Niet mógen springen = geen ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Niet mógen springen = geen ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:11

Ik heb geen iedee of het hier goed staat, maar ik zit met het volgende.

Er word een ruiterbewijs gehouden bij ons op de manege, en ik doe daar aan mee op mijn bijrijdpaard. Alleen heeft hij een peesblessure gehad, en mag die het sprongetje wat je voor het ruiterbewijs moet doen niet springen. En eerst was dat geen probleem, zolang ik een dierenarts verklaring had dat hij niet mocht springen en dan zou ik het sprongetje op een ander paard doen. Dus ik had net theorie avond, krijg ik ineens te horen dat ik maar even een ander paard moet regelen omdat je het hele ruiterbewijs op het zelfde paard moet doen. Maar nou heb ik niet de mogelijk heid om een ander paard te doen. Want alle manege paarden die mee kúnnen doen doen al mee, en er zijn geen verdere eigen paarden (voor zover ik kan bedenken) waar ik op mee kan doen.
Nu is dus mijn vraag, wie weet er of ik écht geen mogelijkheid heb om het sprongete (oxertje van 60cm..) op een ander paard te doen, of dat ik of niet mee kan doen, of een ander paard moet regelen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:16

Als er door de organisatie wordt gezegd dat dit niet mag lijkt me dat dat dus gewoon niet mag

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:17

Jeanine84 schreef:
Als er door de organisatie wordt gezegd dat dit niet mag lijkt me dat dat dus gewoon niet mag

Ja dat is wel zo, maar ik heb eerder gezien dat het wél mocht.

TurboTinker

Re: Niet mógen springen = geen ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:18

Normaal is het geen probleem om een ander paard te lenen voor het springen?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:21

Ik zou zeggen dat het niet uitmaakt als je even van paard wisselt voor het sprongetje. Er is vast wel iemand die op een manege paard die het paard voor die paar minuten even af wil staan. Het gaat er immers om dat je laat zien dat jij kan springen en niet het paard.
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 09-10-09 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:21

Je moet een sprongetje kunnen maken.Als je dit niet kan tonen dan zak je op het praktijk gedeelte.
Je kunt het beste een paard huren/lenen die wel mag springen.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:23

ESSIE70 schreef:
Je moet een sprongetje kunnen maken.Als je dit niet kan tonen dan zak je op het praktijk gedeelte.
Je kunt het beste een paard huren/lenen die wel mag springen.

Ja dat snap ik, maar het probleem is dus dat ik op een paard het ruiterbewijs rij, en dan wil ik voor het sprongetje even op een ander paard, en dat mag dus niet omdat je op éen paard het hele ruiterbewijs zou moeten doen. Maar ik heb de mogelijkheid niet om een ander paard er voor te nemen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:25

Raar hoor, ik heb mijn haflinger toen eens aan anderen uitgeleend omdat er 2 waren die niet mochten springen op het betreffende paard.
Het gaat er toch om dat jij met het paard om kan gaan en over een sprong kan rijden. Dan moet het toch niet uit maken welk paard het is. Het ruiterbewijs word toch aan de persoon verstrekt en niet aan het paard.
Dat zou dan betekenen dat je dan ook alleen op dat paard voortaan (buiten) mag rijden? Beetje krom. Ik zou even naar de stichting bellen als ik jou was.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:27

Wie heeft jou dat verteld dat het niet mag? Mensen van de manege of mensen van de organisatie van het ruiterbewijs? Zou anders eens een belletje wagen naar de SRR.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:27

In Dld is het mogelijk om je ruiterbewijs ook zonder springen te halen, ik weet niet of dat bij jullie mogelijk is? (Staat dan in de ruiter pas met/zonder springen doorhalen wat niet van toepassing is)
Hier mag je trouwens wel een ander paard voor het springen nemen. (Althans, 10 jr. geleden, toen ik het heb gehaald iig wel :+ .)
Probeer iig een DA-verklaring te bemachtigen dat je paard nu gewoon niet mag springen; als je iets zwart-op-wit hebt staan is men al eerder geneigd om je toch toestemming te geven om op een ander paard de springproef te mogen doen.
En anders toch tot de volgende gelegenheid wachten dat je met je (vz) wél de hele proef kan doen :\ .
Succes!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:28

Voor zover ik weet staat nergens in de regels dat het niet mag. Stuur anders een mail naar de organisatie.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:29

Neem eens contact op met de SRR.
Het gaat er inderdaad om dat de ruiter kan springen en niet het paard.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:29

Thats_Me schreef:
Wie heeft jou dat verteld dat het niet mag? Mensen van de manege of mensen van de organisatie van het ruiterbewijs? Zou anders eens een belletje wagen naar de SRR.

M'n instructriese die zelf ook examinator is. Die zei dat ze dacht dat het wel mocht, maar toen in een keer weer niet. Maar ik zal inderdaad even gaan mailen, en die verklaring komt er ook aan. Ik wou even weten of het écht een regel was, of dat het een beetje gelul is :Y)

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:30

De vereniging kan contact opnemen met de examinator en het probleem voorleggen, waarschijnlijk zullen ze er niet heel erg moeilijk over doen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:30

Nou volgens mij is dat niet de bedoeling om even van paard te wisselen.
Toen ik mijn ruiterbewijs ging halen,was er n.l een paard dat steeds weigerde voor een hindernis.Toen vroeg onze begeleidster aan de examinator of ze op een ander paard moch springen maar dat was niet mogelijk.
Ze moest haar praktijk weer op een ander tijdstip over doen en dan kon ze wel op een ander paard mee doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:34

Essie70, dat is dan omdat zehet paard niet netjes over de hindernis kan rijden, TS haar paard MAG wegens medice redenen niet springen, dat lijkt mij heel iets anders.

Volgens mij moet het WEL mogelijk zijn om op een ander paard de springen als aangegeven dat paard in kwestie niet mag springen. Anders zou een paard dat kreupel word onder het rijden ook niet vervangen mogen worden?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:35

ESSIE70 schreef:
Nou volgens mij is dat niet de bedoeling om even van paard te wisselen.
Toen ik mijn ruiterbewijs ging halen,was er n.l een paard dat steeds weigerde voor een hindernis.Toen vroeg onze begeleidster aan de examinator of ze op een ander paard moch springen maar dat was niet mogelijk.
Ze moest haar praktijk weer op een ander tijdstip over doen en dan kon ze wel op een ander paard mee doen.

Dit gaat niet over de gezondheid van het paard, wat in geval van ts wel zo is. Maar om de (on)kunde van de desbetreffende ruiter. Bij het ruiterbewijs gaat het erom dat je de gevraagde dingen kan tonen. En als je dan een paard niet over de hindernis krijgt is dit probleem van jou en niet van het paard.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:35

Dan had de examinator wss het idee dat het aan de ruiter lag en niet aan het paard.

Bij ons is dat vroeger ook wel voorgevallen, of een ruiter die erg bang was.
Dan ging de examinator ff koffiehalen en dan loosden we paard en ruiter een keer over de hindernis voor het vertrouwen en daarna met de examinator erbij noog eens en voila geslaagd.

Is al wel lang geleden hoor!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:40

Nou ik heb net een mailtje gestuurd naar de srr, en als die zeggen dat ik wél voor het sprongetje op een ander paard kan, kan ik dat uitprinten als ''bewijs'' en anders dan moet ik wat anders bedenken. Iniedergeval bedankt voor de tips/racties :Y)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:14

Bij ons mocht dat ook niet van de examinator, of op je eigen/bijrijdpaard het hele ruiterbewijs doen of alles op een ander of helemaal niet.

Roverrr schreef:
Nou ik heb net een mailtje gestuurd naar de srr, en als die zeggen dat ik wél voor het sprongetje op een ander paard kan, kan ik dat uitprinten als ''bewijs'' en anders dan moet ik wat anders bedenken. Iniedergeval bedankt voor de tips/racties :Y)

Dit had een meisje van de manege ook gedaan, die wilde het met haar bijrijdpaardje doen maar die mocht ook niet springen. Kwam ze alsnog mee in de knoei want de examinator was het er niet mee eens.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:39

Dat van dat mailtje klinkt als een goed idee! @susieq87 had dat meisje bij jou op de manege ook echt een mail bij zich als 'bewijs' dat SRR akkoord had gegeven? Dat zou echt krom zijn!

Ik heb -als ik hier sommige ervaringen lees- echt mazzel gehad. Ik heb mijn ruiterbewijs ooit op een manege gehaald. Ik wilde toen heel graag op mijn verzorgpaard (omdat dat paard niet erg vaak groen zag) maar die was niet braaf genoeg. Dus moest ik op een ander naar buiten, die niet bepaald braaf reageerde. Mijn god, ik heb nog nooit zoveel bokken uitgezeten in zo'n korte tijd (en ik ben daar niet zo goed in :D) Uiteindelijk besloot de examinator dat dit niet veilig was (na het omkeren met de hele groep en een smak op het asfalt precies voor de ingang van de manege) en mocht ik op de allerbraafste naar buiten. Dat was dus wisselen tijdens het examen en daar werd niet moeilijk over gedaan. Volgens mij heb ik het 'bak' gedeelte overigens ook nog op dat andere paard gedaan...