veulen op de wei!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

salernoo__mj

veulen op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:25

mijn veulentje van 7 maanden staat sinds kort op de wei met schutstal, nu heeft ze nog nooit buiten gestaan. het is een arabiertje maar ik vraag me af of ik haar een regendekentje moet opdoen als het echt koud word? wat zouden jullie zeggen?

MarjonTampon

Re: veulen op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:28

Een veulentje van 7 maanden dat nog nooit buiten heeft gestaan????? Of bedoel je s'nachts?
Als het beestje goed in zijn haren zit is een schutstal voldoende.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:23

Als ze gewoon een wintervachtje heeft is schuilstal genoeg.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:26

ik zou een paard voor z'n derde nooit en deken opdoen. Laat deze eerst maar even uitharden in dit milde klimaat kan dat makkelijk.

Maarre nog nooit buiten???

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:29

splash1999 schreef:
ik zou een paard voor z'n derde nooit en deken opdoen. Laat deze eerst maar even uitharden in dit milde klimaat kan dat makkelijk.

Dit is maar net in welke situatie je zit. Mijn pony was 7 maanden toen hij voor het eerst een dekentje opkreeg een 0grams regendek. Het scheelde maar een haartje of hij was die winter overleden. De deken heeft hem toen grotendeels in leven gehouden (hij kon zijn energie steken in het beter worden) Dit jaar moet hij helaas weer een regendek op. Hij heeft zo weinig weerstand en kan beter zijn energie steken in het groeien en volwassen worden dan in het warm blijven. Geloof me, ik had het ook liever anders gehad en in TS der situatie zou ik het ook zeker niet aanraden, zolang het zonder kan moet je het zo houden!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:02

Idd en bij een arabier moet je gaan oppassen dat ze voldoende wintervacht krijgen. Heb een arabier geweten die eigelijk nooit echt dik in het haar stond, zelfde met een volbloed, andere paarden hadden een dikke wintervacht, dat van haar was gewoon zielig. dus dan moet je wel gaan oppassen dat ze het niet te koud krijgen, zeer met koud nat weer. goed kijken hoe ze erbij staan, staan de haren rechtop, of ligt de vacht mooi plat, goed bijvoeren, zeker bij een veulen, onbeperkt hooi/voordroog en een goed krachtvoer voor jonge paarden/veulens.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:55

ik zou zeggen zeker geen deken op bij een veulen
ze meoten een beetje sterk worden en zelf weerstand opbouwen
een schuilstal met ene laagje stro ofzo is warm zat

als je een veulen hebt onder de 3/4 maanden zou ik voorzichtig zijn met buiten in de regen enzo omdat ze dan nog erg kwetsbaar zijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:12

MilouNigel schreef:
splash1999 schreef:

Dit is maar net in welke situatie je zit. Mijn pony was 7 maanden toen hij voor het eerst een dekentje opkreeg een 0grams regendek. Het scheelde maar een haartje of hij was die winter overleden. De deken heeft hem toen grotendeels in leven gehouden (hij kon zijn energie steken in het beter worden) Dit jaar moet hij helaas weer een regendek op. Hij heeft zo weinig weerstand en kan beter zijn energie steken in het groeien en volwassen worden dan in het warm blijven. Geloof me, ik had het ook liever anders gehad en in TS der situatie zou ik het ook zeker niet aanraden, zolang het zonder kan moet je het zo houden!!

Als ze ziek zijn of wat dan ook is uiteraard een andere reden voor en dan is het nood breekt wet.

Arabieren kunnen wel erg teddy worden hoor. Zo wie zo ligt dat echt aan het paard en niet per definietie aan het ras

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:14

Goed voeren! Opletten dat ze voldoende vacht aan maken en een goede droge schuilplek hebben.
Voor de meeste paarden is dit voldoende maar zeker bij volbloeden en net gespeende veulens wil het nog wel eens problemen geven en kunnen ze zeker bij aanhoudende kou of regen bevangen raken door de kou.

Goed in de gaten houden dus!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:02

Ik ben zeker niet van de dekens, maar doe bij mijn paarden die wat "zwakker" zijn tegenwoordig toch een deken op (0 grams regendeken), zoals bij onze 29 jaar oude pony, die niet heel veel reserves heeft, die krijgt overigens een iets dikkere deken op.
En de afgespeende veulens geef ik 0 grams regendekens op.
Dit ook allemaal puur zodat ze hun energie niet in het warm houden hoeven te steken, heb in het verleden al vaker gezien dat ze behoorlijk af gaan vallen als de regen langdurig aanhoudt.