Keuringskosten, wie betaald ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Keuringskosten, wie betaald ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:39

Nu ik bezig ben met koop en verkoop ben ik toch benieuwd.
Als je een pony verkoopt en de koper wil haar graag laten keuren vind ik dat het kosten koper is.
Maar als zij afgekeurd wordt zal ik uit princiepe deze kosten op mij nemen. Zijn er meer mensen die bij afkeuring de kosten betalen of laten jullie het altijd voor de koper zijn?

Esther_umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:41

Wij hebben het bij de koop van ons paard als volgt gedaan:
Werd het paard goedgekeurd waren de kosten voor ons.
Werd het paard afgekeurd dan deelden we de kosten met de verkoper.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:41

Toen wij Winnie hebben gekeurd hebben we op voorhand afgesproken wie er betaald. Alle kosten waren voor ons behalve als ze zou worden afgekeurd, dan werden alle kosten door de eigenaar betaald. Op voorhand afspreken is het beste :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:55

Dat spreek je af, daar zijn geen vaste regels voor.
wat mij persoonlijk betreft, wie vraagt, betaald.

Yoline_U

Re: Keuringskosten, wie betaald ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:10

Ik vind dat de kosten bij goedkeuring voor de koper is en bij afkeuring voor de verkoper, maar daar moet je van te voren afspraken over maken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:17

Ligt eraan, als het om een duur paard gaat (voor de sport) dan kosten verkoper.
Want zo'n paard kun je eigenlijk alleen verkopen als ie 100% goed is imo.
Als het om een recreatiepaard gaat kosten koper, worden minder eisen aan gesteld.
Maar is het een normale prijsklasse paardje zou ik het hetzelfde doen als Esther_umpie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:20

Ik zou ook zeggen:
Bij goedkeuren - kosten koper
Bij afkeuren - kosten verkoper

En zoals al meer gezegd is, duidelijk van te voren af spreken!

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:13

Het hangt er denk ik ook vanaf wat voor keuring er gedaan wordt, en wat het doel van gebruik is. Bij een klinische keuring ben je minder geld kwijt dan bij een rontgenologische keuring.
Zelf heb ik mijn te kopen paard klinisch laten keuren (gekocht voor recreatie en lichte dressuur), en idd vooraf afgesproken wie wanneer de kosten betaalt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:17

ik heb zowel paarden gekocht als verkocht,

heb toen ik paard kocht, paard helemaal laten keuren op eigen kosten, ook bij afkeuring.

paarden verkocht, reacreatie paarden (tinkers) iedereen mag keuren, maar net als ik op eigen kosten ook bij afkeuring,

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:17

Mijn paard is rondom gekeurd toen ik dr kocht, mocht ik dr ooit verkopen is het bij mij kosten koper, ook als ze afgekeurd word! (dan praten we dus over klinisch én rontgenologisch)

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:25

dobbel schreef:

heb toen ik paard kocht, paard helemaal laten keuren op eigen kosten, ook bij afkeuring.

paarden verkocht, reacreatie paarden (tinkers) iedereen mag keuren, maar net als ik op eigen kosten ook bij afkeuring,

stel dat het paard wordt afgekeurd en de mensen zien daarom van de koop af en een poos later heb je volgende geinterreseerden voor het paard, zeg je er dan ook bij dat het paard eerder is afgekeurd, of laat je deze mensen ook dit paard nog een keer keuren?
Met de wetenschap dat hij niet goed is?
Helaas heb ik dit namelijk meegemaakt! het paard was al 2x (door verschillende dierenartsen) afgekeurd! Kwam ik nog een keer aan ! Voor de 3de keer afgekeurd! Een week later staat het dier doodleuk weer op internet, met de melding erbij alle keuringen toegestaan! En het ging hier niet om een handelaar! Walgelijk!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:31

Alle paarden die ik heb gekocht en later heb verkocht deed ik het op de volgende manier: Is het paard goed gekeurd dan zijn alle kosten voor mij, afgekeurd dan zijn de kosten voor de verkoper. Het is idd heel belangrijk om hier goede afspraken over te maken!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:31

Dat is wel een goede Roka.

Wij doen het altijd zoals de meesten hier het doen. Kosten voor de koper, behalve bij afkeuring. Ook bij röntgonologisch.
Vooraf spreek je dit af inderdaad, om problemen en onduidelijkheid te voorkomen.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:38

nu heb ik even een vraagje over het keuren:
stel ik koop een paardje helemaal in friesland, maar zelf woon ik in breda bevoorbeeld. Neem je dan een dierenarts van friesland om het paard te laten keuren of je eigen dierenarts, mij lijkt het als je je eigen dierenarts neemt me wel vrij kostelijk, ik denk dat ie toch niet voor nix naar friesland gaat rijden :p
(misschien stomme vraag :))

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:41

Roka schreef:
dobbel schreef:

stel dat het paard wordt afgekeurd en de mensen zien daarom van de koop af en een poos later heb je volgende geinterreseerden voor het paard, zeg je er dan ook bij dat het paard eerder is afgekeurd, of laat je deze mensen ook dit paard nog een keer keuren?
Helaas heb ik dit namelijk meegemaakt! het paard was al 2x (door verschillende dierenartsen) afgekeurd! Kwam ik nog een keer aan ! Voor de 3de keer afgekeurd! Een week later staat het dier doodleuk weer op internet, met de melding erbij alle keuringen toegestaan! En het ging hier niet om een handelaar! Walgelijk!

Zo heb ik ook een ruin gehad die me werd afgekeurd op OCD..ik heb ook sterk het vermoeden dat dit dier al eerder gekeurd is geweest..ze was al niet erg happig op een keuring..ook deze stond later weer op i-net en werd niet vermeld dat ie OCD heeft

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:44

Als het paard word goedgekeurd kosten koper en als het paard word afgekeurd kosten verkoper.
Dat heb ik gedaan bij de koop van mijn huidige paard.

Natuurlijk zoals al vaker is gemeld goede afspraken maken zwart op wit :)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:45

Nee ik zou het wel vertellen, maar uit ervaring weet ik dat mensen soms toch zelf door een andere da wil laten keuren,

overgens het gaat hier om prive paarden die om prive redenen verkocht moesten worden.

het is gewoon lastig, maar zoals ik al zij ieder zijn eigen keus, zolang je maar afspraken maakt van te voren waar iedereen het mee eens is, is het goed.

licht ook wel aan het type paard overgens, recreatie of duur sportpaard

Lonneke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:34

Ik vind ook dat bij ggk de kosten voor de koper zijn en bij niet goed voor de verkoper.. Welke DA je hiervoor neemt moet je zelf weten, alleen zou ik niet de vaste DA van de verkoper nemen (tenzij jullie dezelfde hebben natuurlijk). Voor € 50,00 (onder tafel) kan een paard zomaar ggk zijn hoor..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:40

Lonneke1985 schreef:
Ik vind ook dat bij ggk de kosten voor de koper zijn en bij niet goed voor de verkoper.. Welke DA je hiervoor neemt moet je zelf weten, alleen zou ik niet de vaste DA van de verkoper nemen (tenzij jullie dezelfde hebben natuurlijk). Voor € 50,00 (onder tafel) kan een paard zomaar ggk zijn hoor..

Dit is bij röntgenologisch sowiezo al niet van toepassing want hier kan je een andere DA naar laten kijken, verder heeft een beetje bekende dierenarts hier niets aan want als een paard echt niet goed is komt die geheid terug, gaan hier veel klachten over komen kan de DA ook uit zijn beroep gezet worden.

Zelf ga ik uit van goedkeuring kosten voor de koper, afkeuring kosten voor de verkoper, omdat ik vind dat de verkoper een goed paard hoort te verkopen, is dit niet het geval zijn de kosten voor de verkoper zelf.

EDIT: Ook zou ik zelf een DA uitzoeken in de buurt van het paard, is het toevallig de DA van de verkoper, so be it, de foto's worden altijd doorgestuurd naar mijn eigen DA.

charlie2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:35

Jeanine84 schreef:

Zo heb ik ook een ruin gehad die me werd afgekeurd op OCD..ik heb ook sterk het vermoeden dat dit dier al eerder gekeurd is geweest..ze was al niet erg happig op een keuring..ook deze stond later weer op i-net en werd niet vermeld dat ie OCD heeft[/quote]

wel, nu heb ik ook een paard gezien waarin ik geintresseerd ben. de eigenaar heeft me wel meteen verteld dat er een stukje kraakbeen in haar linkerachterknie zit, en dat ze daardoor afgekeurd is.
maar is een stukje kraakbeen automatisch gelijk aan ocd ?
en ze loopt heel goed en ik rijd er graag mee,
maar is het wel verstandig om ze dan nog te kopen, met dat stukje kraakbeen ?

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:02

Ben nieuw hier en momenteel bezig met de aankoop van mijn eerste eigen paardje!
Ik lees over het algemeen hier dat de kosten voor keuring als het paard ggk wordt voor de koper zijn, als hij agg wordt voor de verkoper. Zouden jullie bij een paard van 11 jaar, in normale prijsklasse, b/l-dressuur niveau, dat gebruikt gaat worden voor (verenigings)dressuur, een beetje springen en buitenritten, alleen klinisch laten keuren of ook om een rontgologische keuring vragen? Mij lijkt eigenlijk een klinische keuring voldoende, maar weet niet wat 'normaal' is hierbij.

Het paard dat ik op het oog heb, heeft wel een scheurtje in 1 van de hoeven. Het scheurtje loopt verticaal, vanaf de onderkant hoef tot aan de kroonrand en is door de hoefsmid aan de onderkant 'rond' afgevijld. Het paard heeft geen ijzers.
Het is volgens de eigenaar/hoefsmid van de eigenaar een oppervlakkig scheurtje, dat 'vanzelf' weer weggroeit als het goed onderhouden wordt.

Is dit zo of koop ik straks een paard met mega hoefproblemen??
Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet, want ik vind dit paard verder wel heel erg fijn..

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:21

Heb dit gevonden op internet, oppassen dus !
http://www.horses.nl/gezondheid
Voorkom hoefscheuren bij je paard
Een onschuldig scheurtje in de hoef kan bij verkeerd hoefmanagement snel uitgroeien tot een enorm probleem voor je paard. Hoe ontstaat een hoefscheur en is het ernstig?
De buitenste hoefwand bestaat uit hoornpijpjes die vanaf de kroonrand naar beneden groeien. Deze hoornpijpjes liggen dicht tegen elkaar aan en vormen een stevig omhulsel van de hoef. Als de hoornpijpjes uit elkaar splijten is er sprake van een scheur in de hoefwand. De meeste hoefscheuren lopen dus verticaal, in de richting waarin de hoornpijpjes liggen. Een hoornscheur kan zowel onder- als bovenin de hoefwand (bij de kroonrand) ontstaan.
Oorzaken
Door verwaarlozing en het niet tijdig bekappen van hoeven kunnen hoornscheuren ontstaan. Ook hoefnagels kunnen de hoornwand verzwakken en scheuren veroorzaken. Verder bevorderen plotselinge veranderingen in het vochtgehalte van het hoorn (te natte en dan te droge ondergrond), eenzijdige belasting door een andere blessure of kroonrandbeschadigingen de ontwikkeling van scheuren.
Ernstig?
Oppervlakkige draagrandscheurtjes hoeven geen probleem op te leveren. Met goed bekappen en eventueel hoefbeslag kan dit opgelost worden. Ernstig wordt het als je te maken krijgt met een diepere scheur. Deze kan doorlopen tot in de hoeflederhuid onder de hoefwand. De twee randen van de scheur kunnen de hoeflederhuid tijdens beweging irriteren zodat ontstekingen ontstaan. Scheuren die van de onderkant van de hoef helemaal doorlopen tot aan de kroonrand zijn zeer problematisch. Soms ontstaan scheuren ook bovenin de hoef die vanaf de kroonrand naar beneden lopen. De oorzaak hiervan is meestal een beschadiging van de rand of trauma van buitenaf.
Behandeling
Bij ernstige scheuren bestaat de behandeling meestal uit het uitsnijden van de gehele scheur. Op deze manier wordt verder scheuren voorkomen en kan de hoef weer op de juiste manier groeien. Daarna wordt een hoefijzer onder de hoef gezet om de hoef stabiel te houden. Soms worden ook wel kunststoffen gebruikt om de twee gedeelten van de scheur tijdelijk aan elkaar te ‘lijmen’ voor extra stabiliteit. Een dergelijke behandeling kost tijd en het vergt veel kennis en kunde van hoefsmid en dierenarts om de hoef goed te repareren.
Voorkomen
De ernst van een hoefscheur moet niet worden onderschat. De behandeling van een serieuze hoefscheur kan maanden duren en het paard moet veel rust hebben. Voorkomen is in dit geval dus zeker beter dan genezen. Het regelmatig bekappen en controleren van de hoeven (al vanaf jonge leeftijd) kan veel leed voorkomen. Ook al lijkt een hoefscheur onschuldig, de beschadiging mag niet genegeerd worden. Een onschuldig hoefscheurtje kan zich in korte tijd ontwikkelen tot een nachtmerrie voor paard en eigenaar.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:39

Dankjewel voor je reactie, ziet er niet zo goed uit op deze info.
Ik neem bij de volgende afspraak ook iemand mee die er (veel) meer verstand van heeft en laat haar ernaar kijken.

Had zelf ook al gezocht op Internet, maar kom nogal verschillende verhalen tegen. Daarom hoop ik op verhalen uit de praktijk en dat het meevalt... ;(

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:23

Mijn mening:

Goedgekeurd: kosten voor de koper
Afgekeurd: kosten voor de verkoper

Afspraak duidelijk van tevoren maken. Zou niet de DA van de verkoper laten komen, maar bijvoorbeeld je eigen.

Als je naar een pony gaat kijken om evt. te kopen, neem dan ook iemand mee die er echt verstand van heeft ;)

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:53

Goedkeuring : Kosten koper
Afkeuring: Kosten eigenaar

Dat is erg netjes, Maar meeste mensen doen alle kosten van keuringen voor de koper.Het is maar wat jij netjes vind en afspreekt!