pony met ontzettende voedernijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

pony met ontzettende voedernijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:02

hoihoi,

mijn pony heeft erg last van voedernijt, staat als ik ook maar richting het voer wil lopen plat met zijn oren in zijn nek, neusgaten open en laat even fors zijn tanden zien (gaat ermee over de tralies) en slaat en bijt vervolgens iedereen die hem op dat moment aankijkt. het gevolg is dat de muren van de stal er slecht aan toe zijn en hij zichzelf nog wel eens wil beschadigen, ook zijn vriendje zit helemaal onder de beten. ook heeft mijn vader een paar keer een goede beet gehad :(:)
mijn vraag was of je dit een klein beetje kunt voorkomen oid. op zo'n moment is ie echt 'gevaarlijk' want iedereen die bij hem in de buurt staat word dan vaak 'slachtoffer', misschien mensen met ervaring hiermee? :)

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:36

is het mogelijk je pony helemaal apart te zetten voor je gaat voeren?
probeer in ieder geval zijn omgeving zo veilig mogelijk te maken, zowel voor hem, zijn maatje(s) als voor jullie zelf.
tijdens het eten moet je hem, als het kan, alleen laten. hoe minder aanleiding er voor hem is om zijn eten te verdedigen, hoe beter.
of het ooit over gaat twijfel ik aan, maar je kunt wel proberen de situatie zo gunstig mogelijk te maken.

Palmera

Re: pony met ontzettende voedernijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:46

Als je pony b.v even in de paddock staat en je toch uitmest gelijk het voer al neerleggen. Niet lopen met voer waar hij bij staat, want dan trigger je hem juist. Verder bijt hij nooit?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:54

Krijgt hij wel genoeg hooi enzo? De Hafjes in je profiel zien er wat schraal uit....

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:21

Op de manege stond vroeger ook zo'n paard. Ze werd toen voor het voeren vastgezet naast haar voerbak en kreeg als eerste haar eten. Daarna ging het goed. Maar als het een keer vergeten werd dan was het weer als vanouds.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:27

hinta; appart zetten is eigenlijk niet echt mogelijk, voer maak ik met het uitmesten al klaar. maar als ik bijvoorbeeld naar mijn kast loop om iets te pakken (daar in die richting staan de voertonnen) word die al gek!

femke27; hij bijt wel eens perongeluk, of de stalbaas of me vader wel is.. mij nooit.

JaneJansen; hij krijgt 3 tot 6 keer per dag ongeveer 2 erg dikke plakken hooi per keer en verder heb ik 3 soorten voer (kruidenmix, basismix, en powermix) daar krijgt ie normaal gesproken sochtends 3/4 power, smiddags 3/4 basis, en savonds 3/4 kruiden van. vaak ook met een worteltje, appeltje broodje erbij/tussen door dus daar twijfel ik niet aan. De 2 hafjes uit mijn profiel waren mijn oude verzorgpony's, ik had dus niets over het voer te zeggen. en idd die zijn best mager maar daar ga ik niet over :)

loekie; ok dan! maar tussen door het eten kijkt hij ook om zich heen of er niemand naar hem kijkt, zowel is het vechten, gevaarlijk doen, met zijn tanden over het gaas, blazen snuifen etc :P

ChavezSongay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:33

En als je nu bij hem gaat staan (wel op een veilige plek) en elke keer een klein handje in zijn bak doet?
Zodat hij leert dat als er iemand bij staat het leuk is?
Dus dat jij zijn eten regelt en hij leert dat het leuk is als je hand in de buurt van zijn bak komt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:40

Als je hem uit de hand voert, een snoepje ofzo, doet hij het dan ook?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:15

De tijden dat ze gevoerd worden ben ik er meestal niet bij ChaveSongay maar bedankt voor de tip!
Destino nou soms (zoals vandaag) doet ie zn oren plat in zijn nek en dreigt die te bijten door met zijn tanden heel dicht in mijn buurt te komen en snel weer weg, dan geef ik hem een fixe klap natuurlijk. en dan rent ie naar achter met zn koppie omhoog en staat ie helemaal zielig met zijn oortjes naar voren te blazen van; 'Baas sorry sorry sorry, je houd toch wel van me :o ' . op zon moment smelt ik dan weer :(:)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:27

ja mijn pony doet het ook wel naar andere paarden maar het is niet zo erg. ..
ze valt geen mensen aan maar als een paard staat te kijken bij het trailies krijgt die gelijk een paard met oren in zijn nek en tanden bloot te zien ..
gellukig zit er een muur tussen want anders overleven ze het niet ...
ze trapt soms ook wel is tegen de muur aan maar dat geeft neit zo veel .
Ze krijgt elke dag sochtends en smiddags/savonds hooi of kuil ... of ze staat gewoon op de wei te eten .
Tegen woordig is er niet meer zo veel gras op de wei dus dan geef ik ze een pluk hooi voor een paar uur zodat het op is voor dat ze de stal in gaat en dan krijgt ze de volgende dag weer hooi .
Alleen in de winter en in de zomer als er dan genoeg gras is krijgen ze geen hooi .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:40

misschien moet jij hem gewoon eens een flinke mep verkopen voordat hij aan zijn voer is begonnen, schop hem maar gewoon de hoek van z'n boks in, dat is hij immers ook met iedereen van plan.. loop je een beetje om de voerbak te draaien, komt hij terug voordat jij hebt gezegt dat het mag, herhaal je het hele verhaal.

klinkt misschien niet al te vriendelijk, maar paarden die bijten en schoppen die mogen wat mij betreft gewoon hard worden aangepakt.

let er bij zo'n behandeling wel op dat je jezelf erg dominant opstelt (groot, breed, maak herrie)

verder kan je nog rubber matten aan de wanden hangen zodat de schade beperkt blijft.