Paard onderhouden, in deze tijd, te duur ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Paard onderhouden, in deze tijd, te duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 17:52

ik heb een vraagje, als je een gezin met 2 kinderen moet onderhouden (zoon van 18 en dochter van 13)
en je verdient gewoon net zoveel als een gemiddelde nederlander. zou je dan een paardje kunnen onderhouden? en dan praat ik over een pony voor de recreatie die niet op ijzers hoeft en niet op wedstrijd etc. gewoon voor lekker thuis af en toe dressuren en een sprongetje en lekker buitenritjes?
zou het graag horen :)

gr

ps even zonder er van uit te gaan dat hij ziek word ed :)

als het hier fout staat zou iemand het dan kunnen veranderen of even zeggen waar het wel moet :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 11-10-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

siskeh

Re: te duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:55

Dat is zo moeilijk te zeggen....
Ik denk dat het veel verschil maakt waar je woont...
Hier waar ik woon denk ik dat dit absoluut zou moeten kunnen, maar woon je in een omgeving waar je stalling en hoefsmid en DA veel duurder zijn wordt het al een ander verhaal...

Weet je hoeveel je per maand "over" hebt?

Onali

Dat ligt er helemaal aan hoe duur je stalling is en wat je paardje nodig heeft.

Je kan paarden houden net zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt.

Kijk gewoon even en maak een schatting wat je per maand kwijt zou zijn voor je paardje
Laatst bijgewerkt door Onali op 11-10-09 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa_b

Mag ik je vragen om er vanuit te gaan dat hij ziek wordt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:57

Je zult toch altijd een potje van minimaal 1500 euro moeten achterhouden voor mocht de pony ziek worden...

Verder ben je erg beknopt in je info.
Waar komt de pony te staan? - stallingskosten?? (pensionstal is tussen de 200 en 600 euro afh van regio en mogelijkheden)

Heb je al tuigage? - incl dekens etc ben je al gauw 1000 euro kwijt wil je fatsoenlijk, goed passend tuig en een stel goede dekens.

Een goede recreatiepony heb je rond de 2000 euro (mensen met kennis van zaken meenemen, en altijd keuren!!)

Dus al met al ben je 3500 euro kwijt aan aanschaf , incl keuring en incl tuigage.
Dit is zelfs al laag ingeschat. Want soms loop je net een paard tegen het lijf waar je verliefd op bent, maar die net wat duurder is.

Daarna komt 6wekelijks de smid a 30 euro.
4jaarlijks de wormenkuur a 10 euro.
eens per jaar enten a 25 euro.

En dan hopen dat ie niet ziek word :=

Heb je al uitgerekend wat je precies overhoudt elke maand?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:00

@CM_ zo veel ben je toch niet aan stalling kwijt, en mijn hoefsmid is ook nog een stuk goedkoper(en om de 8 a 10 weken)

Maar vind je schatting van zadel e.d. wel een goed punt, en daar kan je ook niet op besparen!Stalling kan wel wat minder luxe..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:01

de pony waar ik verliefd op ben geworden is 1750, en 11 jaar

hij heeft bij de vorige eigenaar nooit iets gehad maar dit wil natuurlijk niet altijd iets zeggen. pensionstal is hier 170,- incl eten, hooi, wei, waten etc. zadel en hoofdstel zitten inbegrepen maar ik weet natuurlijk niet of die onder mij passen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:21

mag ik vragen waarom je je in dit topic een beetje opsteld alsof je je ouders bent terwijl er op je profiel staat dat je 13 ben en in je HAW topic staat dat je 13 ben? of vat ik het iets verkeerd op? (niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon een vraag ;) )

maar ik denk dat het wel kan, mits je eerst goed spaart zodat je al aardig wat geld achter heb liggen voor het geval het echt nodig is (plotselinge da kosten). en je moet kijken wat voor vakanties je heb; mijn ouders hebben een boot die ook veel geld kost maandelijks, maar als je elk jaar een peper dure vakantie naar amerika heb kan ik me voorstellen dat je ouders het niet kunnen betalen ;) reken het eens uit, hoeveel het per maand gemiddeld kost, wat het vaste maandelijkse bedrag is, of je ouders dat echt kunnen betalen. wees eerlijk, als je het krap aan red kan je het eigenlijk niet betalen, er komen altijd wel extra kosten bij. maak een planner waarin je je tijd nuttig inplant, want je pony wordt er ook niet zo happy van als je plotseling een paar dagen niet kan komen omdat je 'opeens' zoveel huiswerk heb. laat zien dat je het echt graag wilt en steek er veel tijd in, tijd die je dan bij je pony zou doorbrengen.

ik loop hier zelf ook tegen aan, en ik accepteer het dat het gewoon (nog) niet kan. ooit koop ik toch wel een eigen paard, of dat nou in 2010 is of in 2050 ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:29

rasta_love schreef:
mag ik vragen waarom je je in dit topic een beetje opsteld alsof je je ouders bent terwijl er op je profiel staat dat je 13 ben en in je HAW topic staat dat je 13 ben? of vat ik het iets verkeerd op? (niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon een vraag ;) )

maar ik denk dat het wel kan, mits je eerst goed spaart zodat je al aardig wat geld achter heb liggen voor het geval het echt nodig is (plotselinge da kosten). en je moet kijken wat voor vakanties je heb; mijn ouders hebben een boot die ook veel geld kost maandelijks, maar als je elk jaar een peper dure vakantie naar amerika heb kan ik me voorstellen dat je ouders het niet kunnen betalen ;) reken het eens uit, hoeveel het per maand gemiddeld kost, wat het vaste maandelijkse bedrag is, of je ouders dat echt kunnen betalen. wees eerlijk, als je het krap aan red kan je het eigenlijk niet betalen, er komen altijd wel extra kosten bij. maak een planner waarin je je tijd nuttig inplant, want je pony wordt er ook niet zo happy van als je plotseling een paar dagen niet kan komen omdat je 'opeens' zoveel huiswerk heb. laat zien dat je het echt graag wilt en steek er veel tijd in, tijd die je dan bij je pony zou doorbrengen.

ik loop hier zelf ook tegen aan, en ik accepteer het dat het gewoon (nog) niet kan. ooit koop ik toch wel een eigen paard, of dat nou in 2010 is of in 2050 ;)

ooh sorry, ik vraag het ook een beetje namens mijn ouders dus vandaar :o ik heb wel tijd genoeg voor hem hoor. en de dagen dat ik een keertje niet kan dan heb ik evt iemand die hem voor mij wil doen :) dus dat is het probleem niet. het is puur dat mijn ouders niet zoveel willen regelen zeggen ze (dan bedoelen ze niet het kopen, maar het hebben) en dat snapte ik niet want ik ken er zoveel met paarden die gewoon een heerlijk rustig leven hebben. dus vandaar mijn vraag :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:31

Ik denk dat mams op dochter's account zit dan ofzo?

Mijn schatting kwa stalling is wellicht wat hoog, maar ik weet dat in sommige regio's de stalling echt belachelijk hoog ligt.
Kijk als TS nu in Amsterdam woont, red je het met 170 eu niet :+

En wat smid betrefd, als TS veel buitenrijd, dan zal de smid vaker moeten komen... En je moet altijd uitgaan van het duurste, dan kan het altijd meevallen.

Als je een paard neemt, moet je ruim binnen je te besteden marge blijven, dus kun je het beste in de voorberekening wat hoger inschatten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:32

Dan kan ik maar een ding zeggen : zoek een leuke bijbaan en ga sparen ;)

Als je nog zo jong bent moeten je ouders er 100% achter staan, anders red je het niet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:34

CM_ schreef:
Ik denk dat mams op dochter's account zit dan ofzo?

Mijn schatting kwa stalling is wellicht wat hoog, maar ik weet dat in sommige regio's de stalling echt belachelijk hoog ligt.
Kijk als TS nu in Amsterdam woont, red je het met 170 eu niet :+

En wat smid betrefd, als TS veel buitenrijd, dan zal de smid vaker moeten komen... En je moet altijd uitgaan van het duurste, dan kan het altijd meevallen.

Als je een paard neemt, moet je ruim binnen je te besteden marge blijven, dus kun je het beste in de voorberekening wat hoger inschatten.

nee hoor ik heb het zelf geplaatst maar wel een beetje op commando van mn ouders :+

ik rijd niet veel buiten (word in mijn verhaal beetje onduidelijk uitgelegt) maar gewoon lekker in de bak en af en toe op zijn tijd is een buitenritje :) en als ik het dan niet red zonder ijzers dan ga ik minder vaak naar buiten :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:34

ooh ik woon trouwens in zeeland :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:15

Als ik ervan uitga dat er in jullie gezin één gemiddeld inkomen is kan ik kort en bondig zijn: nee.
Met 170 euro stalling ben je er nog lang niet, ook als het paard niet ziek wordt.
Bij deze post krijg ik een beetje het gevoel dat jij je ouders ervan wilt overtuigen dat ze best een paard kunnen betalen. Zij weten vast wel wat ze per maand overhouden (en met twee kinderen is dat niet veel bij een gemiddeld salaris) en of ze daar een pony van kunnen (en willen) onderhouden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:18

nee mijn vader zit wat boven het gemiddelde en mijn moeder er ietsje onder

ik weet dat er nog extra kosten bijkomen zoals dekens en zadel en hoofdstel maar dit moeten jullie even niet meerekenen (sorry voor mijn onduidelijke topic ik had niet zo heel veel tijd meer om hem te plaatsen en ik ben dus ook de helft vergeten :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:44

Maar kunnen jouw ouders het betalen als de pony wél ziek zou worden? Of als het zadel kapot gaat en er onverwachts een nieuwe moet komen? Want dat kan ook gebeuren..

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:47

Geloof me, als eigenaar van 2 paarden, er komen altijd onverwachte dingen!!!
En als je een dier koopt moet je daar ook goed voor kunnen zorgen!!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:50

dat is niet te zeggen, hangt af van veel dingen.

Maar je moet natuurlijk gewoon met je ouders om tafel hoeveel het mag kosten. En wat te doen bij onvoorziene zaken (zoals je paard ziek naar utrecht en een rekening van 4000 euro) (ik heb er ervaring mee)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:59

DaniBanani schreef:
Maar kunnen jouw ouders het betalen als de pony wél ziek zou worden? Of als het zadel kapot gaat en er onverwachts een nieuwe moet komen? Want dat kan ook gebeuren..

ja ze hebben altijd een spaarrekening voor onverwachte dingen :)

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:09

Is het niet mogelijk om bij jouw in de buurt ergens een pony te leasen. Het kost wel geld maar vaak hoef je niet mee te delen in kosten zoals hoefsmid tandarts tuigage en medische kosten. Het is wel jammer dat de pony dan niet helemaal van jou is. Je moet je afvragen of je er wel voldoende tijd voor hebt om deze pony helemaal alleen te doen. veel plezier met het zoeken van de juiste pony.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:50

Probeer eerst eens een half jaar elke maand het bedrag te sparen dat een pony in de maand kost, zo'n 250 euro (even een ruwe inschatting want dat verschilt natuurlijk per situatie). Lukt dat? Dan kun je blijkbaar een pony betalen en zo niet, tja dan moet je de conclusie trekken dat dat blijkbaar niet kan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:51

JE MOET er altijd van uitgaan dat het paard ziek kan worden,
daar moet je van op aan kunnen.
Ik heb ong. hetzelfde en het kan prima :j

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:12

De vaste lasten van mijn paard is 360 pm.Hierin zit stalling incl. voedsel, stro/hooi, gebruik faciliteiten, wormenkuur(uitgegaan van het duurste), hoefsmid, verzekering en ineninting.

Maar daarin zit niet het gedeelte wat ik opzij leg voor haar spaarpot voor als er iets gebeurt. Ik hoop het natuurlijk niet, maja mijn paard staat niet 23/7 op stal maar juist het grootste gedeelte van de dag op het land of in een grote paddock met 2 vriendinnetjes.
Ik hoop dat je hieraan iets hebt.

Misschien is deze site iets voor jou? [VSW] Hoeveel geld in het reservepotje voor het paard?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:05

Dit past beter bij TAO.
Daarom verplaatst van OPG-->TAO.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:33

Maar die wedstrijden en die ijzers (als die nodig zijn) zijn niet de kosten. eten en onderdak zijn de bepalende factoren, naast een vorm van back-up voor onvoorziene zaken.
Het is een beetje afhankelijk van de wijze waarop je stalt, maar ik hanteer als vuistregel 500 euro per maand, all-in.

Het geniep zit 'm in de kosten die je niet direct ziet, zoals omheining van dat goedkope weilandje of al het hooi wat je aan moet schaffen omdat het landje te klein of te nat blijkt om het hele jaar rond van te kunnen leven.

Het is dus niet zo gemakkelijk om te zeggen wat het kost als je niet aangeeft op welke wijze en in welke regio je het paardje wil stallen.
Het is daarnaast ook een punt wat je belangrijk vindt. Weet wat je leven kost, waarom die kosten er zijn en of je die kosten kunt en wilt ombuigen.