Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sjonniej schreef:Maar als ik alleen voor C ga, dan heb ik nog geen C+E neem ik aan?

Kortom, het doet het goed op je CV!Goldie schreef:Ik moet ook van mijn zus
We hebben ook een trailer, maar de auto is wat problematisch op het moment.
Sinds kort hebben we een vrachtwagentje en ze staan hier ook veel lekkerder op...
Maarja ik zie mezelf nog niet gaan, stiekem lijkt het me ook wel stoer. De kosten kunnen wel hoog oplopen, volgens mij heeft mijn zus iets van 1400 euro betaald

Goldie schreef:Nee chauffeursdiploma is apart, daarvoor moet je geloof ik moeilijker theorie doen
Goldie schreef:Dat kan je wel tegelijk doen, maar dat moet je dus wel aangeven dat je dat wil
vooral die administratie en techniek lijkt me niet leuk
ikke schreef:Goldie schreef:Nee chauffeursdiploma is apart, daarvoor moet je geloof ik moeilijker theorie doen
Dat klopt niet helemaal; het examen is gelijk, alleen voor je rijbewijs is 40 van de 50 vragen goed, voor je chauffeursdiploma moet je 42 van de 50 goed hebben. Pin me niet vast op de exacte getallen, maar de verhoudingen liggen in die orde van grootte.Goldie schreef:Dat kan je wel tegelijk doen, maar dat moet je dus wel aangeven dat je dat wil
vooral die administratie en techniek lijkt me niet leuk
Het spijt me, je MOET alle drie de certificaten halen, alleen de eisen zijn ietsje lager......
Maar dat van die andere wist ik niet, dacht dat het moeilijker was, maar je moet gewoon meer goed hebben dus
ikke schreef:C-rijbewijs. Vervolgens koop je een klein C-rijbewijs vrachtautootje en snap je niet waarom iedereen zo moeilijk doet met die B-rijbewijs gebakjes![]()
![]()
Wanneer je daarna C-E haalt (is eenvoudiger dan B-E!) heb je automatisch B-E en bovendien, als je het juist doet, ook nog je chauffeursdiploma!
Al zul je het voor je werk misschien nooit nodig hebben, je zult merken dat bij vrijwel elk gesprek een opmerking wordt gemaakt dat je C-E hebt. Ik mag al ruim 20 jaar met het "grote spul" rondrijdenen nog steeds krijg ik dar opmerkingen over bij sollicitaties
Kortom, het doet het goed op je CV!
Kosten 2000 - 5000 euro, beetje afhankelijk van waar je het doet en hoe vlotjes je bent. C-E moet er vervolgens voor ong 2000 euro wel achteraan kunnen. Doe het er gelijk achteraan en niet, zoals bij B geadviseerd wordt, een jaartje wachten.
ikke schreef:Ik zou in ieder geval een aantal "losse" lessen doen. Een hele dag vrachtauto rijden is echt heel inspannend. Daarnaast kun je dan eventueel een "snelpakket" nemen, al zou ik persoonlijk dat niet adviseren..
Toen ik vorig jaar mijn CCV-B haalde, was de geldigheid voor de theorie 6 maanden nadat je het eerste certificaat haalde.
Seppie21 schreef:En je hebt vorig jaar je CCV-b gehaald? Beetje door de mand gevallen!![]()
Maakt niet uit, sinds vorig jaar september is het chauffeurs diploma afgeschaft. Degene die voor deze datum een C rijbewijs heeft hoeft geen CCV-b meer te halen (Europeese richtlijn). Je moet echter wel iedere 5 jaar 35 uur bijscholing gehad hebben om je C rijbewijs te mogen blijven gebruiken. zie ook http://www.vtl.nl/richtlijn.aspx en http://www.vtl.nl/Wat-verandert-er-in-d ... atie-.aspx Het chauffeurs diploma zit dus bij het rijbewijs.