Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een arabische volbloed merrie
. Ben echt super blij met haar. En met rijden is ze echt super braaf, je zou er zo een kind van 4 op kunnen zetten of een opa van 90 xD. Maar nu zit ik met nog wat probleempjes met haar. Ze is heel erg bang als ik haar borstel op haar buik en rug met een rubberen rosborstel (magageborstel?). In haar hals vind ze het ook niet zo prettig.Een gewone harde en zachte borstel vind ze niet zo eng. Wel onder haar buik, achter haar voor benen en
op de plek van de singel. Verder is de kont en achterbenen borstelen geen enkel probleem. Ook hoeven uit krabben is geen probleem. Oja, en de rosborstel over haar hele lijf vind ze nu ook steeds enger worden.
Ik zit nu dus met het probleem dat ze een schimmeltje is, en je raad het al! Die wordt langzamer hand steeds vieser. Ik probeer dus met de rosborstel de vieze vlekken weg te boenen, alleen dat laat ze niet
echt toe. Ze gaat dan met haar oren in de nek achteruit stappen en trappen naar haar buik. Nattuurlijk
moet ik haar dus wel schoon krijgen op de plek van het zadel, want anders kan het vuil gaan schuren en krijgt ze wondjes. Ik krab dus elke keer met mijn vingers het vuil op de plek van de singen/zadel weg.
Ik zou graag tips van jullie willen hebben wat ik moet doen. Zelf borstel ik haar altijd heel rustig en kalm en ik praat tegen haar om haar gerust te stellen, ook geef ik haar af en toe snoepjes (ik weet niet of dit goed is, ik dacht zelf dat ik hier mee moet stoppen want straks beloon ik juist het 'enge' gedrag) Ik heb haar ook wel eens in de bak proberen te borstelen, maar ook daar is ze bang.
Ik denk zelf misschien dat haar buik nog wat gevoelig is omdat ze een poos geleden een veulen heeft gehad, maar dit zou dan niet kunnen kloppen want toen haar veulen nog bij haar stond vond ze het geen probleem om geborsteld te worden. Ook de eerste 2 dagen op haar nieuwe stal (bij mij dus) vond ze borstelen ook niet eng , maar nu dus wel.
Mijn probleem is dus:
- pony is bang voor rubberen rosborstel (de draaiende bewegingen)
- ze is bang voor borstelen onder de buik, achter voorbenen en op de rug.
Ik hoor graag tip!

) had juist het zelfde toen ik hem juist had. Hij was niet gewend van geborsteld te worden en ik kon hem zlfs niet met een bosrstel in de hals aanraken. Dus ik zou eerst je paardje overal rustig laten leren bestasten met je hand. En stapsgewijs opbouwen, ga van de hals naar de singel streek en als ze nerveus wordt gewoon even wachten, en opnieuw vanuit de hals tot aan de buik. Als ze rustiger is verder gaan. Als dat gaat zachte borstel, harde borstel enz. Gewoon alles rustig doen.