pensionpaard vernielt iets van buurman, WA verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

pensionpaard vernielt iets van buurman, WA verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:12

ik heb even een vraagje waar ik net over zat te denken.
ik kan mogelijk een pony lenen voor een bepaalde periode, de pony komt dan bij mij thuis te staan, maar blijft dan in eigendom van een ander.
nu zaten we net na te denken hoe het zit wanneer de pony bijvoorbeeld bij de buurman oid iets vernielt. valt dit dan onder onze WA verzekering of onder de verzekering van de eigenaar?

alvast bedankt!

liedje89

Re: pensionpaard vernielt iets van buurman, WA verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:13

De eigennaar is altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van het dier, tenzij het door nalatigheid oid van een ander komt. Dus meestal gewoon van de WA van de eigennaar tenzij het echt aantoonbaar jou schuld is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:26

liedje89 schreef:
De eigennaar is altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van het dier, tenzij het door nalatigheid oid van een ander komt. Dus meestal gewoon van de WA van de eigennaar tenzij het echt aantoonbaar jou schuld is.

De bezitter is aansprakelijk. Of TS bezitter is geworden is lastig te beoordelen en hangt af van de voorwaarden waaronder het dier bij haar is.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:59

boeflover schreef:
ik heb even een vraagje waar ik net over zat te denken.
ik kan mogelijk een pony lenen voor een bepaalde periode, de pony komt dan bij mij thuis te staan, maar blijft dan in eigendom van een ander.
nu zaten we net na te denken hoe het zit wanneer de pony bijvoorbeeld bij de buurman oid iets vernielt. valt dit dan onder onze WA verzekering of onder de verzekering van de eigenaar?

alvast bedankt!

misschien een belletje naar je eigen WA- verzekering??, en het gesprek bevestigen per brief?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:32

LDRD schreef:
De bezitter is aansprakelijk. Of TS bezitter is geworden is lastig te beoordelen en hangt af van de voorwaarden waaronder het dier bij haar is.

OK; als nu zowel de eigenaar als de lener een goede WA hebben, kan je dan achteroverleunen en het de verzekeraars uit laten vechten? Of kan je daar zelf ook vervelende gevolgen van ondervinden?

Lynn_Nikita

Re: pensionpaard vernielt iets van buurman, WA verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:47

en dat gaat lekker lang duren
ik zou, als ik de huurder was, mijn wa verzekering inlichten, aangezien je betaald is volgens mij wettelijk gezien de huurder verantwoordelijk
daarbij zou t wel zo netjes zijn om dan zelf de schade te regelen, als het paard bij jou staat

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:27

Ja hoor, Beantsje, als beide een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) hebben is er geen enkel probleem. Trouwens als TS zelf gewoon een AVP heeft dan is er voor haar al geen enkel probleem. De eigenaar moet dat zelf maar weten natuurlijk.

Kortom, niet verder in verdiepen in deze lastige en op voorhand moeilijk te beantwoorden vraag. :D