Haflinger scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

E__line

Haflinger scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:20

Hallo,

Mijn haflinger wordt in de winter een echte teddybeer, maar ik rij nu veel meer als vorige winter (ze is nu van mij en staat op een stal met een goede bak) en zweet ze enorm. Ze heeft nu al best wel een vachtje. Had vrijdag springles en na 30 min. was ze al zeik en zeik nat (terwijl ik nog niet echt heel veel had gedaan). Ik wil haar dus graag laten scheren. Eerst dacht ik aan zo'n race streep maar aangezien ze vooral onder het zadel en aan de boven kant van haar hals zweet heeft dat niet heel veel nut. Maar mijn vraag is dan: moet ik haar helemaal scheren? Ze staat 's ochtens een paar uur in de paddock/wei, 's middags rij ik en staat ze meestal nog even in de paddock. Is het dan niet te koud voor haar als ik haar benen scheer? En wat voor een deken moet ik er opleggen? (hals is dus dan ook kaal)

Groetjes Eline :D

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:51

gewoon kaal hoor! lekker nu een 300grams deken op!!mijne staat zo ook en ook van 8 tot 5 buiten

sidneey

Re: Haflinger scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:41

Ik zou ook gewoon scheren. Staat ze in een binnenstal ?
Als ze buiten loopt gewoon een lekker warm jasje aan trekken ! Scheelt je een hoop gedoe na en met het rijden.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:09

sidneey schreef:
Als ze buiten loopt gewoon een lekker warm jasje aan trekken ! Scheelt je een hoop gedoe na en met het rijden.

Ze kan naar buiten kijken (gelukkig)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:26

Als ze veel buiten staan zou ik ze niet helemaal scheren, benen en deel van het hoofd dan niet, hoofd wel tot en met de bakstukken.
Je kunt ook een patroon scheren en die naar gelieven aanpassen, dus meer of minder er af of gewoon een eigen ontwerp, als het maar functioneel is voor je.
Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:29

Ik zou alles scheren behalve benen als ze gewoon binnen gezet kan worden :j gaat prima! Ligt eraan hoe warm het in de stal is maar anders als het niet te koud is is een 300 gram wel genoeg, als het koeler natuurlijk wat meer!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:09

fammiepammie schreef:
sidneey schreef:

Ze kan naar buiten kijken (gelukkig)

Die van mij wordt zo helemaal geschoren (behalve hoofd en benen) en die gaat het echt niet koud krijgen ! Heeft ook een "buitenstal". Vergeet ook niet dat haflingers anders zijn dan paarden die hoogin het bloed staan. Hafjes kunnen over het algemeen wel wat meer hebben. Op zn koudst krijgt die van mij een 300grams op. Straks na het scheren een wollen deken met regenjasje. ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:12

Ik scheer modelletje 10 bij mijn haflinger. Die komt overigens zonder deken te staan en gaat in de winter nog een paar uur per dag naar buiten :) Ik scheer hem ook omdat zeker met het rijden van wedstrijden in een binnenbak hij het enorm warm krijgt.