Zadelmak en noodgedwongen weer in de weide.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Zadelmak en noodgedwongen weer in de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 23:50

Hoi ik heb een vraag.

Door omstandigheden waar ik niets aan kan doen moet ik mijn pony van drie en een half stil zetten omdat ik zelf momenteel haast niets kan.
Zelfs de stal uitmesten niet en zelfs de deken op en af doen is niet altijd pijn vrij.
Nu is het zo dat de pony zadelmak is maar nog niet doorgereden, dat zou ik samen met begelijding gaan doen.
Nu ben ik bang dat het een poos gaat duren voordat ik weer kan en dat de pony dan veel moeilijker is geworden.

Graag zou ik jullie mening willen horen en of jullie denken dat dat wel mee gaat vallen of niet.
Het gaat om een ruin.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:54

Ik denk persoonlijk dat het wel mee zal vallen. Pony heeft nu de eerste beginselen geleerd en ik denk dat je daarna wel mee verder kunt gaan :) .
Nou heb ik verder daar ook geen ervaring mee, maar dit denk ik ;) .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:55

Hoe lang komt de pony stil te staan? Je zou een verzorger kunnen zoeken. En staat hij dan altijd op de wei, of op stal?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:56

Normaal gezien kan dat prima. Ik zou alleen wel als je dan weer kan beginnen een korte opfriscursus doen en kijken hoe hij reageert

Goldie

Re: Zadelmak en noodgedwongen weer in de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:57

Er zijn zat mensen die het zo aanpakken. Om de paarden weer wat rust te geven en alles te verwerken. Ik zou me er dus niet te druk om maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:01

Niks mis mee, die pak je zo weer op, en al helemaal op die leeftijd.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:03

Ik zie het zelfs liever zo. Ik leer de beginselen stap draf en galop en zet ze dan een half jaar stil in de winter (of af en toe een buitenritje, afhankelijk van de groei van het paard) en rij ze in het voorjaar met 4 jaar pas door. Dus dit lijkt me geen probleem.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:42

Allemaal heel erg bedankt.

Ik heb hem samen met mij 20 jarige merrie overdag buiten in de wei met inloopstal naast andere paarden en s'avonds op stal.
Dus ze blijven wel lekker in beweging, gelukkig.

Nou dan wens ik de pony's een fijne vakantie toe en hoop ik dat het met mij eens een keer opschiet en dat we met hulp er uiteindelijk goed uit komen!

Mijn vriend en ik komen wel minimaal twee keer daags bij hen hoor.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:44

Is het dan niet zo dat hij dan meer puber gedrag vertoond.

Van de 1 hoor ik dat ze ongeveer puberen vanaf hen 4 tot hun 6 en van een ander weer van hen 6 tot hun 8.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:53

Ligt ook heel erg aan het karakter vaan je paardje. Ze zijn dan wel wat sterker/steviger, maar dat hoeft echt geen nadeel te zijn hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:04

Ik denk dat het wel meevalt, paard wordt er iig niet slechter van.
Als het 'inrijden' voldoende geoefend is vergeet hij dat niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:04

Puberen doen ze vaak niet op een bepaalde leeftijd maar na een bepaalde tijd onder het zadel.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:48

Lekker juist, van alles geleerd en nu efkes vakantie om er nog eens over na te denken. Zouden meer paardenbaasjes moeten doen! Al begrijp ik dat voor jou TS, dat de omstandigheden niet bepaald ideaal zijn, sterkte daarmee.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:59

Lekker op de wei zetten en vakantie geven ;) (al is de reden waarom niet zo fijn)
De draak hier van stal (en ja das een echt portret van een paard :D ) heeft tijdens het inrijden steeds weer pauzes/vakantie gehad (door tijdgebrek en dat het winter was en het weer dus niet echt mee wilde werken). Ze verleren echt niets, je kon zo weer opstappen en wegrijden. Ook in het jaar erna heeft ze steeds weer vakantieperiodes gehad, en ook dat gaf geen enkel probleem. Momenteel staat ze met een blessure en dus alweer stil, maar ik vrees er echt niet voor als ze weer aan het werk mag. Daar stap je zo weer op....... na een beetje longeerwerk :+

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 08:24

Bou ben ik even blij met deze reacties.
Stiekem hoopte ik hier natuurlijk op.\
Het is echt een lieve, maar brutale pony en ik wil hem echt nooit meer kwijt.