Geen ervaring qua lessen? Maar kan goed paardrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ebruhan

Geen ervaring qua lessen? Maar kan goed paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 23:50

Ik heb nog nooit paardrijlessen gehad.. Ik houd van paardrijden dankzij mn vader.. Hij heeft een goede vriend die een manege/hotel heeft in Turkije. Ik mocht zomers gewoon gratis paardrijden :D En ik doe het goed *D Alleen ik wil nu leren springen maar ik moet als ik naar een manege ga volgens mij wel gewoon dressuurlessen volgen! Moet ik dan extra springlessen volgen??? Ik wil eigenlijk niet meer dan de lessenkaart betalen... Maar moet dat dan toch? Want ik hoef niet zo zeer de basis lessen te hebben. :Z . Of wordt er bij de maneges geranschikt qua niveau?? En hoe dan?

Bij voorbaat dank:)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:52

Verschilt per manege.. zou je even bij de manege waar je wilt gaan rijden moeten vragen :)
Dressuurles kan toch wel handig zijn, dat is eigenlijk de bassis voor het springen..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 00:36

Inderdaad is het op veel maneges zo dat je dressuurles moet volgen, voordat je daarnaast ook springles mag volgen. Een soort ingebouwde zekerheid voor ze.

Wat je anders ook kunt doen is een (proef)les afspreken zodat zij kunnen beoordelen of je goed genoeg rijdt om veilig te kunnen leren springen. En dan kan jij bekijken of de manier van lesgeven je bevalt (niets zo vervelend als een leraar waar het niet mee klikt).
Want jij kan wel denken dat je goed kunt rijden, maar als je pecht hebt vindt een instructeur hier dat het nogal tegenvalt. :+

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:30

Hmm als de dressuurlessen als basis zijn voor het springen zal ik het wel moeten volgen :(:) ! Alleen ik wil geen amateuristische basis lessen :+ Hoe gaat dat? Wordt ik in een gewone groep geplaatst van mijn leeftijdscategorie? Of zijn er andere soort niveau's? :)

Jannepauli

Re: Geen ervaring qua lessen? Maar kan goed paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:34

Misschien ben je wel een natuurtalent maar les nemen om de fijne kneepjes van het rijden te leren is nooit verkeerd. Dressuur (en dan bedoel ik niet meteen de GP kunnen rijden) is de basis voor zowel ruiter als paard - ook voor springen is dat nodig.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:43

Oke maar hoe wordt er dan gegroepeerd?? Moet ik als ''beginner'' wel tussen de nieuw beginnende beginnen :( of kan ik wel bij de meer bevorderde? }> Ik weet dat het in elke manege een beetje anders is maar in het algemeen??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:35

Da's voor ons wat lastig te beordelen - wij kunnen niet zien hoe je niveau is vanachter de computer. Het beste lijkt me dat je 's bij een paar maneges gaat kijken, wat lessen bijwoont als toeschouwer ( en vooral goed op let of de paarden er goed bij staan, gezond, netjes tuig enzo) en met wat mensen praat. Er zijn vaak verschillende lessen, vanaf beginners tot en met gevorderden - het ligt er gewoon aan wat jij al kan of weet en welke oefeningen je al dan niet beheerst. Dan kun je ook uitleggen en eventueel voorrijden en als er een beetje goede instructeurs zijn, dan kom je al snel genoeg op de juiste plek terecht.
In welk deel van het land zit je eigenlijk?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:38

zonder basis kun je niet paardrijden, ik zou dus gewoon een lessenkaart nemen en de lessen volgen op jouw niveau en heus wel dat je dan ook springlessen krijgt > teminste, als ze je genoeg ervaren vinden ..
ik zou gewoon eens langs een manege gaan en vragen hoe het werkt bij hun..
Het verschilt per manege :)

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:44

oww dankjewell meiden :D .. Maar dat bedoelde ik niett. Niet dat jullie me vanachter een comp beoordelen :P Alleen of er in het algemeen wel een scheiding is tussen de beginners en bevorderden.. Dat bedoelde ik.. Thankss jullie zijn schatten :*

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:46

Ja, meestal heb je wel verschillende niveaus. Beginners, half gevorderd, gevorderd, ver gevorderd, dat soort categorieën.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:48

Je moet jezelf gewoon bewijzen, een goede manege zal kijken wat voor vlees ze in de kuip heeft en n.a.v. de bevindingen wordt je ingedeeld naar je "niveau" (eventueel welk paard geschikt is voor jou) en in jouw geval een springles (als zij vinden dat je er klaar voor bent).

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:49

Bel gewoon je plaatselijke manege, ben je er sneller achter als hier op bokt te vragen!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:51

Ga een paar maneges langs voor een proefles.
Van een instructeur met wie het 'klikt' kan je ALTIJD wat leren,hoe goed je ook al rijd.Terwijl je met iemand anders veel tijd (en geld) kwijt kan raken met 'rondjes hopsen'.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:53

hahaha ja indd :o alleen heb ik al besloten om dressuur+springlessen te volgen *D .. Aangezien iedereen zegt dat het de basis is van springen.. En nu ik op de site heb gezien is het nogzelfs verplicht om wel de basis dressuur lessen te volgen als je wilt leren springen dus :j jullie hadden gelijk! Is zo'n forum toch wel ergens goed voor hahaha :D

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:56

Avaluna: The best answer ever :D jaa dat vroeg ik me dus af haha.. Word ik zomaar een groepje in gehobbelt die nauwelijks iets kan.. Of wordt ik beoordeelt over mijn capaciteiten en word ik zo in een groep geplaatst!

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:58

Oww Djoni thanks to you too :*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:40

En vraag altijd hoe vaak en hoe ze springen. Meestal is het om te huilen.
1 kruisje, of 1 steiltje. Met moeite een keer 2 en dat noemen ze springles. HEel veel maneges hebben geen vast ritme voor springlessen. Dus die nooit nemen, want dan leer je het nooit. Springen moet je leren en zeker in het begin is wekelijks fijner, 1 keer in de maand is te weinig als je al 'gewoon' kunt rijden. Je moet echt een manege hebben met een springbeleid en niet van ja dat doen we ook.

Er zijn normaal gesproken niveaugroepen. Het kan zijn dat je een eerste les moet 'voorrijden', maar dat is denk ik niet erg.
Maar vraag heel duidelijk naar het niveau en de frequentie van springlessen. Want daar kom je voor.
Sommige maneges hebben overigens aparte springlessen waar je je extra voor in kunt schrijven.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:13

hmm oke zal ik zeker doen.. Ik wil gewoon elke week één uur dressuurles en één uur springles volgen.. Alleen ik ben al geschokeerd door het feit dat je maar één uur mag rijden tenzij je bereid bent meer te betalen. :\ In de vakanties kon ik lekker eindeloos rijden de hele dag dus het zal wel ff wennen zijn :(
Achja beter dan niets.. Maar daarom vind ik het wel fijner dat er een scheiding is tussen niveaus.. Ik zou niet omdat ik alleen nog geen lessen heb gehad terwijl ik best wel bevorderd ben bij de beginnertjes willen zitten -:(- .. En voorrijden zal zeker geen probleem zijn O:) .. Het enige wat ik eigenlijk nog wil leren is springen.. Dat is het enige wat ik op mn eigen houtje niet heb gedurft :+

Maar ik vind het natuurlijk wel geweldig dat ik alles kan leren van een proffesioneel iemand. Oja en veeel vragen over de springlessen stellen zal ik zeker doen!!.. :j

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:37

Het verschild per stal en manege.. Misschien moet je is op internet kijken ofzo..