Hoeveel voor dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinterWortel

Hoeveel voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:57

Hey Allemaal!

Het is eindelijk zover, er gaat heel binnenkort een eigen paard komen :D !
Ik ben hier al een tijdje voor aan het sparen, heb me goed ingelezen en weet wat de kosten (ongeveer) gaan worden. Het paardje dat ik wil ken ik al vanaf veulen af aan. Ik ken zijn moeder, zijn vader en zelfs zijn oma, dus ik weet waar hij vandaan komt.

Die mensen waar ik hem van wil kopen weten dat ik hem wil hebben. Ik heb echter totaal geen ervaring op het gebied van wat een paard waard is. Dus vroeg ik mij af of jullie een beetje een schatting kunnen maken, zodat ik aan de hand daarvan kan bepalen wat ik ervoor over heb :o

Even wat gegevens:
3-jarige Ruin
Net beleerd, nog niet doorgereden
Geen stamboek, het is echt een vuilnisbakje :+
1.57, officieel dus nog pony, maar groeit waarschijnlijk nog en is dan nét paard
2 (deels) maanogen

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en dat iemand een schatting kan maken!

Alvast bedankt :D

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:58

Ik zou zegen tussen de €1500 en de €2000 .;)
Suc6 :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:59

Leuk hoor! Ik denk toch wel iets van 2500 ;)

Aprils_joke

Re: Hoeveel voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:01

zo rond de 1000 moet je schatten nooit voor meer kopen hoor

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:01

Wat is een 'deels' maanoog? een oog is toch gewoon blauw of bruin? Hoe zijn zijn gangen? en is het je doel om bij de pony's te kunnen starten of bij de paarden, want een grote E-pony is vaak wat geliefder dan een klein paard.

Hebben ze al een vraagprijs?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze hem voor maar 1500 euro zullen meegeven.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:02

goh, voor hetgeen jij beschrijft, zou ik een €1000 geven, niet meer. Paardje is niet doorgereden, heeft geen papieren, geen fokwaarde.

Ik heb zelf een kerngezond Z paard gekocht van 1.80m zonder toebehoren, half papier, toen 12 jaar oud voor €1500. De reden waarom ze zo goedkoop was geef ik liever via pb.

Het is altijd wat de gek ervoor geeft, je moet zeker wel opletten dat de huidige eigenaars er ook geen emotionele misbruik van gaan maken.

Heb je voor de rest voldoende financiën voor een keuring, aanschaf van spullen, onderhoud en een extratje voor als er ooit iets zou gebeuren? De aanschaf van een paard is maar het begin van een lopende rekening ;)

edit: ik vind dat sommige mensen hier ECHT wel veel voor schatten...

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 23:06

Talishe schreef:
Wat is een 'deels' maanoog? een oog is toch gewoon blauw of bruin? Hoe zijn zijn gangen? en is het je doel om bij de pony's te kunnen starten of bij de paarden, want een grote E-pony is vaak wat geliefder dan een klein paard.

Hebben ze al een vraagprijs?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze hem voor maar 1500 euro zullen meegeven.

Hij heeft deels blauwe en deels bruine ogen, dat maakt het helemaal apart (zal kijken of ik er een foto van heb ;) )
Hij heeft goede gangen, onder het zadel vindt hij de galop nog moeilijk, maar hier wordt op het moment aan gewerkt..
Ik wil graag met hem bij de paarden starten.

Ik ga ook zeker niet van 1500 uit, denk ook dat het wel meer wordt, maar ben bang dat ze er misschien meer voor gaan vragen dan dat hij waard is, aangezien ze weten dat ik hem wel graag wil hebben.. :o

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:08

Zeker als die goede gangen heeft denk ik wel iets van 2000-2500.
Maar je kan altijd eerst lager proberen :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:08

weet je wattt je ook kunt doen hahahah
iemand anders hem voor jou laten kopen een totaal vreemde voor die mensen dan dan heb je hem wel vooor de normale prijs zegmaar
maar dan moet je natuurlijk alleem maar doen als jze echt gek veel vragen aan je hoor

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:09

Ik schat zo'n €2000

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:10

wopkelover schreef:
iemand anders hem voor jou laten kopen een totaal vreemde voor die mensen dan dan heb je hem wel vooor de normale prijs zegmaar
maar dan moet je natuurlijk alleem maar doen als jze echt gek veel vragen aan je hoor

Hoezo zouden ze hem aan vreemden minder duur verkopen?
Misschien is dat juist wel duurder :?

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 23:10

chipieke schreef:
Het is altijd wat de gek ervoor geeft, je moet zeker wel opletten dat de huidige eigenaars er ook geen emotionele misbruik van gaan maken.

Heb je voor de rest voldoende financiën voor een keuring, aanschaf van spullen, onderhoud en een extratje voor als er ooit iets zou gebeuren? De aanschaf van een paard is maar het begin van een lopende rekening ;)

edit: ik vind dat sommige mensen hier ECHT wel veel voor schatten...

Ja, ik ben inderdaad bang dat zij dus meer gaan vragen aangezien ze weten dat ik hem wel wil hebben.. Zeker omdat ik hem vanaf veulen af aan ken en ook echt heb zien opgroeien is dat toch wel bijzonder.

Voor de rest heb ik voldoende financiën, het gaat er echt alleen om dat ze mij dus niet veel meer laten betalen dan dat hij eigenlijk waard is..
Ik verwacht trouwens niet dat ze er maar 1000 euro voor willen hebben, ze hebben ook een 2-jarig paard onder de manenschurft te koop gehad voor 1500 euro.. :+

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:12

deze zijn niet meer waard dan 1.000,- en dan issie nog dik betaald, zeker in deze tijd!

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 23:12

wopkelover schreef:

Op zich een goed idee, maar het probleem is dat die officieel nog niet te koop staat.. Ze hebben gezegd dat ze hem willen verkopen en ons een maand bedenkingstijd gegeven om te beslissen of we hem willen of niet. Anders gaat hij dus inderdaad gewoon te koop.. ;)

Er is trouwens nog een kaper op de kust (volgens hun, maar dit kan ik nog checken :P ) dus misschien dat ze daardoor de prijs nog wat hoger zouden maken..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:15

@TS dan moet die 2 jaarse wel héél speciaal geweest zijn ;)

Wie een paard verkoopt waar ze zelf niet zo heel veel mee hebben denken maar 1 ding 'zo veel mogelijk geld eruit slaan!' Laat je er dus zeker niet aan vangen. Met dit paard heb je een klik, maar het zal niet het eerste en zeker niet het laatste paard zijn waar je de klik mee te pakken hebt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:18

Als ze je bedenktijd geven is het ook wel handig dat ze je de vraagprijs geven, plaats eens wat foto's morgen en als je hem koopt, wel laten keuren ookal ken je hem al vanaf veulen.

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 23:25

bigone schreef:
Als ze je bedenktijd geven is het ook wel handig dat ze je de vraagprijs geven, plaats eens wat foto's morgen en als je hem koopt, wel laten keuren ookal ken je hem al vanaf veulen.

Vraagprijs volgt zo snel mogelijk, ze moesten eerst thuis overleggen (uitwonende dochter die het paard heeft beleerd, maar de moeder is de eigenaar ;) )
Ik was sowieso al van plan om hem te laten keuren, wil hem ook verzekeren als ik hem koop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:26

1000 euro...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:30

Ergens tussen 900 en 1300, dat laatste als ie beter dan gemiddeld beweegt/springt en erg braaf is.
2500 is een prijs voor een doorgereden pony mét papieren, concourservaring én potentie en dat is deze dus echt niet waard.
En zeker nu de markt op zijn gat ligt zijn papierloze pony's helemaal niets meer waard tenzij ze een wagonlading ervaring hebben (bv Z springen)
Wat meer info en foto's zijn wel handig voor een wat betere indruk.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-10-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:35

800-1000 euro

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:36

Dit is absoluut niet bedoeld om je aan te vallen hoor Annelies, maar de pony die jij te koop hebt staan is toch ook niet doorgereden en heeft geen concourservaring, dan vraag ik me af hoe je dan aan die vraagprijs komt als je hier zegt dat 2500 euro een redelijke prijs is voor een sportpony. Of zijn de prijzen voor arabieren hoger dan voor andere pony's? daar heb ik namelijk geen verstand van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:39

ik toch niet echt oordelen zonder een foto te zien...of liever nog bewegende beeden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:40

Haha, die ik te koop heb heeft vol AVS papier en ook nog eens een om van te likkebaarden ;) Bovendien staat daar niet eens een vraagprijs bij...
Als je geen verstand hebt van arabieren kun je er beter ook niet over beginnen.

Met een sportpony bedoel ik geen AV maar bv NRPS, gemiddeld papier en ervaring in B/L parcoursen, dan heb je 't over rond 2500,-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:41

het paard dat annelies te koop heeft staan is een hengst met vol papier (grote fokwaarde, zelfs nog groter stel dat hij echt goede veulens voortbrengt) en ja, een arabier kost nu eenmaal meer dan een 'vuilnisbakje'.

Een onbeleerde fries met vol papier betaal je ook gemakkelijk €6000 en meer. Zelfs zonder papier en ongeleerd valt een fries nog gemakkelijk in de prijscategorie €2500 en meer. Het gaat vaak puur om het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:45

Als dat waar was, dat onbeleerde Friezen zonder papieren vanaf E 2500,-- opbrachten, schafte ik meteen een vrachtwagen vol aan :D
En ook vol papier zegt lang niet alles, ook bij een paard met vol papier kan het voorkomen dat hij of zij zelf niet eens premiewaardig of stamboekwaardig is en dus zegt dat volle papier dan weer niet zoveel...
Friezen zijn pas geld waard als ze zelf een predikaatje hebben.