"Anti sociaal" Paard, en wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

"Anti sociaal" Paard, en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:03

Heb een flink wat maanden geleden terug een paard gekocht en ze heeft al die tijd alleen gestaan.
Nou staat ze op een erg afgelegen weide en had ik zo een medelijden met haar omdat ze echt een hele dag bij het hek loopt te hangen in de hoop dat ik langskom.
Ze heeft een dag of twee met een ander paard gestaan en daar was ze dol op, gaf hem geen ruimte, klitte heeeeel erg aan hem. Toen ik mijn moeder haar welsh en shetlander bij haar zetten gaf dat oorlog van haar kant. Steeds met een laag hoofd, oren in nek kei hard op het hek afrennen waar de andere paarden staan. Nou dacht ik dat dat een beetje een anti gevoel was omdat ze klein waren ( vind shetlanders eng). Dus ik heb een paar dagen twee tinker veulens gekocht zodat ze niet meer alleen hoeft te zijn, maar ze is nog steeds niet echt vriendelijk met ze. Nog steeds met haar hoofd omlaag op het hek af waar de veulens staan. ( staan niet bij haar in de weide om verwondingen te voorkomen).
Nou wordt het wel steeds een beetje minder, maar ze is stinkend jaloers op hun als ik ze aandacht geef.
Wanneer ik niet in de buurt ben staat ze bij hun in de buurt, maar wanneer ik op de weide ben dan staat ze steeds in mijn kielzoog of weer bij het hek om de weide uit te kijken.

Herkent iemand dit gedrag? Tips, opmerkingen etc?

Ik zou ze namelijk heel erg graag samen in 1 weide kunnen krijgen, maar heb het gelukkig netjes kunnen oplossen zodat ze allemaal veilig hun eigen weides kunnen hebben. Maar hoe zou ik de situatie kunnen verbeteren? Gewoon geduld hebben?
Ik ben geboren en getogen met paarden, maar heb nog nooit een "anti-sociaal" paard gehad, dus kan wel wat tips gebruiken.

Ze krijgt meer dan genoeg aandacht, elke keer als ik haar zie krijgt ze appeltjes, wortels of paardenkoekjes. Zij is altijd de eerste en de laatste die een aai en een knuffel krijgt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:09

kan zijn dat ze niet zo dol is op "kleine" dieren?
mijn pony vind alles onder de 1m20 echt vreselijk vervelend en daar gaat hij dus achter aan. }>
eventueel een paard van een ander erbij zetten wat meer haar maat is?( haar stokmaat bedoel ik dan he)

kan best zijn dat ze voor haar gevoel niks aan de kleintjes of veulens heeft en dat ze beter op haar plek is met een volwassen groter paard?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:09

Misschien een ouder paard erbij zetten? Mijn 1,5jarige merrie heeft ook moeite met andere paarden (shetten al helemaal!) Maar staat met een 27jarige ruin en dat gaat prima :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:14

Ik dacht ook wel dat het met maat temaken had. De tinker veulens zijn rond de 1.30 en zij is 1.65. Dus ze zijn wel een stukje kleiner, maar het zijn nou ook weer geen pygmeën.
Hoop ook wel dat volgend jaar de veulens een stukje groter zijn en dat het dan wat beter zou kunnen klikken...
De veulens zijn wat dit geval betreft echt super cool. Doen 1 stapje van het draad af als mevrouw weer eens een aanval inzet. Kijken haar eens aan alsof ze het horen donderen in keulen. Denk dat doordat hun zo cool zijn, dat de drang bij haar steeds minder word om aan te vallen.
Heb zitten denken om een pensionpaard erbij te nemen, maar ben om verschillende redenen er toch maar niet aan begonnen.

Maar zou het behalve de afmeting ook nog ergens anders aan kunnen liggen?
Ze staat wel bij ze aan het draad als ik er niet ben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:16

Royen schreef:
Misschien een ouder paard erbij zetten? Mijn 1,5jarige merrie heeft ook moeite met andere paarden (shetten al helemaal!) Maar staat met een 27jarige ruin en dat gaat prima :)

Mijn moeder haar welsh is 5 en erg rustig, maar die was dan weer te klein...

Ik heb maar een hectare grond en kan niet oneindig paarden blijven kopen om mevrouw tevreden te stellen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:19

ze is waarschijnlijk toch wat dominant denk ik .
zal absoluut zo zijn dat ze besloten heeft dat jij bij haar harempje hoort en ze zodoende de andere dieren niet bij je wil hebben.
zou er wel een beetje mee uitkijken om een paard wat al wat dominant is al te veel te verwennen met paardensnoepjes en dergelijke.
een aai of belonend woord moet namelijk net zo fijn zijn voor haar.

en ze hoeft natuurlijk niet persé als eerste aandacht te krijgen he?
ze mag ook best es tweede zijn,want tenslotte ben jij de baas en zij niet he :D ;)

beetje geduld hebben zal ook vast wel helpen,kan ze wel contact met de dieren maken over het draad heen?
kan best zijn dat ze na verloop van tijd wel bij de anderen in kan.

JustMe89

Re: "Anti sociaal" Paard, en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:26

Drie paarden bij elkaar? Zou haar één vriendje geven... Drie is namelijk altijd moeilijk, zeker als het twee paarden zijn die elkaar al kennen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:31

ellepel schreef:
ze is waarschijnlijk toch wat dominant denk ik .
zal absoluut zo zijn dat ze besloten heeft dat jij bij haar harempje hoort en ze zodoende de andere dieren niet bij je wil hebben.
zou er wel een beetje mee uitkijken om een paard wat al wat dominant is al te veel te verwennen met paardensnoepjes en dergelijke.
een aai of belonend woord moet namelijk net zo fijn zijn voor haar.

en ze hoeft natuurlijk niet persé als eerste aandacht te krijgen he?
ze mag ook best es tweede zijn,want tenslotte ben jij de baas en zij niet he :D ;)

beetje geduld hebben zal ook vast wel helpen,kan ze wel contact met de dieren maken over het draad heen?
kan best zijn dat ze na verloop van tijd wel bij de anderen in kan.

Jep, ik moet ook oppassen want mijn merrietje is zeer dominant (nu al!) dus niet al teveel verwennen of zeer consequent blijven. Ik doe aan het laatste want vindt het heerlijk om haar een beetje te verwennen met een wortel/banaantje/appeltje. Maar daar moet ze wel netjes in stal blijven staan, ook als ik wegloop en de staldeur staat open en niet bedelen. Als dat goed gaat loop ik haar stal binnen en leg ik zeer sloom de wortel in de voerbak. Dan breek in deze langzaam in stukjes, ik ben namelijk een soort leider en ik 'eet' eerst. Ze wacht altijd netjes op haar beurt en zal nooit een stap uit haar stal zetten voordat ik zeg dat ze dat mag (af en toe kijkt ze me wel aan zo van: "weet je het zeker? Dat ik eruit mag?" :Y)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:39

Ze kunnen elkaar aanraken als ze willen.

Ze was eerst niet zo een makkelijk paard voor mij en liep me gewoon omver. Moet zeggen dat zodra ik eigenlijk opgaf om haar te veranderen, veranderde zij. Ik ben nu haar alles. Ze volgt me op de voet. Komt steeds kopjes geven. Ze is dus super aanhankelijk tegenover mij, maar heb haar nog niet 1 keer echt lief zien doen tegen andere dieren.
Ze loopt nog steeds iedereen anders omver.

Ik weet dat ik haar niet steeds lekkers hoef te geven, maar ze staan op een soort van boomgaard, dus er zijn genoeg appels om te voeren, heb liever dat zij ze eet dan dat ze wegrotten.

In het begin hadden we een heel erg moeilijke band, maar dat is eigenlijk ongezien omgegaan nar een super hechte band. Ze wacht op me, loopt overal mee en wijkt geen seconde van mijn zijde, tenzij ik zorg dat ze niet aan mijn zijde kan staan.
Ze ziet mij als haar god. Respecteerd me met alles. Wat dat betreft, voor mij is ze een superpaard, helaas niet zo voor andere paarden.

*hmm, dubbele bespreking... had een geod bericht getypt en toen werd ik van bokt gegooit... dus sorry voor het onduidelijke bericht*

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:53

In het begin hadden we een heel erg moeilijke tijd samen. Ze liep me altijd omver en hat totaal geen respect voor mijn ruimte.
Had echt tot frustratie toe geprobeerd dit te veranderen, maar lukte niet. Pas toen ik het opgaf deed ze dat niet meer en is onze relatie pas echt veranderd. Ze staat nu altijd al op me te wachten en wijkt geen meter van mijn zijde. Ik ben haar god, want ik kan niets fout doen. Ik weet dat ik haar niets steeds lekkers hoef te geven, maar we hebben een overschot aan appels en heb liever dat zij die eet dan dat ze weg liggen te rotten ( mijn tinkertjes krijgen ook appels). Als ik geen appels heb dan zorg ik altijd dat ik een zak wortels heb. Ik ben erg van de lekkernijtjes... Sta veeeel liever naast een paard dan erop en dus is een band met mijn paard ontzettend belangrijk voor me.
Dus voor mij is ze ontzettend lief en makkelijk. Heeft veel respect voor me. Ik dacht dus dat ze eenzaam was en dus zou ik er een paard bij kopen, dat zijn er twee geworden. Nou gaan die tinkertjes ( zijn zussen) straks als de stallen klaar zijn, dan gaan de tinkertjes wel apart op stal, maar zullen nog steeds samen op de weide staan. Ik weet dat het makkeijker was geweest ik er maar 1tje had gekocht, maar wat als ze dan ook niet lief was geweest, dan had het veulen zich helemaal ellendig gevoelt. Nu lopen ze rond alsof ze er al jaren wonen.
Dus ben wel blij dat ik er twee heb gekocht. Helaas is mevrouw niet zo blij met hun...

Zo, is dit wat beter geformuleerd?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:57

Ik zou het wat tijd geven. Ze is het niet meer gewend om met andere paarden te staan en waarschijnlijk is het even wennen. Misschien samenzetten met één van de veulens en de ander uit zicht zetten?
Mijn pony maakte een nieuw weidegenootje in het begin ook af, maar door het wat tijd te geven en ze even met zijn tweeën te zetten zijn ze nu goede maatjes.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:01

Lieke schreef:
Ik zou het wat tijd geven. Ze is het niet meer gewend om met andere paarden te staan en waarschijnlijk is het even wennen. Misschien samenzetten met één van de veulens en de ander uit zicht zetten?
Mijn pony maakte een nieuw weidegenootje in het begin ook af, maar door het wat tijd te geven en ze even met zijn tweeën te zetten zijn ze nu goede maatjes.

Moest zij nou niet echt ZO agressief zijn dan had ik dat makkelijk gedaan, maar heb gezien wat ze met de shetlander deed ( die was uitgebroken) en als ze dat met een van deze veulentjes (hoewel ze best tegen een stootje kunnen) zou doen dan heb ik twee getraumatiseerde babies onder mijn hoede.
Ik wil dolgraag dat ze samen kunnen, maar het is me niet waard om er 1 of alle twee een trauma aan over te laten houden.
Welzijn eerst en plezier tweede.

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:19

eerst heeft ze een hele tijd alleen gestaan. daarna haal je de pony's bij haar weg die haar maatje zouden kunnen worden.
op deze manier leer je haar om onvriendelijk te zijn naar een ander paard.
in mijn ogen kun je het beste een paardje erbij zetten van gelijke grootte en leeftijd.
en dan bij voorkeur ze aan elkaar laten wennen op een andere weide dan die waar zij gewoonlijk staat.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:32

hinta schreef:
eerst heeft ze een hele tijd alleen gestaan. daarna haal je de pony's bij haar weg die haar maatje zouden kunnen worden.
op deze manier leer je haar om onvriendelijk te zijn naar een ander paard.
in mijn ogen kun je het beste een paardje erbij zetten van gelijke grootte en leeftijd.
en dan bij voorkeur ze aan elkaar laten wennen op een andere weide dan die waar zij gewoonlijk staat.

Ze stond net een week bij mij toen mijn moeder haar paarden twee dagen bij mij op de weide kwamen omdat de hoefsmit moest komen ( ivm afstand ) en die gingen na twee dagen oorlog weer gewoon naar huis toen. Vervolgens heeft ze een paar maanden alleen gestaan, maar heeft nog een paar dagen bij mijn ouders gestaan, dus een vreemde weide, maar ze kende die paarden dus. Maar ook toen ging het niet goed. Toen kwam er een ander paard twee dagen bij van iemand anders en dat ging wel redelijk goed van haar kant, maar ze was te opdringerig, dus werkte ook niet goed.
Nu staat ze al weer een tijd op haar eigen weide en gaf duidelijk de indruk dat ze alleen was.
Dus twee rustige meiden erbij gehaald, die ongeveer 130 zijn. Bedoel, tuurlijk zijn ze wat kleiner, maar het zijn nou ook weer geen shetlanders...
Mocht de grootte een probleem zijn dan zal ze gewoon nog een jaar moeten wachten tot de meiden wat groter zijn.

MAAR waar ik me dan wel zorgen om maak is, ik wil haar volgend jaar laten dekken. Ik heb al eens eerder een merrie gehad die haar veulen dood heeft getrapt vlak na de bevalling. Hoe gaat ze reageren op een klein veulen van haar eigen dan als ze de pest heeft aan alles wat klein is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:08

ja weet je,dan zou je je moeten afvragen of dekken wel zo verstandig is...
misschien is een veulen kopen in zo'n geval dan verstandiger?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 12:46

ellepel schreef:
ja weet je,dan zou je je moeten afvragen of dekken wel zo verstandig is...
misschien is een veulen kopen in zo'n geval dan verstandiger?

gedekt worden is geen optie, dat gaat zeker gebeuren.

ChavezSongay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:58

Dan heb je ons advies daarover toch niet nodig je mening staat vast
Zou je niet eerst zorgen dat je alles op de rails heb in je paardenkudde voordat je weer een verandering doorvoerd.
Het kan heel goed uitpakkken maar ook heel slecht.

Ik ben zelf 2x zwanger geweest en weet wat hormonen met je kunnen doen. Niet iedereen hoeft er last van te hebben maar je kweekt wel een mogelijkheid.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:09

Misschien zou je haar op een andere manier moeten benaderen en meer "leider" zijn bv grondwerk met haar doen(kan ook op het land) Of haar accepteren zoals ze is en hopen dat het nog anders wordt.
Niet ieder paard is sociaal opgegroeid en weet goed wat ze met een ander paard moet of misschien heeft ze al te veel paarden zien komen en gaan in haar leven!
Weet je niet meer achtergrond van haar?
Dit is op afstand erg lastig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:26

ChavezSongay schreef:
Dan heb je ons advies daarover toch niet nodig je mening staat vast
Zou je niet eerst zorgen dat je alles op de rails heb in je paardenkudde voordat je weer een verandering doorvoerd.
Het kan heel goed uitpakkken maar ook heel slecht.

Ik ben zelf 2x zwanger geweest en weet wat hormonen met je kunnen doen. Niet iedereen hoeft er last van te hebben maar je kweekt wel een mogelijkheid.

Ik vroeg ook geen advies of ik haar wel of niet zou laten dekken... Mijn vraag was ofdat iemand er ervaring mee had of wist wat het eventueel zou kunnen zijn.

Ze staat nu in de stal naast de veulens en hoewel er nog steeds erg voernijd is gaat het al een stuk beter.
Mijn merrie mag dan wel hier en daar een steekje hebben dat niet helemaal top is, maar over het algemeen vind ik het een schat. En dat ik zelf graag een veulen van haar zou willen hebben omdat ze niet het eeuwig leven gaat hebben en ik graag een opvolger van haar zou willen hebben, vind ik zelf een gegronde reden om een keer een veulen met haar te fokken.
En het zal jammer zijn, maar er zal elk jaar een verandering zijn in mijn kudde aangezien ik hoop zo een beetje elk jaar een veulen te fokken.

En ik waardeer wel iedereen zijn advies, maar dat houd niet in dat het een bindend refurendum is en dat ik gedrongen ben om alle adviezen op te volgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:27

rumay schreef:
Misschien zou je haar op een andere manier moeten benaderen en meer "leider" zijn bv grondwerk met haar doen(kan ook op het land) Of haar accepteren zoals ze is en hopen dat het nog anders wordt.
Niet ieder paard is sociaal opgegroeid en weet goed wat ze met een ander paard moet of misschien heeft ze al te veel paarden zien komen en gaan in haar leven!
Weet je niet meer achtergrond van haar?
Dit is op afstand erg lastig.

Het is idd wel erger als ze stil staat en dat staat ze nu al weer een poosje. Ze is ook veeel beter gehumeurd als ze werkt, maar daar heb ikhelaas de tijd en de energie niet voor om dat dagelijks te doen.
Heb al een paar keer naar een bijrijder gezocht, maar zijn hier niet in overvloed...

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:09

als je nu al niet voldoende tijd en energie voor je paard hebt, vindt ik het niet eerlijk van jou ten opzichte van haar dat je haar wilt laten dekken.
een paard in goede conditie heeft minder moeite met een bevalling. ook daarna zul je met haar aan de slag moeten om haar lichaam weer krachtig te maken.
jammer voor het paard.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:56

Als ik paard was zou ik hiervan ook tuureluurs worden; kleine maatjes, weer alleen, jonge maatjes, weer alleen, verhuist hier naar toe, dan weer daar naar toe. Ze hoeft niet per sé dominant te zijn, ze kan ook onzeker zijn en dat op die manier uiten. Vervolgens bereikt ze daarmee haar doel; die anderen vertrekken weer. Ik zou zeggen 1 maatje (en geen veulens/jaarlingen daar is het 't paard niet voor, dat moet een wijze uil zijn die de jongelingen van alles leert) en zoek het uit met z'n 2-en. Kies wel een maatje waarmee het zou kunnen klikken; of een heel dominante of een onderdanige merrie. Een vrolijke ruin zou ook goed kunnen, maar in elk geval een paard met minder omgangsproblemen dan zij. En geef haar tijd, niet steeds veranderen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:57

O ja, en waarom zou je haar willen dekken als je zo bang bent dat het strakjes met het veulen niet goed gaat?

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:20

ja mijn paard ... valt ook andere paarden aan .

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:22

ze valt 1 pony heel weinig aan maar de andere heel veel ... als ze nog maar te dicht bij het draad staan is gelijk oren naar achter en bijten en trrapppen .. echt erg .. maar ze is ook een dominate merrie ..