wat te doen bij ondeugende shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoolHorse

wat te doen bij ondeugende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:17

heeej

Een bekende heeft dus een verzorgshetlander: Rosa.
Mag ik ook wel eens mee.
t is best een lieverd, maar bij het hoevenkrabben of longeren of poetsen draait ze wel eens dr kont naar je toe.
proberen te trappen.
t kan zijn omdat ze niet wil dat je haar daar poetst. omdat ze daar misschien ook een trap heeft gehad.
eerder trapte ze niet (zo veel).
weten jullie wat je moet doen? boos praten, tik geven, negeren??? wij vinden het eigenlijk best eng want niemand wil getrapt worden :o
misschien voelt ze dat wij bang zijn en er niet veel aan doen???

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:21

trap terug geven _O- . Dit heeft ze niet te doen. En doen paarden in de natuur ook bij
elkaar wanneer ze gedrag van een ander niet tollereren.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:24

Belonen als ze het niet doet! Ga gewoon eerst even met d'r knuffelen en zorg dat ze lekker rustig is en pak dan een borstel en begin d'r vanaf d'r hals te borstelen. Als ze dan nog blijft draaien spreek je d'r even streng toe en "duw" je d'r weer op d'r plek. Ik zal iig geen tikken gaan uitdelen. Gewoon héél veel geduld hebben :)

pri_lady

Re: wat te doen bij ondeugende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:27

Vraag eens aan de eigenaar wat die zou doen?

Ik zou haar een een schop onder de hol geven en keihard nee brullen. Een beetje slimme shet heeft dat direct door en zal bij herhaling genoeg hebben aan een ferme NEE!

Hebben jullie haar gecontroleerd op wonden, bulten op kont en benen? Kan zijn dat ze gevoelig is maar hoeft dan nog niet te trappen. Onze haf zwiept bv met zijn staart als hij ergens last heeft en je eraan zit. Dit seintje moet je dan niet negeren anders kan het zo zijn dat een pony/paard steeds duidelijkere tekenen moet geven voordat jij doorhebt dat er pijnklachten zijn. Dat kan wel eens uitmonden in agressief gedrag.

Dus de shet even kritisch bekijken, eigenaar inlichten en even doorbijten met die schop onder der hol.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:30

OPVOEDEN!!!!!

Deze shet is dus weer 1 van zovelen die geen opvoedingen heeft (gehad)
Snel mee beginnen.
Ben consequent.

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:36

Ik heb zelf ook een shetlander, die heeft me één keer geprobeerd te trappen toen ik naast haar liep, ik heb haar een een trap er onder gedaan en nee gezegd en sindsdien doet ze het nooit weer. Mijn shetlander wou eerst ook haar benen niet optillen, simpelweg omdat ze het niet kende, met veel geduld en een consequente opvoeding doet ze het nu wel, ik hoef alleen maar voet te zeggen en te tilt hem op.

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:43

dus ik moet dr gewoon een trap tegen dr reet geven? vind dat nogal uhhm heftig :P
nouja zoals ik al zei het kan zijn dat ze daar is gebeten. dat ze het daarom niet fijn vindt. maar de ene zegt schoppen, de ander zegt niet een tik uitdelen. moeten we dr nou wel een klap ofzo geven of alleen maar nee roepen?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:53

Je paard heeft nood aan opvoeding : hij moet leren dat jij de leider van de kudde bent, dat hij veilig is bij jou Opvoeden doen je elke seconde dat je bij je paard bent, niet alleen tijdens oefeningen. vb als je hem leid aan de hand en jullie gaan een poort door ga jij altijd als eerste, en hij volgt.
1. Zoek uit wat het gedrag is binnen een kudde tussen de leider = jij en de ondergeschikte = de paarden. Maak een lijst met dit gedrag.
2. Beslis voor jezelf, aan de hand van de lijst, wat goed gedrag (wit) en wat slecht gedrag (zwart) is van je paard en blijf consequent bij dit wit - zwart op alle momenten, onder alle omstandigheden, een paard kent geen grijs. Corrigeer consequent "zwart" gedrag en beloon "wit" gedrag, even consequent.
3. Blijf dit doen zolang je je paard hebt, ook als er geen problemen zijn.
Corrigeren en / of belonen kan je op veel manieren doen, je moet er een kiezen waar jij je goed bij voeld en die duidelijk is naar je paard. Blijf dan ook consequent bij deze manier, als je bijvoorbeeld wil roepen doe dit dan op twee duidelijk onderscheide manieren. Om te korigeren roep je kort en krachtig "NEEN" hierdoor zet je druk op je paard, om te belonen gebruik je een zachte toon en langere woorden "goed gedaan" hier neem je de druk weg.
Laatst bijgewerkt door MarcR op 08-10-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:58

Idd opvoeden!!

Het is typisch shetten gedrag. Kont naar je toe draaien is altijd een dreiging bij die kleine ettertjes.
Zo van let op hè, ik draai mn kont naar je toe en als het me niet bevalt kun je een mep krijgen.

Niet wachten tot ze slaat, maar meteen corrigeren zodra ze de kont naar je toe draait.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:40

PP > OPG

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 17:26

oke bedankt allemaal! we zullen er vast wel wat aan hebben :D