Waarom met sporen vanaf de M?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liever rijden MET of ZONDER sporen?

Liver met sporen.
33 (44%)
Liever zonder sporen.
41 (55%)

Totaal aantal stemmen: 74

xSaarSaar

Waarom met sporen vanaf de M?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:13

Niet dat ik zelf al M rijd, maar ik las het pas, en ik vond het nogal vreemd. Waarom is het eigenlijk verplicht om in de M met sporen te rijden? Dat je niet meer met zweep mag snap ik opzich wel, maar sporen zouden toch een eigen keuze moeten zijn. :(

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:18

Je moet vanaf het M kunnen rijden met sporen. Of je ze gebruikt, is iets anders. Maar ik ben er zelf ook geen voorstander van! Denk ook dat daarmee wordt verwacht dat je kleinere hulpen kunt geven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:39

ik hoor wel geluiden dat knhs er bezig mee is om het reglement op dit punt te wijzigen.
Lijkt me ook een logische stap ik het kader van paardvriendelijkheid. Niet dat ik tegen sporen ben hoor (mits goed gebruikt), maar je hebt dan tenminste een keuzen.

en op hoger internationaal niveau mag je dan weer wel met zweep rijden (tenminste dat zag ik laatst op internet bij int. wedstrijd in duitsland)

Raggel

Re: Waarom met sporen vanaf de M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:26

Ja die regel geldt alleen in duitsland, daar mag je bijna altijd met zweep rijden. Wat ik persoonlijk ook goed vind, soms kan die wel erg handig zijn als je toch wat meer verzameling gaat vragen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:28

Je hóeft niet in de M met sporen te rijden.
Tegenwoordig zijn Dummy-sporen ook toegestaan. (Sporen zonder knop. :D )

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:31

Geweldig toch, "nepsporen" mogen ook. Dan rij je dus met twee zinloze ijzeren boogjes om je laarzen :roll: . Of je hebt sporen aan en laat ze gewoon ergens onderaan je hak bungelen.
Als ze zover zijn dat dit mag, dan is het toch maar een kleine stap verder om het gewoon tot eigen keuze te maken.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:32

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:34

ik vind ook dat het beter een eigen keuze kan zijn. als hij prima loopt zonder sporen waarom zou je ze dan gaan dragen ? :o?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:35

Het is niet dat het vanaf de het is dat je tot de M dispesantie krijgt...

Sporen zijn van oudsher een onderdeel van je tenue en vroeger moest je ten alle tijden kunnen laten zien met sporen om te kunnen gaan. Die regel is gelukkig aangepast...

Mijn vader moest in zijn jeugd ook verplicht met sporen rijden en dat op een paard wat superheet op je been was...

Tja, dan moet je laten zien dat je je benen stil kunt houden ;) dus in die zin wel weer goed...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:36

Van mij mogen ze spoor en/of zweepgebruik in alle klasses vrij laten. Elk paard is anders en reageert anders en het zijn niet voor niks hulpmiddelen.
Thuis trainen mensen toch zoals ze het willen en dan zou ik graag op een wedstrijd zien dat een jury let op correct gebruik van de hulpmiddelen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:57

Jaa, inderdaad, mijn paard zou echt tegen het plafond vliegen als ik sporen om zou doen. Er zat een keertje iemand opdie nog sporen om haar laarzen had en die lag er in 3 tellen naast. :D

xMalissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:09

Ik vind dat er over zweepjes en sporen zelf besloten mag worden, het ene paard is niet te rijden zonder / met zweep, de ander niet met/zonder sporen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:15

Er word hier gezegt dat het fijner is met zweep voor de verzameling???
Dan weet ik niet hoe jij verzamelt?
Maar ik rij net ook M1 en me paard is ontzettend gevoelig, dus baal er echt van om met sporen te rijden!
Ben nu aan het kijken voor die dummy sporen :D

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:26

Pasterza schreef:
Van mij mogen ze sporen in de B en L verbieden en vanaf de M de mogelijkheid voor het wel of niet dragen van sporen :)

Dit vind ik onzin, als je niet zoveel kracht in je benen hebt en je bijvoorbeeld op een dikhuid zit voelt het paard met sporen alle druk op één punt en voelt hij het gewoon veel sneller.
Daarbij heb ik nog mijn eigen voorbeeld dat ik vrij groot ben voor mijn pony, thuis rijd ik altijd zonder sporen maar op wedstrijd (nu l1 sinds een paar weken) doe ik altijd mijn sporen aan omdat ik anders steeds mijn hakken omhoog moet drukken wil ik goed bij mijn pony's buik komen. Dit ziet er echt niet uit. Met sporen scheelt dat net weer een stukje.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:29

Een dikhuid bestaat niet, een afgestomp en niet goed opgeleid paard wel. Ik ben het er ook mee eens dat in de klasses B en L gewoon zonder sporen gereden zou moeten worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:30

de regel is andersom.
Van oudsher horen sporen bij de ruiter uitrusting. Ze zijn niet vanaf M verplicht, ze zijn ALTIJD verplicht. Máár in de B en de L is er dispensatie (zo heet dat toch?)
Dus een regel gebaseerd op oeroude traditie

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 16:31

horse_girl schreef:
Een dikhuid bestaat niet, een afgestomp en niet goed opgeleid paard wel. Ik ben het er ook mee eens dat in de klasses B en L gewoon zonder sporen gereden zou moeten worden.

Als je je paard met sporen rijd wordt hij alleen maar verder afgestompt en let hij later niet meer op gewone hulpen zonder sporen. Zo maak je een "dikhuid". ;)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:32

xSaarSaar schreef:
horse_girl schreef:

Als je je paard met sporen rijd wordt hij alleen maar verder afgestompt en let hij later niet meer op gewone hulpen zonder sporen. Zo maak je een "dikhuid". ;)

Niet mee eens, dat ligt eraan hoe en waarvoor je met sporen rijdt. Ter verfijning van je hulp en af en toe iets duidelijker doorkomen kan het prima, maar je KAN er idd een paard mee afstompen.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:40

Persoonlijk vind ik het onzin om in de B of in de L met sporen te rijden. En tuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen kijk erop en zijn eigen mening...
Wanneer doe je het wel? En wanneer niet?
Ter verfijning van de hulpen? Als je sommige mensen met sporen ziet rijden is het echt gemeen... En dit is eerder regel dan uitzondering! Maargoed ook dit is een mening...

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:59

xSaarSaar schreef:
horse_girl schreef:

Ik rijd ook alleen op wedstrijd met sporen omdat ik bang ben dat als ik er altijd mee rijd mijn pony er aan gewend raakt en dus aftgestompt raakt.
Met een dikhuid bedoel ik ook geen olifantenhuid, ik bedoel gewoon dat het ene paard veel gevoeliger is dan het andere, door zijn verleden of door zijn ras, dat doet er niet toe, en ik dacht dat dat wel begrepen zou worden.

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:42

pink_lady schreef:
Persoonlijk vind ik het onzin om in de B of in de L met sporen te rijden. En tuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen kijk erop en zijn eigen mening...
Ter verfijning van de hulpen? Als je sommige mensen met sporen ziet rijden is het echt gemeen... En dit is eerder regel dan uitzondering! Maargoed ook dit is een mening...

Ik heb 1 paard die je met sporen moet rijden... Ik heb vrij lange benen dus gebruik ze vrijwel alleen met wijken, maar owee als ik ze niet aan heb en ook geen zweep heb, dan neemt ze me dus mooi in de maling :o

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:54

Mellanii schreef:
Maar ik rij net ook M1 en me paard is ontzettend gevoelig, dus baal er echt van om met sporen te rijden!

kom eens in de praktijk kijken..
een zweep word wel gebruikt om het achterbeen te activeren en dus door te verzamelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:21

sjaakiekira schreef:
pink_lady schreef:

Ik heb 1 paard die je met sporen moet rijden... Ik heb vrij lange benen dus gebruik ze vrijwel alleen met wijken, maar owee als ik ze niet aan heb en ook geen zweep heb, dan neemt ze me dus mooi in de maling :o

Ligt dat aan je paard of aan Jou?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:25

Pasterza schreef:
Van mij mogen ze sporen in de B en L verbieden en vanaf de M de mogelijkheid voor het wel of niet dragen van sporen :)

Omdat?
Als jij er goed mee om kunt gaat, en net even dat spoortje toch goed kan gebruiken voor net even dat beetje meer reactie, waarom niet?
Ik rijd 1 pony en 1 paard met sporen, en nog een pony en die heeft dat spoortje gewoon niet nodig, maar bijv met het wijken, is net even dat steuntje extra wel erg fijn ja. (En zowiezo kan ik 1 pony niet met zweep rijden, maar zonder sporen mis ik gewoon net even dat gene wat ik nodig heb)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:55

Monnie_ schreef:
Mellanii schreef:

kom eens in de praktijk kijken..
een zweep word wel gebruikt om het achterbeen te activeren en dus door te verzamelen.

ik doe het wel zonder zweep ;)