Dekens, liever even iets koud of te warm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

els_keuning

Dekens, liever even iets koud of te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:17

Het blijft lastig met dekens.

Mijn paardje staat op een pensionstal waar ze dag en nacht buiten staan. Nu in een ruime paddock met inloop stal. Nou had ik hem overdag en s'nachts een fleece gevoerde regen deken op. Dit ging prima, hij voelde lekker warm. Nu de temp s'nachts rond het vriespunt ligt wissel ik de dekens zodat hij s'nachts een 200g op heeft en overdag gewoon de regendeken.
Nou staat hij niet om de hoek en kan ik er niet 2 keer per dag zelf heen om dekens te wisselen. Geen probleem want de stal eigenaresse helpt me hiermee.
Maar, zij heeft gewoon een volledige baan. Het wisselen van de dekns gebeurd dus sóchtends vroeg en aan het einde van de middag/of avond. Nou gaat hij me vooral om de ochtend. Overdag vind ik de 200g nog wat te warm. Maar om 6 uur sóchtend is het nog erg koud.
Zou ik moeten kiezen voor vroeg dekens wisselen waardoor hij het even ietsjes kouder heeft maar zodra de zon erbij komt weer vrij snel opwarmt (deken is zwart). Of de hele dag de 200g oplaten daardoor hij het misschien wat warm heeft de hele dag?

Mijn idee is dat hij zelf meer kan doen tegen de kou dan tegen de warmte. Heb je het koud dan kun je meer bewegen, dichterbij de andere paarden gaan staan of in de stal gaan staan. Heb je het warm dan kun je niet veel meer dan stil staan in de schaduw en denk als paard zijnde je wat ellendig voelen.

Ben benieuwd wat jullie ideeen hierover zijn.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:57

Ik heb hetzelfde dilemma. 's Nachts staan ze nu het zo koud is sowieso onder een 300 grams deken, als het overdags rond de tien graden blijft, dan blijft die op. Als het warmer dan 15 graden wordt dan gaat de regendeken 's ochtends op, ook als is het nog fris.

Ze staan vanaf ongeveer 7.30 uur tot 18.30 uur buiten.

Verder helpt onbeperkt ruwvoer ook om de verwarming draaiende te houden, mocht het nog fris zijn.

PatsyPatsy

Re: Dekens, liever even iets koud of te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:53

gewoon de 200 grams opgooien :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:54

liever te koud dan te warm...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:55

Die van mij staat ook op een pensionstal, overdag op het land en s nachts op stal. Die van mij staat al gewoon onder de 200 grams en heeft het niks te warm hoor :n

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:57

Ik zit met hetzelfde dilemma, ik stond vandaag al klaar met de 200gr maar de temperaturen komen nu even een paar nachten niet meer rond het vriespunt hier, dus ik hou hem even zo onder zijn ongevoerde deken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:59

Wat is de reden dat je de deken op doet: bang dat hij het koud krijgt, haaraanmaak, ziekte.
Bij ziekte, zeker de 200 grams.
Koud krijgen ze het niet zo snel en voor de haaraanmaak, geloof ik niet zozeer dat een dikkere deken helpt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:02

Lynn_Nikita schreef:
liever te koud dan te warm...

Inderdaad, elk paard kan zich prima opwarmen mits goede gezondheid, te warm is nooit goed!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:02

Ben dus niet de enige met dit dilemma..
Afgelopen 2 nachten heb ik toch de 200grams regendeken omgedaan en overdag de 0grams regendeken..
Vanaf nu gooi ik denk ik elke nacht de 200grams om..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:04

Liever te koud dan te warm :j Als ze het écht koud hebben, gaan ze een vacht kweken, verder heeft dat meer te maken met de lengte van de dagen naar mijn idee. Mijn paard krijgt begin van de herfst haar 'wintervachtje' en dat is gewoon een bepaalde hoeveelheid haar, wat voor deken ik er ook op gooi. Als ik haar zonder deken laat staan, of in de sneeuw met een 0 grams, dan krijgt ze echt heel veel haar.
Maar als ze het warm hebben en gaan zweten onder die deken... zit je straks met een verkouden paard.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:06

Denken jullie dan echt dat een paard het niet koud heeft met -3 graden 's nachts???
Pfff ik vind het echt moeilijk hoor..
Ben erg bang dat hij het koud heeft (volbloed) en gooi daarom snel een deken om..
Moet wel zeggen dat hij nog niet echt veel winterhaartjes heeft!!!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:08

Paarden voelen zich het fijnst tussen de -5 en +15, dus een paard dat gewoon lekker kan lopen/eten en een vachtje kweekt, zal het prima doen op -3.

Maar ik denk dat een volbloed zonder vacht in een box met stro met -3 minder gelukkig is zonder deken ;)

_boz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:06

Als ze op stal staan, dan staan ze neem ik aan met meerdere. Dan is het echt geen -3 graden op stal...Dekens veel wisselen is ook niet goed, ik zou nog niet de dikke opgooien...heb ook een paard, staat nog zonder deken en niet dik in het haar en ze heeft het ook niet koud!

Wat ga je anders opgooien in hartje winter?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:23

Yessy schreef:
Paarden voelen zich het fijnst tussen de -5 en +15, dus een paard dat gewoon lekker kan lopen/eten en een vachtje kweekt, zal het prima doen op -3.

Maar ik denk dat een volbloed zonder vacht in een box met stro met -3 minder gelukkig is zonder deken ;)

Hij staat niet op stal hoor maar nog lekker in het weiland..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:15

Ik denk dat die dunne deken nog wel even kan hoor, maar mocht je nog wat centjes hebben en jezelf gerust stellen. Koop een goede ademende deken (bijv bucas) Mocht het dan in de zon toch weer wat warmer worden dan hebben ze daar geen last van. Mijn ervaring is zelfs met de dikste Bucas smartex (470 gr) dat ze er niet onder gaan zweten bij 15 graden in de volle zon. Maar dat is dan wel een flinke investering en kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 06:56

Het gaat mij echt puur om de vacht. Geloof er zeker in dat een paard zich zonder deken prima red. Aangezien hij dag en nacht buiten staat, ik de hele winter door wil rijden heb ik ervoor gekozen dekens te gaan gebruiken. Ik realiseer me heel goed dat ik dan zijn eigen temperatuur regulatie in de weg zit door zijn vacht plat te drukken en vind dus dat het aan mij is ervoor te zoregn dat hij het lekker warm heeft. Hooi heeft hij onbeperkt dus dat zit wel goed. Gister heeft hij ook overdag zijn 200 gram opgehad en het viel me zo rond 6 uur mee hoe warm hij eronder was. De deken is wat licht groen denk dat dat scheelt. Toen hij van de week overdag in het zonnetje stond met zijn fleece gevoerde regen deken, welke zwart is, was hij warmer.
Om de 200g ook overdag op de doen vind ik het temp verschil zo groot, bijna 15 graden verschil tussen overdag en s'nachts. Wil hier ook wat voorzichtig mee zijn, als ik nu vroeg op een hele dikke deken overga wat heb ik dan nog als het staks -10 word?
Maar het is duidelijk dat ietsjes frisser de voorhand heeft.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:08

Kan je niet gewoon die 200 grams oplaten en vragen of iemand op stal een keer overdag voor je voelt. Weet je
het meteen.

Jij doet een deken op tegen de vacht. Als hij het een paar keer te koud heeft gehad schiet hij in zijn haar en ben je
te laat.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:13

supersambo schreef:
Ik denk dat die dunne deken nog wel even kan hoor, maar mocht je nog wat centjes hebben en jezelf gerust stellen. Koop een goede ademende deken (bijv bucas) Mocht het dan in de zon toch weer wat warmer worden dan hebben ze daar geen last van. Mijn ervaring is zelfs met de dikste Bucas smartex (470 gr) dat ze er niet onder gaan zweten bij 15 graden in de volle zon. Maar dat is dan wel een flinke investering en kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

een 470gr bij 15 graden?! Wat doe je ze op als het dan echt koud wordt dan?

Denk dat het echt per paard verschillend is. Die van ons die staan al te zweten als ze s'nachts een regendekentje op hebben op stal!
Wij houden de regen dekens op tot het moment dat wij ze gaan scheren (zal denk ik volgende week zijn) daarna een dikke winterdeken op!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:14

Liever te koud, maar wat is te koud? Dat is ons gevoel. Een paard kan namelijk veel beter tegen kou dan wij. (Als hij helemaal gezond is natuurlijk).

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:18

Pollewoppy schreef:
Liever te koud, maar wat is te koud? Dat is ons gevoel. Een paard kan namelijk veel beter tegen kou dan wij. (Als hij helemaal gezond is natuurlijk).

vind dat je helemaal gelijk hebt!

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:34

Heel moeilijk... Mijn paard heeft het altijd erg koud en maakt heeeeel veel vacht (ze begint al in augustus :roll: ) Ik moet haar dan ook vroeg scheren en meteen een dikke deken erop. als het echt erg koud wordt en gaat vriezen gooi ik er een dikke fleece deken met hals onder haar stal deken (300gr).
Een ochtend kom ik aan en had ik ''alleen'' maar en 200gr deken op gedaan, stond ze gewoon te trillen :(:) Vind ik echt zielig hoor... Maar ja ieder paard is weer anders he ;)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:36

Roka schreef:
supersambo schreef:

een 470gr bij 15 graden?! Wat doe je ze op als het dan echt koud wordt dan?

Denk dat het echt per paard verschillend is. Die van ons die staan al te zweten als ze s'nachts een regendekentje op hebben op stal!
Wij houden de regen dekens op tot het moment dat wij ze gaan scheren (zal denk ik volgende week zijn) daarna een dikke winterdeken op!

Das nu net de grap van die dekens, ze regelen de temperatuur. Dus ze worden er zelden te warm onder. En bij koud weer heeft hij dan nog steeds voldoende isolatiewaarde.
Begrijp ook wel dat je normaal gesproken bij die temperatuur niet zo'n dikke deken op doet, maar soms heb je wel eens dat je 's ochtend vergist in de temepratuur en je zelf de hele dag op school/werk zit en niet kunt wisselen. Dat is mij dus ook wel eens gebeurt. Kijk anders eens op de site van Bucas.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:40

ik heb mijn paard geschoren en hij heeft overdag 2 dekens op. 1 zomerdeken en 1 200 grams deken. Als het `s nachts gaat vriezen krijgt ze er gewoon een wollen bij tussen. als ze lekker warm blijft wordt hij niet zo stijf en zet hij ook niet zo gauw een nieuwe vacht aan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:11

ik zou het gewoon zo laten, paarden hebben het niet zo snel koud als wij. en het wordt zodra het zonnetje erbij is ook gelijk een stuk warmer. die van mij heb ik nu net een regendeken omgedaan, en niet omdat ze het koud heeft, maar omdat het hier al de hele morgen beetje regenachtig is, en dan vind ik het wel lekker als ze droog blijft. dat is dus meer dat ik er zelf een lekker gevoel over heb, als je paardje het al koud krijgt dan loopt ie een rondje en warmt ie vanzelf weer op. zou pas de dikkere opdoen als het echt koud blijft overdag.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:10

Ik doe per 5 graden de deken wisselen. -10/-5gC een 400 gr deken-5/0gC een 300 gr deken, 0-5gC een 200 gr deken, 5-10gC een 150 gr deken, 10-15gC een ongevoerde regendeken. En ja dat komt e rop het moment op neer dat ik 2x per dag de deken wissel, de ochtend wissel ik rond 11 uur of na het rijden en de avond doe ik wanneer ik klaar ben met werken(19.00-20.30). Nu vandaag is het hier best wel aan het stormen dus de 150 gr opgelaten.