Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:14

Hallo,

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft 2 weken geleden een nieuw paard gekocht, het leek allemaal in orde. Paard ook klinisch gekeurd, was allemaal in orde. Na nog geen week bij ons op stal werd hij kreupel, er is door ons niet abnormaal veel meegedaan, 2x gereden. Paard was dus kreupel, nu is het paard naar de kliniek geweest, foto's laten maken. Paard heeft hoefkatrol, dit is dus een verborgen gebreken. Toch? Gelijk contact opgenomen met vorige eigenaar. Deze vind het een raar verhaal, want bij haar heeft het paard nog nooit kreupel gelopen, ze heeft dit paard 10 jaar gehad en reed tot voor kort nog M2 met hem. Bij aankoop van dit paard is ook duidelijk vermeld dat wij de intentie hadden om in de dressuursport te starten. Dit paard verwacht dus niet aan onze 'verwachtingen', wij kunnen hem niet gebruiken voor onze doeleinden. Maar nu is dit dus een particuliere koop, kan de koop ongedaan worden gemaakt? Vorige eigenaar heeft aangegeven het paard niet terug te willen nemen. Moeten wij een advocaat regelen? Huidige eigenaresse heeft gewoonweg het geld niet om dit paard medisch gezien te onderhouden, speciaal beslag etc. Er is al voorgesteld om dit paard weer terug te brengen naar zijn vertrouwde omgeving, waar die dan op kosten van de vorige eigenaar op speciaal beslag wordt gezet. Mocht dit werken, dat wij dan het paard weer terug nemen zodat deze hier normaal kan wennen en we dus een nieuwe start maken. Vorige eigenaar wil hier niks van weten en geeft ons het gevoel alsof we het maar moeten uitzoeken. En nu?

Is het dus mogelijk om de koop ongedaan te maken? Was dit allemaal na een jaar gebeurd oké, dan hadden we er vrede mee. Maar na een week al. Bovendien kunnen we aantonen dat het paard dit voor de verkoop ook al had.

Jadys

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:20

Dan heeft de vorige eigenaar geen poot om op te staan. Als jullie het kunnen aantonen, is dat bewijs dat ze jullie niet goed heeft voorgelicht over het paard. Je kunt ook bellen naar het gerechtsbureau en je hele situatie uitleggen, dan vertellen ze je welke rechten je hebt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:24

Zij zegt dat ze hier niks vanaf wist, want hij heeft bij haar in 10 jaar tijd nog nooit kreupel gelopen. Geldt het dan nog steeds dat ze geen poot heeft om op te staan? Wij hebben al aangegeven een advocaat te nemen.. ze waren niet echt onder de indruk.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:45

ALS vorige eigenaresse het paard nooit op de foto heeft gehad kon ze het ook niet weten? Is het dan een verborgen gebrek?

Heb je aan je onderzoeksplicht voldaan? Waarom niet bij aankoop rontgenkeuring laten doen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:51

Vorige eigenaresse heeft paard wel klinisch en röntgenologisch laten keuren. We hebben aan de onderzoeksplicht voldaan door hem te laten keuren. Het ging niet om een paard van duizende euro's. Er is een redelijke prijs betaald voor zijn leeftijd van 14 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:52

Koper heeft geen poot om op te staan in dit geval. Die had foto's moeten laten maken.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:55

Heb je die keuringsrapporten ook gezien?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:57

Keuringsrapporten hebben we gezien, was allemaal in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:57

En van wanneer waren die?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 01:00

Deze waren van een paar jaar terug. Wij hebben hem alleen maar klinisch laten keuren omdat dit paard nog wekelijks in de M2 werd uitgebracht, ook dachten wij dat deze mensen erg betrouwbaar waren. Ik zeg niet dat dit niet zo is momenteel, maar hadden op z'n minst een normale reactie verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:03

Tja dat is niet slim om dan niet even nieuwe foto's te laten maken, er kan in een paar jaar tijd heel wat gebeuren. Ik denk ook niet dat deze mensen er ook maar iets van hebben geweten maar als er verder niks was afgesproken over bijvoorbeeld een proefperiode zul je er helaas genoegen mee moeten nemen.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:05

Idd niet slim.
Denk dan ook niet dat je er wat mee kunt.
Maar neemt niet weg dat het vervelend voor jullie is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:44

Wat was de reden van de verkoop van dit paard...?
En mag ik zo brutaal zijn de verkoopprijs te vragen?

Ik kan het me voorstellen dat er bij de oude eigenaar niets van bekend was, maar vind het aan de andere kant wel enorm toevallig dat een chronische, sluimerende aandoening als hko zó snel bij de nieuwe eigenaar in de vorm van kreupelheid aan het licht komt. Hoever is de aandoening inmiddels? Is het aannemelijk aan de hand van de foto's dat het paard nooit eerder kreupel is geweest?
En ja, jammer of niet slim of hoe je het wilt noemen dat jullie bij de koop geen nieuwe foto's hebben laten maken (paard kan intussen wel een botje gebroken hebben), maar denk dat jullie daar zelf inmiddels ook wel achter waren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:47

Is er bij de klinische keuring geen buigproef gedaan? vreemd dat het paard nu zo snel kreupel gaat lopen en dat daar niks geks aan vooraf gegaan is en dat het ook niet bij de buigproef naar buiten is gekomen, riekt naar sedatie tijdens de keuring..... Is er bloed afgenomen bij de keuring?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:57

ik denk eerlijk gezecht dat jullie geen poot hebben om op te staan.. dit is geen verborgen gebrek als de oude eigenaren het dusniet wisten,, het is een gebrek aan jullie onderzoeks plicht en ik denk dus toch echt dat jullie een kat in de zak gekocht hebben.

dat zecht niet dat ik het enorm vervelend vindt voor jullie, en wens jullie ook heel erg veel sterkte,, :(:)

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:38

ik denk dat je je geld kwijt bent heb het ook meegemaakt met mijn 1ste paard,artrose vooraan in de benen wij hebben hem eerlijk proberen te verkopen maar helaas niemand wou hem
dan uiteindelijk gratis weggegeven aan iemand die hem goed verzorgd

wat je ook doen kan is een aangetekende brief sturen en hem voor de rechtbank slepen,maarja dan verkope ze het paard toch terug door aan iemand anders

veel succes

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:42

je hebt niet aan je eigen onderzoeksplicht voldaan dus nee het valt niet onder het kopje "verborgen gebrek".
je zegt wel dat jullie wel aan je onderzoeksplicht voldaan hebben, maar als dat zo was hadden jullie het dier wel rontgologisch laten keuren.

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:44

me_yentl schreef:
Zij zegt dat ze hier niks vanaf wist, want hij heeft bij haar in 10 jaar tijd nog nooit kreupel gelopen. Geldt het dan nog steeds dat ze geen poot heeft om op te staan? Wij hebben al aangegeven een advocaat te nemen.. ze waren niet echt onder de indruk.

jha maar iedereen kan zeggen dat ze het niet wisten dat het paard hoefkatrol had daar ben je niet zoveel mee hoor dan is het haar woord tegen de veearts ik zou haar voor de rechtbank slepen en verplichten het paard terug te nemen en anders zal je hem toch gratis weg moeten geven in aarschot is er een centrum en daar halen ze je paard helemaal door de scanner voor 200 euro daar zien ze van een bijtwond tot artroze

miss een tip voor het volgende paard dat je wil kopen

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:48

degene die hem nu heeft gekocht heeft niet aan zijn onderzoeks plicht voldaan.
Wil je dit soort dingen volledig uitsluiten dan zul je recente foto's moeten nemen.
Alleen de klinische keuring voldoet dus niet.
Het is dus geen verborgen gebrek, want bij de klinische keuring is dit niet naar voren gekomen.
De vorige eigenaar hoeft het paard niet terug te nemen en al helemaal geen geld teug te geven

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:50

Je hebt als koper onderzoeksplicht,dan had je jezelf beter moeten voorbereiden op wat er allemaal komt kijken bij de koop van een levend wezen... foto's van enkele jaren geleden zijn niet bepalend voor hoe het paard nu zou zijn,niet voor niet vragen de verzekeringen foto's die recent zijn...
de koper heeft m.i. geen recht op teruggaaf ,het is een dure les ben ik bang

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:53

knollentuin schreef:
Je hebt als koper onderzoeksplicht,dan had je jezelf beter moeten voorbereiden op wat er allemaal komt kijken bij de koop van een levend wezen... foto's van enkele jaren geleden zijn niet bepalend voor hoe het paard nu zou zijn,niet voor niet vragen de verzekeringen foto's die recent zijn...
de koper heeft m.i. geen recht op teruggaaf ,het is een dure les ben ik bang

Mee eens, neemt niet weg dat het heel vervelend is...
Vind het wel raar dat het paard van het een op het andere moment niet goed meer is. Vraag me toch af of hij voor de keuring niet stiekem wat gesedeerd was :=

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:53

Idd ik ga met gros mee, heel erg onverstandig om een dergelijk paard, wat bedoeld is voor de sport notabene, niet te laten keuren !

Vind het overigens wel vreemd dat paard nu plots kreupel loopt, wellicht heeft ie gewoon een hoefontsteking oid, en komt de hko per toeval aan het licht?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:55

Sluit me aan bij mijn voorgangers, je hebt geen poot om op te staan.

Heb hetzelfde meegemaakt. Helaas afgegaan op foto's die verkoper had laten maken voor de verkoop, waardoor wij dachten dat een klinische keuring wel voldoende zou zijn.

Het is heel zuur, maar deze fout maak je iig nooit meer! Voortaan gewoon uitgebreid laten keuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:57

CM_ schreef:
Vind het overigens wel vreemd dat paard nu plots kreupel loopt, wellicht heeft ie gewoon een hoefontsteking oid, en komt de hko per toeval aan het licht?

Dat is het eerste waar ik ook aan dacht. Dat de kreupelheid een andere oorzaak heeft, maar dit bij rontgenonderzoek toevallig naar boven komt.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:01

Daar kunnen jullie best wel eens een punt hebben idd :j