Wassen in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:54

Hallo!

Ik heb een vraagje. :o Mijn merrie heeft van alles en moet daardoor bijna continu in de stal staan met boxrust. :(:) Waardoor haar vacht er slechter en slechter uit gaat zien.. Heel vettig (witte laag) en huidschilfers, pluizig. Ze ziet er echt ongezond en ruiperig uit. In de zomer waste ik haar regelmatig, hier geniet ze namelijk ontzettend van en ziet ze er veel beter en fijner uit. Maar nu wordt het slecht weer en winter en vroeg ik me af hoe ik dat nu moet doen.. Een paard wassen in de kou lijkt me niet gezond...Zeker niet wanneer ze alleen maar 1 kwartier per dag mag stappen... dus wat raden jullie aan?

Lauw water en een zweetdeken? Of helemaal niet wassen? Of...?

Martje80

Re: Wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:59

is de enige reden dat je aar wast dat ze het lekker vind? Dan zou ik het niet doen in de winter! veel te koud, ook met warm water, dat koelt zo snel af. je kan niet droogstappen, tenminste de mijne is in een kwartier droogstappen niet droog in de winter. Ik zou het niet doen

o0eefje0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:06

ik was haar voor de wedstrijd gewoon! maar goed heb mss de luxe in het bezit te zijn van een solarium op stal! 30 min onder solarium en zweet dekentje op!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:11

@Karev :
Niet alleen omdat ze het lekker vind :) , ze heeft nu gewoon een hele slechte vacht en wanneer ik haar was knapt ze helemaal op. En een slechte vacht is gewoon ongezond en niet goed.

@ eefje:
Nee ik heb helaas geen solarium hihi.. :=
Maar een zweetdeken.. helpt dat? Koelt het niet te snel af dan..?

o0eefje0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:15

een zweet deken neemt ook het ergst vocht op! en ze blijft er lekker warm onder! wel zou ik als je haar helemaal nat ( na droog trekken met zweetmes ) na 5 min mss een droge deken op doen! als het ergste vocht in de eerste is getrokken. ik denk zolang je ponny niet op de tocht zet dat het geen kwaad kan

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:09

Bedankt voor de info! Misschien ga ik t op een warme winterdag proberen met zweetdeken :)

Nog meer bokkers die hun paard ook in de winter wassen?? En hoe gaan jullie met de kou om?

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:20

Hoi,

Ik was mijn paard bijna dagelijks na het rijden met warm water en laat haar dan gewoon drogen met een zweet deken.
als ze een dikkere vacht hebben kun je ook als je die mogelijk hebt eerst een kwartier een zweet deken op doen en die tijd gebruiken om te stappen en als je uitgestapt bent een andere (droge) zweet deken op leggen dan is het ergste vocht in de eerste deken getrokken en wordt ze niet koud en toch droog.

Ik denk alleen wel dat je niet te lang bezig moet zijn met wassen want ze worden dan wel snel koud.

succes

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:48

1_Daphne_1 schreef:
Hoi,

Ik was mijn paard bijna dagelijks na het rijden met warm water en laat haar dan gewoon drogen met een zweet deken.
als ze een dikkere vacht hebben kun je ook als je die mogelijk hebt eerst een kwartier een zweet deken op doen en die tijd gebruiken om te stappen en als je uitgestapt bent een andere (droge) zweet deken op leggen dan is het ergste vocht in de eerste deken getrokken en wordt ze niet koud en toch droog.

Ik denk alleen wel dat je niet te lang bezig moet zijn met wassen want ze worden dan wel snel koud.

succes

Ja, dat is denk ik wel de beste oplossing.
Ik zou er sowieso voor zorgen dat ze niet hélemaal doorweekt is.
Groetjes