Halen van B-rijbewijs + EB-bewijs samen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apacheshadow

Halen van B-rijbewijs + EB-bewijs samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:58

ik heb een brandende vraag.
Zou het ook mogelijk zijn om een gewoon B-rijbewijs samen te
halen met een EB- aanhangwagen bewijs.

Ik ben op dit moment nog maar 17 en wil over een half jaar
theorie examen doen voor het B-bewijs. Als ik 18 ben het praktijk-examen
Maar aangezien ik op een stal werk waar vaak hooi en wortels gehaalt worden met
een trailer of kieper leek het mij wel handig om direct erbij of erna een EB-rijbewijs te halen.
Dit hoeft geen lange cursus te zijn aangezien ik al veel op tractoren en een unimog rijd met
grote aanhangwagens of watervaten erachter.

Bienotje

Re: Halen van B-rijbewijs + EB-bewijs samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:16

Dan geef je je direct nadat je je B rijbewijs hebt gehaald op voor een dagcursus BE..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:18

In 1 keer zal niet echt mogelijk zijn. Je kan natuurlijk wel zo plannen dat je de dag na je examen B voor je BE gaat beginnen.
Kans is alleen wel dat als je zakt vor je B dat je cursus BE een beetje voor niets gepland is :+

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:24

Bovendien is een beetje rijervaring wel een stuk prettiger om te hebben als je aan je BE begint. Dan weet je tenminste iets beter hoe de auto reageert als je bepaalde dingen doet. Dat vergroot je kans van slagen alleen maar. Dus ik zou er niet meteen zo snel achteraan je BE gaan doen..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:27

WillemYntJee schreef:
Bovendien is een beetje rijervaring wel een stuk prettiger om te hebben als je aan je BE begint. Dan weet je tenminste iets beter hoe de auto reageert als je bepaalde dingen doet. Dat vergroot je kans van slagen alleen maar. Dus ik zou er niet meteen zo snel achteraan je BE gaan doen..

Hier ben ik het volledig mee eens :) Vind eigenlijk dat er een bepaalde tijd tussen moet zitten :)
Je krijgt bij verhuurbedrijven ook geen auto mee als je korter dan een jaar je rijbewijs hebt, maakt niet uit hoeveel rijervaring je hebt of hoeveel kilometers je maakt. Vind dat ze dit ook moeten instellen voor het E rijbewijs.
Ja ik weet het, zullen sommige mensen het niet mee eens zijn.

Heb zelf gister mijn E behaald, 5 jaar na het behalen van mijn B. Maar echt heel gemakkelijk is het nou ook weer niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:30

Persoonlijk zou ik eerst m'n B gaan halen. Minimaal een half jaar zo rijden en dan pas voor je E gaan.

Ik kom uit het boeren wereldje, en de jongens kunnen als de beste met een trekker met aanhanger rijden.....
Helaas ken ik er ook meerdere welke niet in 1x het B hebben gehaald.
Dus zou dan een beetje zonde zijn om dan direct je E erachteraan te plannen.

Ik heb m'n B gehaald en 2 jaar later ben ik voor m'n E gegaan (dagcursus). Deze man vertelde dat hij het wel prettig vond als mensen eerst een beetje ervaring hadden opgedaan met het ''gewone'' autorijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:35

annastasia schreef:
Persoonlijk zou ik eerst m'n B gaan halen. Minimaal een half jaar zo rijden en dan pas voor je E gaan.

Ik kom uit het boeren wereldje, en de jongens kunnen als de beste met een trekker met aanhanger rijden.....
Helaas ken ik er ook meerdere welke niet in 1x het B hebben gehaald.
Dus zou dan een beetje zonde zijn om dan direct je E erachteraan te plannen.

Ik heb m'n B gehaald en 2 jaar later ben ik voor m'n E gegaan (dagcursus). Deze man vertelde dat hij het wel prettig vond als mensen eerst een beetje ervaring hadden opgedaan met het ''gewone'' autorijden.

Yup verkeersinzicht komt met vele kilometers en uren op de (snel)weg. Dat leer je niet tijdens je lessen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:17

Mijn rij-instructeur van m'n B zei dat hij adviseerde een jaar te wachten voor je je EB gaat halen. Inderdaad ivm inzicht etc. Ik vond het toen maar onzin, maar als ik terugkijk snap ik echt waarom ie het adviseerde (ok ik heb nu 7 jaar ofzo m'n rijbewijs en m'n E-B nog steeds niet geprobeerd te halen).

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:08

Ga eerst maar eens leren auto rijden voordat je voor je E gaat!
Dit leer je pas wanneer je het rijbewijs op zak hebt namelijk!