paard scheren met oude machine?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen79

paard scheren met oude machine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:56

Ik wil mijn paard scheren en de eigenaar heeft een scheermachine, maar dat is een vrij oud apparaat waar hij vroeger ook de schapen mee deed. Mijn vraag is nu of zo'n apparaat geschikt is om mijn paard mee te scheren (of moet je een speciale machine hebben alleen voor paarden bijvoorbeeld).

Een andere optie is mijn paard door iemand te láten scheren, dus als iemand in de buurt van Holten tegen een kleine vergoeding mijn paard wil scheren, houd ik me ook aanbevolen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:59

Je hebt andere messen nodig, messen om schapen te scheren wijken nogal af van de messen die voor paarden worden gebruikt. Het apparaat zelf maakt niet zoveel uit, het zijn juist de messen die belangrijk zijn voor een goed resultaat.

Marleen79

Re: paard scheren met oude machine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:04

dank je voor je reactie. Dus de messen maken het verschil? de machine zelf maakt dan niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:33

Nee, ik heb het ook wel eens gedaan met zo'n ouwe machine en die zijn vaak niet minder goed dan de nieuwere exemplaren.
Messen voor schapen zijn grover dan messen voor runderen en paarden, daarin ligt het verschil. Alleen, verkijk je niet op de aanschaf van nieuwe messen want ze zijn niet goedkoop.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:40

Marleen79 schreef:
Ik wil mijn paard scheren en de eigenaar heeft een scheermachine, maar dat is een vrij oud apparaat waar hij vroeger ook de schapen mee deed. Mijn vraag is nu of zo'n apparaat geschikt is om mijn paard mee te scheren (of moet je een speciale machine hebben alleen voor paarden bijvoorbeeld).

Als het een echte schapenscheermachine is met de messen 13/4 of 10/3 dan kan hier geen runder/paarden messen op geplaatst worden. Bij sommige schapenscheermachines kan je de scheerkop verwisselen maar dat kan wel een duur geintje worden. Kijk hier eerst naar voordat je nieuwe messen gaat aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:42

Klopt TDkommer, maar ik ging er van uit dat mensen niet naar de winkel gaan zonder het apparaat zelf mee te nemen, om nieuwe messen te gaan halen.
Verder zijn de meeste oudere apparaten die nog in zwang zijn, zowel voor schapen als koeien bruikbaar, hangt van het merk en type af.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 22:28

Bedankt voor jullie info! Ik zal eens navragen welke messen er nu op zitten en of er andere messen op kunnen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:31

op schapenscheermachines passen paardenmessen vaak niet, tenminste dat is mijn ervaring.

ik heb je trouwens een pb gestuurd ;)