wormenkuur drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

wormenkuur drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:05

Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar mijn paard weigerd opeens haar wormenkuur of vitaminekuur. Het is echt werkelijk een drama. Ik kan het op een lieve rustige manire proberen, maar zodra de spuit in de buurt van haar mond komt wordt ze gek. Gisteren het geprobeerd met een hengstenketting en het vasthouden van haar bovenlip, maar zelfs dan gaat het gewoon echt niet. Heb uiteindelijk de vitaminespuit maar door wat slobber heen gedaan.

Jes

Re: wormenkuur drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:13

Ik heb een tijd gehad dat het bij mijn paard ook niet ging.
Ik zette haar dan aan twee kanten kort vast, duim in de mondhoek, en dan snel de spuit erin.
Tegenwoordig gaat het ook op de wei, als ze maar een halster om heeft. Als ik haar ontworm zorg ik er wel altijd voor dat zij de eerste is, anders krijg je dr niet meer te pakken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:15

Je hebt tegenwoordig ook wormenkuur in tabletvorm, kun je zo als snoepje geven. :)
Alleen zit je dan nog met die vitaminekuur. :o

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:18

Ik doe de wormenkuur ook wel door de appel of brokjes, eten ze dan zo op :=.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:18

ook door de slobber

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:21

als ze toch de kuur eet met slobber? dan is er toch geen probleem...scheelt een hoop ruzie

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:27

Ik heb wel eens gehoord van een dierenarts dat de ingrediënten soms kunnen verzakken en dat daardoor de smaak soms heel sterk / branderig kan zijn. (of het waar is?)

Mijn oude paardje moest ik met zn neus tussen de tralies trekken om een kuur te kunnen geven. Toen hij een keer ziek werd en capsules moest hebben deed ik dat in een oude wormenkuurspuit met appelmoes er in.
Sinds dien kon ik hem gewoon los in het land een wormenkuur geven. Ik hoefde alleen maar "appelmoes" te zeggen en dan deed hij z'n mond al open! :+

Misschien kan je dat proberen? oefenen met appelmoes en dan maar de eerste paar keer met z'n bakkes tussen de tralies of in de houdgreep tot dat ie door heeft dat het niet meer vervelend is. En gewoon heel overdreven belonen als hij het binnen heeft.

Succes!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:28

mirjamalvaro schreef:
Je hebt tegenwoordig ook wormenkuur in tabletvorm, kun je zo als snoepje geven. :)

Die van Equimax (als je die bedoelt, is de enige die ik in tablet vorm ken) die eten lang niet alle paarden. De placebos gaan er zo in, maar van de echte moeten ze niets hebben.
Ik heb die van mij vandeweek ook slobber gegeven met de equimax tebletten erdoor. Toen at ze het wel.
De kliniek hier blijft met de tabletten zitten omdat niemand het wil hebben.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:32

ALs je nu eens een spuit vult met wat lekkers appelstroop of honing dan zal ze de link weer gaan leggen emt iets lekkers. Die van mij kreeg in een ZEER foutieve opfok de wormenkuur in bijzin van de zweep want ze hadden geen geduld om 60 paarden relaxed te ontwormen. Menner had dus een trauma. Nu kunnen we zo de wormenkuur geven. Wels nel maar het lukt maar wel een tijd geoefend met iets lekkers. Maak de oude spuit dus schoon of koop bij Weloop of de DA een nieuwe spuit en vul die met wat lekkers. Doe er iets van in je hand dat het paard ziet dat het lekker is en zo langzaam opvoeren netzolang dat hij de spuit aflikt. Als je weer zover bent dat je de wormenspuit kunt geven doe dan in het begin altijd wel wat appelstroop oid aan het puntje.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:39

hey zirano, kan ik jouw niet gewoon inhuren als personal adviseur ofzo haha, je hebt alweer een goede tip. Ga meteen oefenen met de lege spuit en appelmoes ofzo.

De tabletjes heb ik ook al aan zitten denken, mar ik vindt ze erg duur. De vit. kuur kan ik idd wel door de slobber doen (gaat maar om 2x per jaar) Maar met een wormenkuur helpt dat niet. Gelukkig had ze geen wormen, dus voorlopig even geen strijd meer.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:39

Saffier schreef:
mirjamalvaro schreef:

Die van Equimax (als je die bedoelt, is de enige die ik in tablet vorm ken) die eten lang niet alle paarden. De placebos gaan er zo in, maar van de echte moeten ze niets hebben.
Ik heb die van mij vandeweek ook slobber gegeven met de equimax tebletten erdoor. Toen at ze het wel.
De kliniek hier blijft met de tabletten zitten omdat niemand het wil hebben.

Oh dan is dat ook geen oplossing. :o
Gelukkig eet die van mij alles :))

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:11

Haha Essie kom maar op hoor. Enne idd die wormenkuurpillen kosten een bloedvermogen hoor.Maar vraag maar raak hoor.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:11

Maar hoe is het met Shanti.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:14

Hallo, Wij hebben ook het probleem met onze B pony merrie. Ze gaat stijgeren zodra ze de ontwormings spuit alleen al ziet. We hadden het met de dierenarts over en die heeft ons een vloeibare wormenkeur gegeven. Het smaakt nergens naar en gooit het gewoon over de brokken en/of slobber etc. Mischien een tip

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:19

Ik gebruik meestal bimectin, daar zit al een appelsmaakje aan, die van mij vond dat altijd wel lekker iig.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:30

ff een waarschuwing voor de mensen met paarden en honden, wormkuren kunnen zeer gevaarlijk zijn voor honden, er zijn honden die gevoelig zijn voor Ivermectine, ikzelf ben er een hond door verloren, als je gaat mengen met slobber is de kans groter dat er restjes vallen, als er honden bij de paarden zijn, kunnen ze dit opeten.

ikzelf zou ook oefenen, vinger in de mond en daarna een brokje, zorgen dat het leuk is, spuit met appelmoes vind ik ook een goede tip. Vechten met paarden is niet leuk, gevaarlijk en vaak zeer zinloos, je maakt er meer mee stuk dan dat je goed doet

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:18

haha bij is de kans op knoeien bij mengen een stuk minder dan dat ik het haar rechtsstreeks probeer tegeven. Maar ik zal de stalhond goed in de gaten houden als ik met een wormenkuur bezig ben. bedankt voor je tip

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:23

Ik weet wel dat ik mijn collies ook niet alle anti-wormkuren van de Da kan geven. Zit ook ivermectine in in sommige soorten. Maar ik geloof dat met name shelties, collies, bobtails gevoelig zijn voor ivermectine. het is geloof ik zelfs zo dat als je je paard ontwormd hebt, de hond geen drollen mag eten. ook daar zit nog de ivermectine in. Lekker link dus.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:27

klopt, ik let ook altijd goed op dat de honden geen mest eten.
Je kunt honden er trouwens inmiddels wel op testen, maar goed, voorkomen is beter dan genezen.
enne mensen die zeggen, ja maar het is maar zo ontzettend weinig wat een hond binnenkrijgt, NOT, mijn sheltie had echt heel weinig op, het was een beetje geknoeide wormkuur wat aan een brokje zat. echt heel erg weinig.
Dus ben voorzichtig.
En idd, de collie achtige, aussies, shelties, dalmatiers etc

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:03

Laat bij je dierenarts een mest onderzoek doen, dat scheelt een hoop wormenkuur gevechten en een stuk gezonder voor je paard.
Je kan dan als je paard al wormen ze gericht bestrijden.Voor die keer dat het wel moet praam op en even een hand voor zijn oog dat hij je niet ziet aan komen?

gr marieke

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:36

Mijn jaarlingmerrie vind het in de stal ook niet fijn. Dat moet dan ook op een harde manier.
Doe ik het in het weiland gewoon voor de zekerheid metr een halsterje om is er niks aan de hand. Dan is ie zo weg.
Heb nu wel 3 spuiten gehad met een appelsmaakje dus weet niet hoe ze op "zonder" reageert. Maar dit werkt nu voor mij het best.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:41

Bij mijn shet had ik 2x de wormkuur met appelkaneelsmaak gegeven. Dat vond hij zo lekker dat hij sindsdien al aan kwam stormen als hij nog maar een wormspuit zag.
Ook met de gewone spuiten geen problemen meer gehad.
Nadien krijgen ze van mij altijd een snoepje, wat ze anders nooit krijgen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:43

Die vitaminespuit kan je ook in een flesje als vloeistof kopen. Kost veel minder en doseert makkelijk, gewoon 10ml over het voer doen.
Ik koop het bij de Welkoop, t kost 5 euro, bevat 125ml.
Het staat bij de schapen/koeien producten!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:44

wij hebben wormenkuur met dropsmaak, wist niet dat ze dat lekker vonden haha, dat van die appelmoes lijkt me slim!
Die van mij krijgen ook altijd meteen een snoepje als beloning en zodat ik zeker weet dat ze het doorslikken :j

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:31

Klinkt makkelijk een praam maar zelfs met de praam heeft die van ons ervoor gezorgt dat hij iemand 2 gebroken vingers bezorgd heeft en n ontwrichte schouder. Dus ook dat is niet altijd n optie. Dus ik blijf voor de zachte aanpak lekker met n spuit oefenen met iets lekekrs en het probleem lost zich vanzelf op. Geduld en liefde overwint een hoop.