3-jarige merrie uit de wei halen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiltje86

3-jarige merrie uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 17:29

Hey allemaal,

Ik rij sinds een kleine 2 maanden een (ruim) 3-jarige merrie voor iemand. Ze hebben de merrie al vanaf dat ze veulen was en
ze was altijd al een 'bitchje', bijna altijd de oren in haar nek etc.
In het begin toen ik haar reed stond ze alleen en kwam ze lief naar mij toe. Daarna heeft ze een poosje met nog
3 paarden en een veulen in 't land gestaan en wanneer ik haar dan uit 't land kwam halen keerde ze mij de rug toe met haar oren plat
in haar nek en dreigde dan, ik klap dan in mijn handen en roep hard heey, wat ze toen ook wel eens deed
is dat ze recht op mijn af kwam galloperen met haar oren plat in haar nek.
Nu staat ze samen met een andere ruin in de wei en sindsdien was het echt een schatje en kwam ze zelfs wanneer ik haar riep
met haar oren naar voren naar mij toe lopen. Maar gister riep ik en ze stonden helemaal achteraan dus ze hoorde mij niet(denk ik)
en liep ik naar haar toe maar begon ze weer te 'bitchen'! Even weggelopen uit het land en later weer teruggekomen en toen
kwam ze weer heel lief naar mij toe..

Snapt iemand het? en heeft iemand ideeën hoe ik het op zou kunnen lossen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Nell_

Re: 3-jarige merrie uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:16

Als ik jou was zou ik heel consequent zijn. Jij liep weg terwijl ze zo bitchie deed, maar hierdoor geef je wel haar zin. Gewoon proberen zonder aarzelen naar haar toe te lopen. Vast te klikken aan het halstertouw. Als ze dan bitichie doet even je stem verheffen of een rukje aan het touw.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:22

Tja, dat wil ik wel doen alleen is dat een beetje lastig als ze met de kont naar je toe staat met haar oren plat in de nek en dat blijft doen, dan kan ik niet bij haar hoofd komen.

Als ze eenmaal aan het halstertouw is is er niks meer aan de hand trouwens

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:28

Hiltje86 schreef:
Tja, dat wil ik wel doen alleen is dat een beetje lastig als ze met de kont naar je toe staat met haar oren plat in de nek en dat blijft doen, dan kan ik niet bij haar hoofd komen.

Als ze eenmaal aan het halstertouw is is er niks meer aan de hand trouwens

Dus geef je haar dr zin maar??
Zoals het nu is is zij dus de baas.. geen handige uitgangspositie :n
Zo kan je nog heel wat problemen met haar krijgen in de toekomst..

Neem wat mee de wei in, een halster of extra touw en jaag haar weg zodra ze zo op je af komt..
En als ze blijft dreigen, deel jij de eerste rake klap uit!
Veiligheid voorop.. en een paard blijft altijd ondergeschikt aan de mens..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:32

Idd, door weg te gaan beloon je haar slechte gedrag. Consequent blijven: als ze lief naar je toekomt, goed belonen. Als ze dreigend op je afkomt, jaag je haar weg (neem altijd een extra touw mee).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:35

Mijn bijrijdpaardje (ruin, 3 jaar) is ook zo. Hij wil aan het touw slecht meelopen, en als ik met het touw dan zwieber dan draait ie zich om en trapt ie! Nou, dan krijgt ie dus een knal!

Neem desnoods een zweepje mee. Want JIJ bent de baas. Anders gaan er idd problemen komen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:37

Ehhh, nee ik geef haar der zin niet, ik geef alleen antwoord op de reactie dat ik der aan het halstertouw moet doen, gezien dat lastig is op dat moment, ik haal dr sowieso uit het land. Maar wat jij zegt zat ik idd ook al aan te denken alleen dan ff samen met iemand.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:38

Gini schreef:
Idd, door weg te gaan beloon je haar slechte gedrag. Consequent blijven: als ze lief naar je toekomt, goed belonen. Als ze dreigend op je afkomt, jaag je haar weg (neem altijd een extra touw mee).

Ja het belonen doe ik inderdaad ook als ze lief komt, ik was alleen verbaasd waar het in1x weer vandaan kwam omdat het zo goed ging, extra touw is een goed idee idd dankje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:39

Flame, pony uit m'n profiel, wil idd ook wel eens zo reageren. Oren in de nek, en weglopen. Bokken in mijn richting.
Als de eigenaar erbij is gaat die meestal voer halen, ben ik het niet mee eens maar vooruit. Als het aan mij ligt jaag ik haar een uur op, kan haar zo de paddock in drijven. Speel ik het spelletje gewoon mee hoor, als zij weg wil lopen van mij mag ze lopen. :j

Momenteel gaat het wel goed. Ik loop voorzichtig in haar richting, negeer haar, en laat de shetten een papiertje of een sleutelbos zien. Uiteraard kan madam het dan niet laten om toch te komen. Dus dat zou ik voorlopig proberen, je kant altijd nog grotere maatregelen nemen. ;)

Edit: Laat haar dus naar je toe komen ipv andersom, vaak vinden ze het verschrikkelijk om genegeerd te worden terwijl vriendjes wel aandacht krijgen! Waarom achter een paard aanlopen, laat ze zelf maar komen!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:43

[quote="Nell_"]Mijn bijrijdpaardje (ruin, 3 jaar) is ook zo. Hij wil aan het touw slecht meelopen, en als ik met het touw dan zwieber dan draait ie zich om en trapt ie! Nou, dan krijgt ie dus een knal!

Ja, het trappen doet ze niet, maar alleen maar dreigen, ik jaag haar dan ook altijd weg door heel hard in mijn handen te klappen zoals ik boven beschreven had. Maar doet ie dan altijd dan of ook de ene keer wel en de andere keer niet?

hey miss malfoy,

ik heb het ook geprobeerd om het andere paard aandacht te geven dat ze dan nieuwsgierig zou worden, maar daar trapt ze niet in ;).
Ja klopt gebeurt daar ook wel met eten, maar dat wil ik zelf liever ook niet, wel als beloning als we buiten de wei zijn dat ik haar dan wat geef

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:44

Miss_Malfoy schreef:
Flame, pony uit m'n profiel, wil idd ook wel eens zo reageren. Oren in de nek, en weglopen. Bokken in mijn richting.
Als de eigenaar erbij is gaat die meestal voer halen, ben ik het niet mee eens maar vooruit. Als het aan mij ligt jaag ik haar een uur op, kan haar zo de paddock in drijven. Speel ik het spelletje gewoon mee hoor, als zij weg wil lopen van mij mag ze lopen. :j

Momenteel gaat het wel goed. Ik loop voorzichtig in haar richting, negeer haar, en laat de shetten een papiertje of een sleutelbos zien. Uiteraard kan madam het dan niet laten om toch te komen. Dus dat zou ik voorlopig proberen, je kant altijd nog grotere maatregelen nemen. ;)

Edit: Laat haar dus naar je toe komen ipv andersom, vaak vinden ze het verschrikkelijk om genegeerd te worden terwijl vriendjes wel aandacht krijgen! Waarom achter een paard aanlopen, laat ze zelf maar komen!

Nog even om op het laatste te reageren, de tweede keer dat ik in het land kwam toen kwam ze ook naar mij toe en dan wat ong. 2 minuten later, is dat zo erg dan of?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:48

Ik zou zeggen van niet, ze komt toch? Ze is ook nog jong, forceer dus niks, probeer dingen een beetje spelenderwijs te doen.

Je kunt het ook aangenamer maken door eerst nog een beetje door de wei te gaan wandelen, of haar aan de hand te laten grazen. Of haar een keer halen, niks doen, en weer terugzetten.
Laat duidelijk merken dat het goed gedrag is als ze komt, prijs haar helemaal de hemel in. Dan snapt ze dat het echt de bedoeling is dat ze komt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:51

Hiltje86 schreef:
Ja, het trappen doet ze niet, maar alleen maar dreigen, ik jaag haar dan ook altijd weg door heel hard in mijn handen te klappen zoals ik boven beschreven had. Maar doet ie dan altijd dan of ook de ene keer wel en de andere keer niet?

Die van mij doet het ook niet altijd. De ene keer loopt ie braaf mee, de andere keer dreigt ie alleen, maar soms doet ie het ook echt. Ik pak hem best wel streng aan, omdat hij heel dominant is.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:51

Miss_Malfoy schreef:
Ik zou zeggen van niet, ze komt toch? Ze is ook nog jong, forceer dus niks, probeer dingen een beetje spelenderwijs te doen.

Je kunt het ook aangenamer maken door eerst nog een beetje door de wei te gaan wandelen, of haar aan de hand te laten grazen. Of haar een keer halen, niks doen, en weer terugzetten.
Laat duidelijk merken dat het goed gedrag is als ze komt, prijs haar helemaal de hemel in. Dan snapt ze dat het echt de bedoeling is dat ze komt.

Ja dat dacht ik ook, ik ben toen ook expres gaan borstelen en wandelen en heb haar toen ook even laten grazen nog tussendoor en beloont etc. idd.. Het is ook uitproberen denk ik inderdaad. Heb het idee dat ze het doet als ze er geen zin in heeft haha en als ze wel zin in heeft dat komt ze wel direct slimmert :+

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:52

Nell_ schreef:
Hiltje86 schreef:

Die van mij doet het ook niet altijd. De ene keer loopt ie braaf mee, de andere keer dreigt ie alleen, maar soms doet ie het ook echt. Ik pak hem best wel streng aan, omdat hij heel dominant is.

Opzich is ze alleen in dat gedeelte dominant, verder is ze super braaf voor zo'n jong paard al helemaal!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:53

Haha dat zou goed kunnen ja. Ik denk dat je dan wel op het juiste pad zit, ga rustig zo door en het moet vanzelf goedkomen. :)

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:58

Miss_Malfoy schreef:
Haha dat zou goed kunnen ja. Ik denk dat je dan wel op het juiste pad zit, ga rustig zo door en het moet vanzelf goedkomen. :)

Dankje!
Hoop ook voor jou dat Flame snel gewoon naar je toekomt ipv eerst opjagen haha. :D
Laatst bijgewerkt door Hiltje86 op 09-10-09 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:01

Haha thx!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:12

RT--> OPG

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:16

Ik denk dat je het niet zo verkeerd hebt gedaan. Ik bedoel, 2 minuten later kwam ze wel naar je toe? Dus.....
Als je nu --wel even gaat laten zien wie de baas is--- komt ze waarschijnlijk niet meer.
Maar goed, dat is mijn mening.
Respect kun je niet verkrijgen dmv slaan of geweld. Respect moet je verdienen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:10

Als paarden elkaar wegjagen omdat ze niet willen dat ze in hun persoonlijke ruimte komen is dat heel normaal.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze naar jou trapt etc. ze zou eerder voor jou aan de kant moeten gaan! Je kan haar dus wel van de plek afsturen en zelf bij het andere paard gaan staan.
Kijk ook hoe je op haar afloopt, als je recht op haar afloopt kan dit bedreigend overkomen, probeer dus met een boogje op haar af te komen en nodig haar uit om bij jou te komen, het gedrag kan namelijk ook uit onzekerheid voortkomen. (Dit kun jij beter beoordelen dan ik vanachter de computer)

Een paard een uur lang opjagen omdat ie z'n persoonlijke ruimte aangeeft met de redenatie dat ie daarna graag naar je toe wilt komen vindt ik persoonlijk niet echt vanuit het paard gedacht.
Iedereen heeft het hier over het paard 'zijn zin geven', dit is weer eens een menselijke redenatie. Paarden handelen omdat het een functie heeft, niet omdat ze hun zin willen krijgen.

Plus dat jullie het dus blijkbaar oké vinden dat jullie paard er geen zin in heeft, zolang ie maar luistert.
Ik zou dus gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent! Als ze zin heeft om met je mee te gaan, dan doet ze dat ook braaf en als ze er geen zin in heeft wil je haar dan dwingen om zin te maken?

Zeker met zo'n jong paard zou ik het voor beiden leuk houden, rijden doe je samen met je paard, niet op het paard als je het mij vraagt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:15

Op je af komen rennen met de oren in de nek? Die van mij had al lang een keer de longeerzweep gevoeld! Kom nou zeg! Doe maar eerst even normaal..Werk je al met haar? Haal je er alleen uit om te werken? Laat dat werken dan eerst is even weg en ga dr alleen even begroeten en ga dan weer weg! En neem haar dan weer eens een keer mee uit de groep..gewoon een rondje lopen en dan weer terug zetten!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:17

Een longeerzweep is bedoelt ter verlenging van je arm als DUIDELIJKHEID.
Niet als opjaagvoorwerp waar je paard bang van wordt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:38

Een paard wordt niet bang van een longeerzweep als je em daarmee even een keer goed corrigeerd.
Een paard wordt bang als het onnodig wordt gebruikt..!

Op het moment dat een paard vals op je af komt dient die zweep juist ter verlenging van je arm.. of wil je afwachten tot het dier zo dichtbij is dat je letterlijk zijn tandjes voelt? :D

ChavezSongay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:00

Ik heb mijn toenmalige paard geconditioneerd met wat brokjes bij het hierkomen (net als je bij honden leert).
Hij komt nu nog steeds galopperend op mij af als hij mij ziet en hij is nu 15 jaar. Ik onderhoud het door sporadisch iets aan hem te geven maar een klopje en een braaf krijgt hij altijd.
Ik heb hem als hengst overgenomen en hij heeft zijn trukkendoos ook geprobeerd.
Hij deed vooral het ineens wegrennen als je hem aan het halstertouw meenam ineens zo'n gigaruk.
Nou dan wordt je vanzelf wel kwaad hoor.
Ik heb hem nooit hard geslagen ofzo maar een ferme ruk aan het halster en heel boos toespreken of een klein tikje met een zweep deed hem wel luisteren.
Het belangrijkste is blijf consequent en laat hem/haar nooit over je heen lopen.

Hij moest ook altijd naast mij lopen en niet ervoor (dan stond hij ook op je tenen auw).
Hij is nu nog steeds een superlief paardje.