Het nut van de zomerdeken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Het nut van de zomerdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:05

Beste Bokkers,

Ik vraag me nou al jaren af wat nou eigenlijk het nut is van de zomerdeken? Tot nu toe heb ik er nog niet echt iets zinvols ingezien en lijken me het persoonlijk ondingen.
Dus beste mensen leg mij uit, waarvoor en vooral waarom word de zomerdeken gebruikt?

Bedankt,
Anne!

Arabesk

Re: Het nut van de zomerdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:37

Eh geen idee, ik heb het nut van dekens in het algemeen nog nooit ingezien. Paarden kunnen heel goed zelf hun temperatuur en vachtaanmaak regelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:39

nut...nix :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:40

Schoonhouden van het lijf als ze gewassen zijn voor een wedstrijd? Op de trailer?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:02

Je kan er moeilijk gelijk een winterdeken opgooien :+
Dekens moet je opbouwen, en een ongevoerde regendeken is erg warm op dagen dat het niet regent. Dan is een zomerdeken ideaal :j

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:04

Ik begin het dekenseizoen met een zomerdeken, omdat die zo dun is en ik niet direct een dikke deken er op wil gooien.
De naam 'zomerdeken' klopt gewoon niet vind ik. Het is gewoon een dunne deken :+

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:07

Ik heb een zomer deken voor het geval mevrouw een wond heeft, dan kan ze toch buiten staan zonder dat er vliegen in komen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:26

Ik begin altijd gewoon met ongevoerde deken en op de dan nog warmere dagen zonder deken, nooit problemen mee gehad ;) .
Maargoed ik begrijp dus dat zomerdeken niet veel doeleinden heeft ;) .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:27

De doeleinden zijn juist het opbouwe naar een dikkere winterdeken :)
Dus die ongevoerde deken die jij gebruikt, kun je ook verwisselen voor een katoenen zomerdekne. Dat is zelfs juist nog beter, omdat die beter ademen :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:29

malih schreef:
Ik heb een zomer deken voor het geval mevrouw een wond heeft, dan kan ze toch buiten staan zonder dat er vliegen in komen.

dan schuurt die deken toch over de wond???
en hoe denk je dat `wilde` paarden buiten staan als ze een wond hebben?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:31

Ik doe hem straks eerst onder regendek als het wat kouder wordt. In de zomer doe ik zo'n dek niet op, heel soms in de trailer maar verder niet.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:33

volgens mij heeft een zomerdeken alleen voor de baasje nut, wordt je poownie niet vies..
Verder ONDINGEN!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:33

Focussed schreef:
De doeleinden zijn juist het opbouwe naar een dikkere winterdeken :)
Dus die ongevoerde deken die jij gebruikt, kun je ook verwisselen voor een katoenen zomerdekne. Dat is zelfs juist nog beter, omdat die beter ademen :)

Je kunt dan toch ook gewoon de regendeken wat later in het jaar opgooien?

Lady1969: Haha volgens mij zou mijn paard nog in staat zijn zich met deken zwaar ranzig te maken :+ .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:12

Nee, dat is juist de crux.

In principe is een ongevoerde regendeken even warm als een zomerdeken (in dikte), máár een regendeken ademt niet. Het wordt er snel broeierig en onaangenaam warm onder voor het paard.
Een katoenen zomerdeken ademt wel, dus mocht het paard het te warm krijgen, dan voert de deken die warmte af. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:14

Waarom staat er dan in hemelsnaam op al die dekens 'ademend en waterdicht'? Of bedoelen ze met ademend iets heel anders?
Want wat jij zegt lijkt aannemelijk, mits de regendeken niet ademend is :D .

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:16

Ik vind een zomerdeken ook ietwat overdreven, in de zomer krijgt mijn haf altijd een vliegendeken op :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:16

Roepen en het degelijk doen is iets anders _O-
Ik heb een jas van Protest, het label zegt "Wind- en waterdicht, maar ademend. Nooit meer een warm en broeierig gevoel vanwege Gore-Tex blaaablaablaa".
Nou ik zal je vertellen, zweet me dood in dat ding :+

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:33

je kan wel zeggen dat een zomerdek beter is omdat het ademt dan een ongevoerd regendek. maar niet voor iedereen de oplossing.

ik heb niet de mogelijkheid tot het afhalen van een zomerdek als het gaat regenen ineens, ook is er geen schuilstal. dan heb ik liever een regendek op dan katoen dingetje, als dat zijknat word en over je paard ligt,lijkt me ook niet goed

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:36

marieminime schreef:
je kan wel zeggen dat een zomerdek beter is omdat het ademt dan een ongevoerd regendek. maar niet voor iedereen de oplossing.

ik heb niet de mogelijkheid tot het afhalen van een zomerdek als het gaat regenen ineens, ook is er geen schuilstal. dan heb ik liever een regendek op dan katoen dingetje, als dat zijknat word en over je paard ligt,lijkt me ook niet goed

Zo denk ik ook wel eigenlijk. Ik heb liever 'safe', heb geen zin in een verkouden paard omdat die te lang met natte deken heeft gestaan...

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:43

ijssnuiver schreef:
marieminime schreef:

Zo denk ik ook wel eigenlijk. Ik heb liever 'safe', heb geen zin in een verkouden paard omdat die te lang met natte deken heeft gestaan...

Ja, idd, dat klinkt nét iets logischer!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:45

Eigenlijk niks, want een katoenen zomerdeken geeft geen warmte.
En eigenlijk duwt het juist de vacht omlaag en kan het paard dus zijn vacht niet overeind zetten waardoor die geen isolatielaag op kan zetten.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:16

zou een fleece dek voor de frissere nachten in de zomer dan dus warmer/beter zijn dan een katoen zomer dek? kwa zweten en broeien onder zo een dek valt best mee, mn shet stond laatst met onverwachte 18 graden in het land met nul grams regendek op, ik op me werk dus kon hem niet af doen, hij had niet gezweet niets.

en met twintig graden krijgt hij echt geen dek op, dan lekker zonder hoor, pas rond de zestien en lager het regendek op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:19

Fleece is wat dat aan gaat beter, fleece is beter isolatie dan katoen, daarbij ademd fleece ook beter.
Katoen neemt vocht op en laat het niet meer los.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:20

Maar voor buiten is een fleece dan weer niet handig toch? Net als de 'zomerdeken'.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:29

ik zou een paard nooit een dek op doen buiten dat niet waterdicht is. een keer zo een stortbui over een niet waterdicht dek en je pony krijgt het kouder dan zonder dek, dan kan je beter niets op doen naar mijn mening.