Maand (24/7) op stal, dan weer (24/7) wei. Genoeg vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Maand (24/7) op stal, dan weer (24/7) wei. Genoeg vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:41

Hoi!

Mijn paard, Misty, staat sinds een paar dagen op stal. 24 uur per dag, dit om dat ze een peesblessure heeft.
De enige beweging die ze krijgt is 2x op een dag 20 minuten stappen.
Ze moet sowieso tot 16 november op deze manier blijven staan. Dan moeten we naar de dierenkliniek en krijgen we te horen of het weer over is en of ze dus weer de wei op mag.
Thuis staat ze altijd 24/7 buiten, ook in de winter.
Nou ben ik bang dat ze tegen de tijd dat ze weer uit de stal mag, haar wintervacht nog niet dik genoeg geworden is.
Haar vacht wordt namelijk nu overal tegen beschermd door de stal. (tegen kou, wind, regen, etc.).

Dus mijn vraag: Kan een paard na een ruime maand boxrust zonder vachtproblemen de wei weer op?

Bedankt!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:20

Waarom boxrust? (Rustige) Beweging is altijd beter bij een peesblessure. Is het niet mogelijk om een gedeelte van de wei af te zetten? Groot genoeg om wat rond te grazen, en zelf haar beweging te kiezen, maar klein genoeg om niet te gaan rennen etc. Op die manier groeit nieuw weefsel effectief en sterk aan. Met boxrust niet, en heb je kans dat je binnen de kortste keren wéér met een blessure zit.

Dan heb je ook dat gezeur over wel/geen vacht aangemaakt niet ;).

Sodeletuut

Re: Maand (24/7) op stal, dan weer (24/7) wei. Genoeg vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:27

Tja, kon dat maar.
Ik had haar eerst in een stukje wei van 10 bij 10 gezet, en daarin ging ze constant rennen.
Toen hebben we hem zo klein gemaakt dat ze niet meer kon rennen, en sprong ze over de draad heen. Toen hebben we de draad verhoogd (naar 1.50!!) en sprong ze er alsnog overheen. En dat is alleen maar ontzettend slecht met een peesblessure. Een andere keuze dan op stal hebben we dus niet (helaas!!!!). Ik heb persoonlijk een hékel aan stallen, maar als het niet anders kan, moet het maar even.. :\

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:11

Waarschijnlijk zal de pony na deze periode van rust nog niet de wei op mogen. Eerst zal het gedoseerd steeds een beetje meer mogen bewegen onder het zadel. Voordat het weer echt verstandig is het paard buiten te zetten ben je waarschijnlijk nog wel een maand of 2 a 3 verder.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:03

Denk je dat? :oo
Ik heb zelf totaal geen verstand van peesblessures, dus ik weet het niet..
Ik hoop maar niet dat het nog al te lang duurt, paardlief is zo ongelukkig op stal..!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:40

iemand nog? :o

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:20

Ten eerste, wat enorm balen! Ik hoop dat paardlief snel opknapt en dus snel weer naar buiten kan!
Ik lees dat je al hebt geprobeerd het paard buiten te zetten... Zijn dit dan haar gekke 5 minuten?
Ze heeft tenslotte daarvoor een tijd op stal gestaan. Stopt ze niet op een gegeven moment en gaat
ze lekker eten en rustig aan doen? Het is de vraag of je het uit wilt proberen, het paard langer proberen
buiten te zetten, of ze dan vanzelf rustiger wordt. Misschien heb je het ook al wel geprobeerd...
In ieder geval om je vraag te beantwoorden:
Sodeletuut schreef:
Dus mijn vraag: Kan een paard na een ruime maand boxrust zonder vachtproblemen de wei weer op?

Wat voor stal heb je? Mijn paard staat dag en nacht buiten en heeft een inloopstal. De inloopstal is zo gemaakt dat we ook een deel kunnen afsluiten met een balk, zodat er een soort stal is. Mocht dit ooit nodig zijn voor ziekte. Dit is dus een buitenstal, dan ontwikkelt het paard altijd nog meer vacht dan wanneer het paard in een warme binnenstal staat... Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het weer is, als we een maand verder zijn. Ik denk dat het wel zou kunnen, een paard past zich snel aan! Het is alleen de vraag of het echt mag van de DA, misschien moet je idd opbouwen...

In ieder geval: succes!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:25

Mijn paard had vorig jaar een lichte wintervacht toen ie in december (met al die sneeuw) weer de wei op ging (24/7). Ik heb hem toen een deken opgedaan om gebrek aan wintervacht te compenseren. Ging prima.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:20

Bedankt voor de nieuwe reacties! :D

sullebulle (leuke naam, hihi): We hebben het al 3 weken geprobeerd om haar buiten te laten staan, we hadden een prachtig paddockje gebouwd voor haar,
maar daar sprong ze dus gewoon overheen. En eigenlijk mag ze dus niet eens lopen, dus rennen, springen en bokken is al helemaal slecht..
En ik denk dat 3 weken wel lang genoeg is.. Ze heeft genoeg kansen gehad. Ook al vind ik het vreselijk dat ze op stal moet, we hadden geen keus..

Ze staat niet in een inloopstal maar wel echt binnen. Maar er staan altijd deuren en andere stallen enzo open overdag, dus het is er niet warm ofzo..
Ik zal inderdaad bij de kliniek ook wel even raad vragen tegen die tijd.

Dankjewel!!

Wickedwivern: Ja, toch wel een deken? Dat is wat ik het liefste wil vermijden.. Ik zal nog wel even vragen.

Dankjewel :)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:37

Misschien meer voor mijn eigen gemoedsrust, dat kan. Een 200 grams deken. Vond dat er op dat moment te strenge nachtvorst was om het zonder te proberen. Maar als je twijfelt: probeer je eerst zonder (als het weer meevalt tegen die tijd). Als ze dan staat te 'bibberen' of erg stijf is (van de kou), kan je alsnog een deken op doen. Maar mijn paard maakte zelfs in december nog in snel tempo haar bij! Dus waarschijnlijk is deken niet nodig. Maar je moet gewoon je eigen gevoel volgen. Iedereen verklaarde mij voor gek dat ik mijn paard in december ineens weer s' nachts buiten liet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:42

Ja dat is ook wel een idee inderdaad..
Tja, weet je wat het is. Misty moet altijd de hele zomer met een deken op staan omdat ze zomereczeem heeft, dus daarom wil ik het haar niet aan doen om haar ook nog eens in de winter in te pakken.. Dat is inderdaad wel een goede, gewoon eerst zonder en als het dan niet gaat alsnog met dekentje. :) Dankje!

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:50

Denk er wel aan dat een peesblessure niet gelijk over is. Heeft ze een lichte of een zware blessure?

en zoals wickedwyvern al zegt probeer het eerst zonder gaat het niet kan je altijd nog een deken opleggen.

Sterkte met het herstel van je paard.