschuwing geven en daarna met een x bedrag te komen....

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:12

Ja wat een irritatie punt zeg! Zou gewoon gezamelijke regel maken idd. Ben het met annatasia eens,eerst een waarschuwing en dan een boete? denk dat dat wel helpt als je er druk achter zet voor mensen. als je 2x x bedrag betaald ben je al snel zat en leer je snel neem ik aan :P

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:50

Op een bord (hangt er geen mededelingenbord, of krijtbord) schrijven dat diegenen die alles laat liggen toch echt haar eigen troep op moet ruimen, en als het dan nog niet gebeurt gewoon met naam en al er op zetten!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:39

ik zou in overleg misschien iets regelen dat als je de mest van je paard niet opruimt je geen gebruik meer mag maken van de bak en je dan dus zelf maar wat moet regelen?? en dan heb je gewoon wel wat speling is het de eerste keer, nou ok vergeet het niet want je kent de regel en na meerdere malen herhaling gewoon geen toegang meer tot de bak! ben je sowieso van je mest af ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 06:35

Champie_Me schreef:
ik zou in overleg misschien iets regelen dat als je de mest van je paard niet opruimt je geen gebruik meer mag maken van de bak en je dan dus zelf maar wat moet regelen?? en dan heb je gewoon wel wat speling is het de eerste keer, nou ok vergeet het niet want je kent de regel en na meerdere malen herhaling gewoon geen toegang meer tot de bak! ben je sowieso van je mest af ;)

In theorie een goed idee, maar hoe denk je dat dat in de praktijk gaat gaan. Ofwel moet je iemand permanent langs de bak zetten.
En hoeveel keer moet je je mest in de piste laten liggen voordat je niet meer binnen mag, 5 keer, tien keer? En wie gaat dat controleren? Ik sta op een stal met een stuk of tien klanten. Ik rij altijd 's ochtends en soms ligt er dan nog een vergeten keutel in de bak. Hoe weet ik van wie die is? Van de clubles gisteravond? Of miss van iemand die al in vroegte was komen rijden?
Stel dan dat je de grens op 5 keer legt en iemand laat 5 keer zijn mest liggen, dan sluit je die uit. Ga je dan ook die zijn pensiongeld verlagen omdat het bakgebruik er niet meer in zit? En wat gaat die klant dan nog op die stal doen als die niet mag rijden, dan gaat die toch gewoon weg?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:39

Bij ons is het niet nodig om de bak schoon te houden maar wel gewenst dat je de mest opruimt van spuitplaats, poetsplaats etc.

Nu is het zo dat jammer genoeg er meestal geen naamkaartje op de hoop mest zit en het maar gissen is wie het heeft laten liggen. Maar de pensionhouder kent de pappenheimers en spreekt ze er op aan als hij het ziet. In het ergste geval heeft hij de betreffende persoon wel eens een bezem in de hand gedrukt en dringend verzocht de boel op te ruimen.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:43

Ik sta op een pensionstal met 9 paarden en 4 paarden van de eigenaar. Bij ons ruimt iedereen altijd netjes zijn troep op, inclusief mest. Ik kan me voorstellen dat het heel irritant is als altijd dezelfde mensen het niet doen. Of er nou een afspraak is of niet, je zorgt toch gewoon dat je het netjes achterlaat voor een ander. En helemaal met mest in de bak, dit is echt superslecht voor de drainage, dus dat niet opruimen vind ik echt aso.
Ik zou deze persoon hier zeker op aanspreken, en anders overleggen met de staleigenaar. Uiteindelijk moet je toch op een normale manier met elkaar kunnen 'samenwerken'?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:47

ik sta op een kleine stal, met 9 paarden. een aantal hiervan (altijd dezelfde) ruimen nooit hun eigen poep op. wij 5 andere eigenaren zijn altijd de troep van de rest aan het opruimen. we kunnen het op het mededelingenbord zetten wat we willen, en als je het tegen ze zegt doen ze net of hun neus bloed, dan ruimen ze zogenaamd al hun drollen op en zelfs alles wat iedereen heeft laten liggen. terwijl wij vaak genoeg zien dat er drollen liggen en als je dan kijkt naar wie er is geweest is het zo te achterhalen wie het is geweest (weinig mensen, wordt elke dag wel weggehaald als het is laten liggen dus makkelijk te controleren) maar nee niks werkt...
dus hier is het ook een probleem helaas ;)

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:03

Belangrijk is wel dat de stal baas de mensen er zelf op aan spreekt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:48

denk dat geldboetes of iemand uitsluiten van de bak niet echt een optie is, hoe wil je controleren welk paard een drol heeft gedaan. op een stal waar ik eens gestaan heb werd ik ook wel eens aangesproken van joh je hebt de mest neit uit de bak gehaald, terwijl ik die dag helemaal niet in de bak had gereden, en als ze in de bak mest dan ruimde ik het altijd netjes op. maar daardoor krijg je wel wat irritaties, want je wordt vals beschuldigd.
ik zou er in iedergeval voor zorgen dat je bv een mestboy en kruiwagen bij de bak hebt staan, dan is het voor de meetse al wat minder moiete want anders meot je helemaal de kruiwagen ed halen. hang een briefje op dat dat de regels zijn en dat iedreen zich daaraan te houden heeft. gebeurt het niet en je ziet wie het is, spreek diegene er dan gewoon op aan, of beter gezegt, laat de stalhouder dat doen, dat is tenslotte zijn taak. en lijkt mij toch duidelijk dat als iemand zich niet aan de regels wilt houden, dat die dan op den duur een andere stalling zal gaan moeten zoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:51

Bij ons doet iedereen het altijd keurig. Er staat een bord bij de ingang van de bak, en ook scheelt het denk ik dat de eigenaars en hun dochters de hele dag in en om de bak bezig zijn en er gelijk wat van zeggen als iemand niet zijn/haar mest op zou ruimen. Spullen om de mest op te ruimen staan ook standaard in of bij de bak. Misschien dat meer toezicht en elkaar aanspreken op het gedrag de beste oplossing is, iedereen heeft er immers baat bij als de bak goed begaanbaar blijft.

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:40

Bij ons moet je het ook opruimen maar meestal gebeurt het niet.