Na 2 jaar deken op, nu dekenloos.., eerst afbouwen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rozanne_

Na 2 jaar deken op, nu dekenloos.., eerst afbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 17:48

Hoi Hoi,
Ik heb een haflinger en zij heeft de 2 jaar dat ik haar heb een deken in de winter opgehad. (Bij de eigenaar voor mij stond ze op stal..)
Nou wil ik dus het liefst helemaal zonder deken gaan want dit is nou eenmaal natuurlijk!
Mijn vraag is dus of ik niet eerst moet afbouwen van dekens in wat jaren (zodat haar natuurlijke vacht weer steeds meer komt).
Ze heeft die 2 jaar een 300 grams deken op gehad..
Hoeveel grams moet ik er dan nu opleggen en wanneer?
Ik dacht zelf iets van een 100 grams deken en dan vanaf november...?

Alvast bedankt iedereen!
Groetjes!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:52

Als je het mij vraagt zal als je er geen deken op legt, de haren zullen gewoon van zelf wel aanpassen, hoef je niet af te bouwen, zeker bij een haf. Maar laat maar zien wat deken mensen hier van zeggen ;)

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:58

Als je haar nu geen deken op hebt liggen maakt ze gewoon haar wintervacht aan en past de vacht zich aan aan de omstandigheden. Een haflinger kan prima dekenloos de winter door. Als je haar nu een deken op gaat leggen raakt ze daar weer aan gewend en past de vacht zich weer aan de deken aan. Wij staan ook dekenloos in de winter en gebruiken alleen een regendeken bij extreem slecht weer.

Pascalleee

Re: Na 2 jaar deken op, nu dekenloos.., eerst afbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:02

een paarden lichaam( vacht) die reageert heel snel op het weer
dus als het in augustus al koud zou worden zou er dan al een wintervacht op komen als het niet normaal was.. de vacht van een paard reageert dus gewoon heel snel.. weet niet precies meer hoe het zat maar weet wel dat het gewoon heel snel reageert.. als jij niet elke dag hard werkt en ze zweet heel snel dan kan ze gewoon zonder deken lopen.. ;) wel even een zweetdekentje opdoen voor het drogen maar daarna er gewoon weer af. want een winter vacht droogt natuurlijk wel minder snel

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:06

Okee al heel erg bedankt!
Ik rij ongeveer 4 keer per week, is het dan nog steeds verstandig om zonder deken in de wei te zetten, natuurlijk na het rijden wel een zweetdeken!
Ze staat dag en nacht buiten ook in de winter..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:11

geen deken opdoen normaal gezien kweekt elk paard een wintervacht, geef desnoods wat lijnzaad extra
en zoals je aangeeft wel steeds wachten met buiten zetten totdat ze goed opgedroogd is. Zo heb ik vroeger steeds mijn paarden/pony's gehad, na het rijden even binnen houden met een zweetdekentje totdat ze droog waren en daarna of op stal of met vrije uitloop. Nu ik mijn paard niet meer aan huis heb en ze snel zweet, dek ik wel.
en moest je vinden dat ze koud aanvoelt en de vacht toch niet dik genoeg is, kan je nog altijd er een deken op doen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:12

Ik heb ervaren dat je het beter wel kunt afbouwen !
Bij mijn paarden duurde het drie winters voor ze een echt goede winetrvacht hadden.
Daarvoor stonden ze zowiezo 's nachts op stal en met deken.

Kou is het probleem niet, te lang een natte vacht wel.
Dat krijgen ze vaak niet na een simpel buitje, wel na een hele nacht filkse regen.
Mijn tip is , eerst een regendeken op?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:40

Of gewoon een goede stal, dan kan ie gewoon naar binnen als het teveel wordt, met wat lekker hooi er bij geen probleem.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:47

Lastig.

Ik wilde die van mij dekenloos, maar ben nu vijf jaar verder . Ze maakt wel wintervacht, maar nog steeds niet genoeg om een koude winter aan te kunnen. Wel elk jaar een beetje meer, ben normaal 1 van de laatste op stal die aan een echte deken begint. (en de eerste die hem afdoet)

Nou moet ik eerlijk zeggen; ik heb geen koudbloed, die kunnen toch wat meer hebben.

Kan je niet gewoon wachten en kijken hoe je paard het doet? Deken omdoen kan altijd nog! Deken omdoen is niet aan tijd/maand gebonden, dat is net wat je wilt of wat je paard aangeeft (maar de meeste vermenselijken nog te veel en gaan uit van wat zij zelf prettig vinden)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:59

Mijn haf heeft de laatste 2 jaar ook een deken op gehad.
Ik ben deze zomer verhuist naar de Eifel.

Hier wordt in de winter gewoon in de sneeuw gereden.
Om te voorkomen dat ik straks moet gaan rotzooien met dikke uitrijdekens gaat ze dekenloos.
Ik heb voor de koude/natte periode een 0 grams regendeken. De haf staat bij mij wel s'nacht op stal. met onbeperkt hooi.

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:46

Ja dat is best een goed idee! om gewoon aftewachten hoe haar vacht zich gaat ontwikkelen..
Musjes schreef:
Lastig.

Ik wilde die van mij dekenloos, maar ben nu vijf jaar verder . Ze maakt wel wintervacht, maar nog steeds niet genoeg om een koude winter aan te kunnen. Wel elk jaar een beetje meer, ben normaal 1 van de laatste op stal die aan een echte deken begint. (en de eerste die hem afdoet)

Nou moet ik eerlijk zeggen; ik heb geen koudbloed, die kunnen toch wat meer hebben.

Kan je niet gewoon wachten en kijken hoe je paard het doet? Deken omdoen kan altijd nog! Deken omdoen is niet aan tijd/maand gebonden, dat is net wat je wilt of wat je paard aangeeft (maar de meeste vermenselijken nog te veel en gaan uit van wat zij zelf prettig vinden)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:51

Ik zou ook gewoon zonder deken de winter in gaan. Als je merkt dat ze t koud heeft gewoon een ongevoerd regendekentje op, daar moet ze genoeg aan hebben. Zo heb ik t bij mijn hafje ook gedaan. Toen ik haar kocht stond ze altijd met deken op, ik wou haar ook zonder hebben. Dus gewoon gekeken hoe t ging. Na een tijdje kwam ik erachter dat ze t koud had, regendekentje erop en nergens last meer van.

ManUun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:00

Jhaa zeker zonder deken doen.! Want je haf weet heus niet meer dat je een deken voorig jaar op had ;)
En de haren komen zo weer let maar op voor je het weet heeft je haf de lange haren er weer zo op! ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:07

ik heb ook gelezen in paard en sport dat je niet zomaar je paard dekenloos kunt zetten na intensief deken gebruik jaar op jaar
ik zou er dus wel nog een lichte gevoerde deken op doen om af te bouwen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:03

onley schreef:
ik heb ook gelezen in paard en sport dat je niet zomaar je paard dekenloos kunt zetten na intensief deken gebruik jaar op jaar
ik zou er dus wel nog een lichte gevoerde deken op doen om af te bouwen

Wat een onzin...als ze het een paar dagen wat koud hebben, past de vacht zich heel snel aan.
(Je moet natuurlijk niet halverwege het seizoen de deken erafpakken.)

En daarbij komt dat een haf van nature een goede vacht ontwikkelt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:31

Hou gewoon een regendekentje achter de hand, voor de echte regendagen. Als t droog is kan ze best zonder denk ik.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:13

ik heb mijn paard dit jaar ook voor het eerst zonder deken.

Heb niets afgebouwd, wel zijn hoeveelheid kuil per dag omhoog gegooid dat hij zich warm kan eten.
Dit gaat tot nu toe erg goed :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:31

Ik heb de mijne sinds 3 jaar zonder deken, daarvoor 7 jaar met. Niks afgebouwd, gewoon niks meer erop gelegd. Nu heb ik een enorm harig monster, dus het gaat vanzelf :)